شناسهٔ خبر: 36759154 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بیانیه تروئیکای اروپا در خصوص اضافه شدن اعضای اینستکس

عبدالحمید بیاتی

تروئیکای اروپا (انگلیس، فرانسه و آلمان) با انتشار بیانیه ای مشترک به اضافه شدن شش کشور دیگر به اینستکس واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران، در صفحه خود در توئیتر از بیانیه مشترک تروئیکای اروپا در خصوص اینستکس خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «فرانسه، آلمان و بریتانیا، به عنوان بنیانگذاران و سهامداران اینستکس (ابزار حمایت از مبادلات تجاری)، عمیقاً از تصمیم دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، نروژ، هلند و سوئد برای پیوستن به اینستکس تحت عنوان سهامدار استقبال می‌کنند. این پیشرفت اینستکس را تقویت می‌کند، نشان‌دهنده تلاش‌های اروپا برای تسهیل تجارت مشروع بین ایران و اروپاست و به‌روشنی حاکی از تعهد پایدار ما به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

بسیار حائز اهمیت است که برجام به شکل کامل و موثر اجرا شود. ایران باید فوراً به مراعات کامل تعهداتش در برجام بازگردد.

ما بار دیگر بر اراده‌مان برای درنظر داشتن کلیه سازوکارهای برجام، ازجمله سازوکار حل‌وفصل اختلافات، به‌منظور حل مسائل مربوط به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران تأکید می‌کنیم.

ما همچنان کاملاً مصمم هستیم تا تلاش‌هایمان را در جهت حل دیپلماتیک مسائل در چارچوب برجام ادامه دهیم.»

روز گذشته شش کشور بلژیک، دانمارک، فنلاند، نروژ، هلند و سوئد از تصمیم خود برای پیوستن به اینستکس خبر داده بودند که این اقدام آنها با واکنش منفی آمریکا و رژیم صهیونیستی مواجه شد.

پیوستن کشورهای اروپایی به اینستکس در حالی است که تروئیکای اروپا هنوز اقدام جدی برای آغاز به کار این ساز و کار مالی انجام نداده و به عبارت بهتر در رابطه با این موضوع و عمل به تعهدات خود بدعهدی کرده است. 

روند بدعهدی های اروپا در قبال راه اندازی سازوکار مالی بین ایران و اروپا از آنجا رقم خورد که طبق رایزنی ها و توافق های انجام شده قرار بود مبالغ حاصل از فروش نفت کشورمان وارد این سامانه  شده و کشورها و شرکت‌های اروپایی هم بر مبنای این اعتبار، کالاهایی که مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند را به ایران صادر کنند. اروپایی‌ها ابتدا وعده دادند که حداکثر ۲ ماه پس از خروج آمریکا از برجام یعنی تیرماه سال ۹۷ تعهدات خود مبنی بر تضمین فروش نفت و همچنین برقراری تبادلات مالی و بانکی تهران  را اجرایی کنند، اما سه کشور اروپایی تا بهمن‌ماه سال گذشته به عناوین مختلف از عملیاتی کردن وعده های خود سرباز زدند. در نهایت پس از برگزاری کمیسیون مشترک برجام از سامانه‌ای رونمایی شد که بازهم در آن خبری از تحقق تعهدات اصلی اروپا در قبال توافق هسته ای نبود. نکته قابل توجه  این است که باگذشت حدود ۱۱ ماه همین سازوکار ادعایی اروپایی‌ها هم  هنوز اجرایی نشده است.

نظر شما