شناسهٔ خبر: 3667245 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

48 هزار نفر از پرسنل شهرداری عضو بسیج هستند

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه 48 هزار نفر عضو بسیج هستند، اظهارداشت: در حال حاضر 34 حوزه زیرمجموعه سازمان بسیج در سایر مناطق مختلف تهران فعالیت می‌کنند .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن سرخو رئیس کمیته حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران  در یکصد و سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در بررسی لایحه بودجه شهرداری اظهار داشت: در برنامه 5 ساله دوم شهرداری اهداف کمی و کیفی دیده شده است که در حوزه حمل و نقل عمومی اهداف کمی به صورت تفکیکی دیده شده است. برای نمونه مشخص است که در سال 94 چه میزان خطوط مترو باید ساخته شده و یا چه خطوطی تکمیل و به بهره برداری برسند. همچنین سهم کمک های دولت نیز دیده شده است که آن را به سرجمع سهمیه بودجه حمل ونقل عمومی اضافه کرده اند.

وی افزود: این دید غلط است که چون دولت سهمش را پرداخت نکرده پس حمل و نقل به دلیل کمبود بودجه زمین بماند.

سرخو افزود: این دید غلطی بوده است که در دوره های گذشته شورا باعث شده حمل و نقل عمومی شهر با مشکل مواجه شود.

رئیس کمیته حمل و نقل شورا در ادامه تاکید کرد: به همین دلیل کمبود بودجه شاهد این هستیم که شهروندان در منتهی علیه شرقی و غربی برای ترددشان به استفاده از وسیله شخصی روی آورند.

مهدی چمران در ادامه این توضیح را داد که نمی توان به دلیل پرداخت نشدن سهم دولت در بخش حمل و نقل عمومی ما کل بودجه شهرداری را به این بخش اختصاص دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: زیر ساخت ها طبق قانون توسط دولت باید ساخته شود که بعد ها با اصلاحاتی سهم دولت به 50 درصد کاهش یافت و در چند سال اخیر البته تنها مختص دولت فعلی نیست از دولت های قبلی پرداخت این سهم نیز روبه کاهش یافت و در 3سال اخیر هم که هیچ شده است.

چمران افزود: از سال 78 تا کنون بدهی هایی که داریم مربوط به سهم دولت است که کامل پرداخت نشده است.

سرخو نیز در ادامه یادآور شد: چارچوب نگاه بودجه ای غلط است.

وی در ادامه به موارد مختلف بودجه اشاره کرد و گفت: برای سال آینده حدود 10 میلیارد تومان به سازمان بسیج شهرداری تهران اختصاص داده شده است که مشکلی ندارد و ما هم حمایت می‌کنیم ولی نمی‌توان بودجه‌ای را به شهرداری تهران اختصاص داد و از آن برای صرف مخالفت با سیاست‌های دولت و کارهای حزبی و جناحی استفاده کرد.

شهرداری باید از سیاست هایی که دولت در جهت مصالح نظام و جامعه می گیرد حمایت کند نه اینکه بودجه های شهر را صرف تضعیف فعالیت های دولت کند.

وی ادامه داد: در مقابله با مخالفت و سیاست‌های دولت چطور از دولت انتظار دارید که به شهرداری کمک کند. اگر می‌خواهیم بودجه‌ای را صرف کنیم جایگاهی را بگذاریم که روند هزینه این بودجه کنترل شود.

سرخو یادآور شد: باید سازمان بسیج شهرداری در راستای آرمان‌های دفاع مقدس عمل کند و نه اینکه در بحث‌های جناحی و حزبی وارد شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر در بودجه شهرداری مخالفتی با دولت باشد موجب تضعیف شهرداری می‌شود.

در این جلسه همچنین پرویز سروری درباره اقدام حکیمی‌پور دیگرعضو  شورا مبنی بر ترک جلسه اظهار داشت: امروز با اقدام این عضو شورای شهر بدعت بدی گذاشته شد و با این کار نشان دادند هر جا نظرمان مخالف با رئیس شورا بود باید جلسه را ترک کنیم که این رفتار درستی نیست.

