شناسهٔ خبر: 36726976 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

مقاله مجله فارین پالسی امریکا درباره احتمال قیام مردمی در جمهوری آذربایجان

مجله فارین پالسی ارگان شورای روابط خارجی امریکا از احتمال تسری قیامهای مردمی مصر و تونس به جمهوری آذربایجان و تعدادی از کشورهای آسیای مرکزی خبر داد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آران/سرویس آذربایجان

 

به گزارش آران نیوز به نقل از برون مرزی، در مقاله فارین پالسی که به قلم "فیونا هیل" به چاپ رسیده، آمده است : احتمال سرایت انقلاب از کشورهای عربی به جمهوری آذربایجان و برخی از کشورهای آسیای مرکزی بسیار زیاد است، چون در این کشورها نیروهای مردمی توسط حکومت سرکوب می شوند.

هیل در مقاله خود همچنین نوشته است : واگذاری حکومت در سال 2003 از سوی مرحوم "حیدر علی اف " رئیس جمهوری قبلی به فرزندش "الهام علی اف " منجر به تظاهرات مخالفان شد .

پیش از این "مایکل تکاچیک " استاد دانشکاه آوستین امریکا با اشاره به ریشه های قیامهای مردمی در تونس و مصر به وقوع انقلاب مشابه در جمهوری آذربایجان هشدار داده بود .

این استاد امریکایی گفت ، علیرغم اینکه درآمدهای نفتی جمهوری آذربایجان بسیار بالا است اما بخش بسیار ناچیزی از این درآمد نصیب مردم و اقشار آسیب پذیر می شود .

وی افزود اتکاء به پلیس و نیروهای امنیتی نمی تواند برای مدت طولانی رژیم های خودکامه را حفظ کند . خبرگزاری بلومبرگ امریکا نیز اخیراً درخبری از احتمال قیام های مردمی در ج. آذربایجان خبر داده بود. "متیو برایزا " سفیر جدید امریکا در باکو که در دوران ریاست گروه مینسک به حمایت از جدایی رسمی قره باغ ، لاچین و شوشا از جمهوری آذربایجان در قبال آزادی پنج شهرستان اشغالی این کشور اشتهار داشت ، در کنفرانس مطبوعاتی روزپنج شنبه خود با خبرنگاران به آنچه که احتمال اقدام تروریستی و ناامنی درجمهوری آذربایجان خواند اشاره کرد و بنوعی به احتمال وقوع قیام مردمی در جمهوری آذربایجان صحه گذاشت.

برایزا به خبرنگاران گفت: وقتی برای دومین بار در مورد خطر وقوع اقدام تروریستی و ناامنی در جمهوری آذربایجان هشدار داده‌ایم، این بدان معنی است كه مساله بسیار جدی است.امریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی اخیرا به شهروندان خود در جمهوری آذربایجان هشدار دادند که تدابیر امنیتی را رعایت کنند .

پیش از این برخی از مقامات رسمی ج آذربایجان از جمله "علی احمداف " دبیر اجرایی حزب حاکم ینی آذربایجان هر گونه مشابهت میان مشکلات جمهوری آذربایجان با مشکلات مصر و تونس را رد کردند، با وجود این شبکه های تلویزیونی ج. آذربایجان روزانه اخبار گسترده ای درباره آغاز نهضت مبارزه با فساد مالی و برکناری ماموران فاسد پخش می کنند.

به گزارش منابع خبری "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان نیز اخیرا در تماس تلفنی با "شیمون پرز " رئیس رژیم صهیونیستی درباره تبعات قیامهای مردمی در مصر و تونس گفتگو کرد .

پایان پیام

نظر شما