شناسهٔ خبر: 36777458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

شرکت‌های ایرانی وارد طرح‌های نیروگاهی تاجیکستان شوند

وزیرانرژی و ذخایر آبی تاجیکستان از شرکت‌های بخش خصوصی ایران برای حضور در مناقصات و توسعه همکاری‌ها در زمینه نیروگاه‌های برق‌آبی متوسط و کوچک و خطوط برق استراتژیک در آن کشور دعوت به همکاری کرد.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (سه شنبه)، «عثمان‌علی عثمان‌زاده»در دیدار با «بهروز مرادی» مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، بر تامین مالی این مناقصات از محل وام‌های بلاعوض بین‌المللی و یا وام‌های کم‌بهره بین‌المللی تاکید کرد.

وزیر آب و انرژی تاجیکستان با ابراز رضایت از حضور در شرکت آب و نیرو به موضوع های  مختلفی همچون حضور مثبت و سازنده شرکت‌های ایرانی در آن کشور و نیروگاه راغون تاجیکستان اشاره کرد و گفت: شرکت آب و نیرو در زمینه نیروگاه راغون می‌تواند با توجه به تجارب گسترده خود مؤثر واقع شود و این نیروگاه عظیم را به سرانجام برساند.

عثمان‌زاده با اشاره به روند تکمیل عملیات تونل انزاب و انجام پروژه‌های نیروگاهی متوسط و کوچک شرکت آب و نیرو در کشور تاجیکستان افزود: تکمیل عملیات نیروگاه‌های میکرو با توجه به شرایط کوهستانی خاص تاجیکستان می‌تواند کمک شایانی به برق روستاهای بدخشان در این کشور کند.

«بهروز مرادی» مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران  هم به فضای دوستانه و مثبت دو کشور ایران و تاجیکستان با توجه به مشترکات دینی دو کشور اشاره کرد و گفت: عمده فعالیت‌های شرکت آب و نیرو در حوزه‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای همچون سد و نیروگاه است که با تحقیق و پژوهش موفق به بومی‌سازی نیروگاه‌های متوسط و کوچک شده‌ایم.

وی به طراحی و استقرار سامانه هشدار سیل، سدهای بزرگ، نیروگاه‌های برق‌آبی، بومی‌سازی نیروگاه‌های میکرو و نیز کسب و کارهای جدید بخصوص حوزه گردشگری در مخازن سدها که برای نخستین بار در کشور توسط این شرکت انجام شده است، اشاره کرد.

مرادی در تشریح سامانه هشدار سیل اظهار کرد: این سامانه با پیش‌بینی به‌موقع سیلاب‌های ایران در دو حوضه آبی کارون و کرخه توانست ضمن استفاده بهینه از ظرفیت تولید برق، از بروز مشکلات وقوع سیل گسترده در کشور جلوگیری کند.

به گفته وی، راه‌اندازی این سامانه در تاجیکستان، این امکان را فراهم می‌کند تا آن کشور ضمن سنجش و پایش سیلاب‌ها پیش از وقوع، به مدیریت مؤثر آنها بپردازد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار امیدواری کرد که دو طرف، توافقات صورت گرفته در زمینه نیروگاهی را به‌زودی به مرحله اجرا برسانند.

 

نظر شما