سروری با اشاره به اینکه فرایندی که در شورا طی می‌کنیم نباید تکرار شورای اول باشد گفت: در 15 سال گذشته نیز رویه بررسی لایحه بودجه شهرداری تهران به همین شکل که امروز برگزار شده است بوده. در سال گذشته نیز این موضوع با ریاست آقای مسجدجامعی در شورای اسلامی شهر تهران و مخالفت حکیمی‌پور مبنی بر نبود آقای قالیباف مطرح شد که نهایتا نیز در آن سال معاونین شهردار در جلسه حضور یافتند و بودجه به تصویب رسید و ادامه روند ترک جلسه شایسته و در شان اعضای شورا نیست.

در ادامه پرویز سروری در واکنش به اظهارات محسن سرخو مبنی بر عملکرد بسیج اظهارداشت: بسیج ستون امنیت و اقتدار کشور است و امروز با الگوگیری از بسیج است که استقلال خود را حفظ می‌کنیم.

وی ادامه داد: اظهارات آقای سرخو سوالی را در اذهان به وجود می‌آورد که آیا بسیج ولایتی است یا دولتی. در دولت گذشته نیز آیا همین نظر را داشته‌اید که بسیج در مقابل اقدامات دولت قرار نگیرد؟

سرخو ادامه داد: آیا بسیج باید بر موافق دولت باشد تا دولت به شهرداری پول بدهد؟ اگر نقدی به دولت است به معنای نپذیرفتن دولت نیست بلکه ما به تیم مذاکره اعتماد داریم و نقد نیز کرده‌ایم بنابراین باید صریح و شفاف گفته شود که بسیج شهرداری در کجا مخالف مواضع دولت عمل کرده است و این موضوع باید عنوان شود با توجه به اینکه امسال هیچ افزایشی را برای بودجه سازمان بسیج شهرداری تهران در نظر نگرفتند.

عضو شورای شهر تهران در واکنش به برخی از اعتراضات صورت گرفته از نسبت به نصب پلاکاردهایی تحت عنوان «عنایت آمریکایی» در ایام دهه فجر در سطح شهر تهران و در مسیر راهپیمایی گفت: در حالی این اعتراضات صورت گرفته است که دولت محترم هیچ اعتراضی به این پلاکاردها نداشته است اما برخی‌ها خود را نماینده دولت فرض کرده و مطالبی را مطرح نمودند.

محسن پیرهادی هم با اشاره به اینکه از 60 هزار پرسنل شهرداری، 48 هزار نفر عضو بسیج هستند اظهارداشت: در حال حاضر 34 حوزه زیرمجموعه سازمان بسیج در سایر مناطق مختلف تهران فعالیت می‌کنند ضمن اینکه در شورای شهر تهران نیز پایگاهی برای اعضا و پرسنل شورای شهر تشکیل شده است که عموماً اعضای شورا جزء بسیج هستند.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج شهرداری تهران اقدامات ویژه‌ای را در مناطق مختلف تهران انجام می‌دهد، گفت: آموزش‌های لازم جهت تحکیم بنیاد خانواده، برگزاری جلسات فرهنگی در مناطق، برگزاری دوره‌های آموزش نظامی به پرسنل، تهیه محصولات فرهنگی و برگزاری طرح حلقه‌های صالحین از جمله اقدامات سازمان بسیج محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: سازمان بسیج شهرداری تهران علاوه بر اقدامات اشاره شده برنامه‌های ویژه‌ای را نیز برای فرزندان پرسنل شهرداری برگزار می‌کند که از آن جمله می‌توان به برگزاری اردوهای تابستانی و تفریحی اشاره کرد.

پیرهادی ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده از سوی سازمان بسیج به شهرداری، هر دو هفته تمثالی از یکی از شهدا همراه با یک جمله اثر گذاردر سطح شهر نصب می‌شود.

رئیس سازمان بسیج شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در دو سال گذشته، گفت: در این بخش 400 نفر مربی تربیت شده است و اقدامات ویژه‌ای در سایر مناطق انجام شده است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه به برخی از اعتراضات و واکنش‌های صورت گرفته از برخی از اعضاء در زمینه نصب پلاکاردهایی تحت عنوان «عنایت آمریکایی» در ایام دهه فجر در سطح شهر تهران و در مسیر راهپیمایی گفت: در حالی این اعتراضات صورت گرفته است که دولت محترم هیچ اعتراضی به این پلاکاردها نداشته است اما برخی‌ها خود را نماینده دولت فرض کرده و مطالبی را مطرح نمودند.

پیرهادی ادامه داد: در روز راهپیمایی و در سخنرانی رئیس جمهور نیز عنوان شد که آمریکای‌ها دروغگو هستند ضمن اینکه بسیج به عنوان حامی تمامی دولت‌ها در سال‌های گذشته بوده است و اینک نیز حامی دولت است اما در مسیر ولایت حرکت خواهد کرد.

 پیرهادی با تاکید بر اینکه بسیج هیچگاه از مسیر پیام انقلاب خارج نخواهد شد، گفت: برخی‌ها در روزهای گذشته مطالبی را درخصوص نصب پلاکاردهای «عنایت آمریکایی» عنوان کردند که بهتر است اگر حافظ منافع آمریکا هستند شفاف بگویند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ما همیشه بدهکار انقلاب و گفتمان آن هستیم، گفت: بنده از دوستانی که در روزهای گذشته نسبت به نصب پلاکاردهای «عنایت آمریکایی» اعتراض داشتند خواهش می‌کنم که سیاسی‌کاری و نادرست خود را کنار بگذارند.

در ادامه جلسه، حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز از اعضای که انتقاد کرده بودند خواست ادبیات مهربان‌تری را بکار ببرند.

کاشانی ادامه داد: تعجب می‌کنیم که در سال‌های گذشته نیز در بودجه شهرداری بودجه‌ای را برای سازمان بسیج اختصاص می‌دادند حال  امسال که با نصب برخی از پلاکاردها بعضی  از دوستان اعتراض دارند  چرا نسبت به این موضوع اعتراض می کنند.

در این جلسه همچنین مجتبی شاکری ،عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بسیج در چارچوب فرهنگ انقلاب زحمت می‌کشد و بروید جلوی خانه هنرمندان را بگیرید.

او ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری تهران به تبصره 164، 165 و 166 توجه نکرده است بنابراین ما با چشم بسته به این لایحه رأی می‌دهیم. در حال حاضر زمان زیادی می‌برد که برنامه را ورق بزنیم در صورتی که می‌توانستیم با استفاده از نرم‌افزار اکسل سریع‌تر برنامه‌ها را مشاهده کنیم.

وی بیان داشت: اگر شورایاری‌ها قرار است یار شورای شهر باشند باید گزارش‌های بازدیدی و نظارتی به شورای شهر ارائه دهند تا چشم شورای شهر نیز به عملکرد آنها باز شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر شهرداری دارای سامانه اطلاع‌رسانی 1888 و 137 است که می‌تواند با شهروندان ارتباط مستقیم داشته باشد ولی شورای شهر تهران هیچ سامانه‌ای برای ارتباط لحظه به لحظه با مردم ندارد و باید هر چه سریعتر این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و چشم بسته عمل نکنیم.

وی همچنین تاکید کرد: شورای شهر برای افزایش حوزه نظارت خود باید هر چه سریعتر دیوان محاسبات شهری را راه بیاندازد

در ادامه جلسه شاکری خطاب به معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: 2 درصد کل بودجه شهرداری تهران به برنامه‌های فرهنگی اختصاص یافته است و در داخل 104 میلیارد تومان هزینه سرمایه ای می شود  و باید به مسائل فرهنگی  که در دیدار با رهبر معظم انقلاب جزء منویات ایشان بود بیشتر پرداخته شود.

شاکری در پاسخ به اظهارات محسن سرخو عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: بسیج در چارچوب فرهنگ انقلابی زحمت می‌کشد و باید رفت جلوی خانه  اندیشمندان علوم انسانی  را گرفت که همه چیزشان سکولار است باید جلوی فعالیت خانه هنرمندان را گرفت  که فضای یک پارک را نیز اشغال کرده اند و تئاترهای اجرا می کنند که آدم از شرم سر به زیر می‌اندازد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: برای منطقه 12 و خیابان شهید هرندی قرار است 250 میلیارد اعتبار اختصاص یابد ولی هنوز به ما ثابت نشده که ضرورت این اعتبارات چیست که به آن رأی بدهیم.

وی با انتقاد نسبت به اختصاص ردیف بودجه برای تاسیس تالار شهر گفت: سال گذشته 10 میلیارد تومان برای مطالعه این تالار و امسال نیز 10 میلیارد برای شروع کار این پروژه اختصاص یافته است، آیا با توجه به شرایط اقتصاد مقاومتی اجرای چنین پروژه های ضرورت دارد؟

نظر شما