شناسهٔ خبر: 36639937 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اخبار ویژه

صاحب‌خبر -

دولت به‌جای تحمیل گرانی به مردم درآمدهای مالیاتی را ساماندهی کند
چگونه تاثیرات منفی طرح افزایش قیمت بنزین بر دیگر کالاها را می‌شود کم کرد! روزنامه وطن امروز ضمن طرح این سوال نوشت: بنزین تک‌نرخی که تا همین چند روز پیش به قیمت 1000 تومان در دسترس بوده حالا دونرخی شده و قرار است در نهایت سهمیه‌های نرخ اول یا همان بنزین سهمیه‌ای با 50 درصد افزایش به میزانی بیشتر در اختیار خودروهای بیشتری قرار گیرد و البته بنزین نرخ دوم یا همان نرخ آزاد با 200 درصد افزایش به 3000 تومان رسیده است. حالا به فرض افزایش سهمیه‌ها و تخصیص سهمیه برای تاکسی‌های اینترنتی یا... چگونه ممکن است قیمت کرایه‌ها افزایش پیدا نکند؟ مگر نرخ اول با افزایش 50 درصدی مواجه نشده که این توقع وجود دارد قیمت کرایه خودروهایی که دارای سهمیه بنزین هستند یا قرار است سهمیه‌های‌شان افزایش پیدا کند، تغییر نکند؟ پس نکته اول این است که حتی به‌رغم اختصاص سهمیه یا افزایش آن نمی‌توان مدعی شد قرار است قیمت‌ها افزایش پیدا نکند! عبارت «تا پایان سال گران نخواهد شد» هم علاوه بر اینکه در صحت و سقم آن- به‌واسطه تجربه دلار 4200 تومانی و ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر عدم تغییر قیمت کالاهای اساسی به‌واسطه تخصیص ارز ترجیحی به واردات این کالاها و عدم تحقق این وعده- دچار تردید جدی است، گزاره‌ای بسیار خطرناک است. خطر این گزاره از این حیث است که چرا تا پایان سال؟ آیا قرار است بخشی از بار تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین با سیاست‌های دستوری و پلیسی دولت به سال آینده منتقل شود؟
شکی نیست که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی در کنار افزایش هزینه‌های جاری، دولت برای اداره امور 2 راهکار کلی تحت عنوان کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها را پیش رو دارد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری شده و به صرف کاهش هزینه‌ها از طریق صرفه‌جویی نمی‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد، لاجرم دولت باید به دنبال افزایش درآمدهای پایدار خود باشد. بررسی سهم ترکیب درآمدهای مالیاتی در کشور طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد بیشتر درآمدهای مالیاتی در این مدت از مالیات بر کالا و خدمات و مالیات بر اشخاص حقوقی ناشی شده و مالیات بر ثروت و درآمد کمترین سهم را در تحقق درآمدهای مالیاتی در کشور داشته است. از این رو در شرایط فعلی بهترین و صحیح‌ترین اقدام درآمدزا برای دولت را می‌توان ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر ثروت دانست؛ پایه‌های مالیاتی‌ای که براحتی می‌تواند چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید نصیب کشور کند.
در دولت روحانی و طی سال‌های 93 تا 96 مالیات بر درآمد حقوق‌بگیران ۶۶ درصد و مالیات بر کالاها حدود 80 درصد افزایش داشته در حالی که این افزایش برای مالیات بر ثروت چیزی کمتر از 15 درصد بوده است. همچنین  مالیات برعایدی سرمایه به‌صورت بسیار ساده مالیات بر تفاوت قیمت فروش با خرید است. این مالیات کارکرد بسیار خوبی در جلوگیری از معاملات مکرر املاک و مستغلات داشته و مانع انباشت ثروت از این طریق می‌شود. در این مالیات جدول ارزش روز املاک تهیه شده و مثلا اگر قیمت روز ملک خریداری شده توسط فردی صد میلیون تومان بوده و سال بعد آن را به قیمت 120 میلیون تومان بفروشد به ما‌به‌التفاوت حاصله درصد قابل توجهی مالیات تعلق می‌گیرد. این کار انگیزه محتکران مسکن را بشدت کاهش می‌دهد.
ضمن اینکه با وضع این پایه مالیاتی می‌توانیم اطلاعات دقیق‌تری از منابع ثروت و املاک در کشور داشته باشیم.
 مالیات بر جمع درآمد هم به این معناست که تمام اشکال درآمدی مانند حقوق مشاغل، درآمدهای اتفاقی، املاک، سود سهام و سایر اشکال آن علاوه بر اینکه مشمول مالیات قانونی می‌شود، اگر جمع آنها از رقم مشخصی بیشتر شد مشمول مالیات بر جمع درآمد نیز می‌شود. اولین گام در راه تحقق این پایه مالیاتی اصلاح سخنانی مبنی بر این است که دولت حق سرک کشیدن به حساب‌های مردم را ندارد. چرا که برای تحقق این پایه مالیاتی تمام مراودات و مبادلات سیستم بانکی باید کنترل شود. لزوم وضع این پایه مالیاتی از این جهت است که در حال حاضر سهم مالیات بر اشخاص حقیقی در ایران رقمی کمتر از 40 درصد است اما این سهم در کشورهای پیشرفته 80 درصد است.  
 
ترکان: عمل نکردن دولت به وعده‌ها موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود
مشاور روحانی می‌گوید؛ دادن درآمد گرانی بنزین به 60 میلیون نفر، یعنی کشک.
اکبر ترکان در گفت‌وگو با روزنامه اینترنتی فراز و در پاسخ به این سوال که «افزایش قیمت بنزین و اعتراض‌های مردمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ مشکل دقیقا چیست؟»، تصریح کرد: نکته مهم اعتماد است. این موضوع دو وجه دارد؛ بازگشت منابع حاصل از اصلاح سیستم به مردم، یک جنبه است، بخش دیگر قضیه ایجاد بی‌اعتمادی است؛ مردم می‌گویند فردا این بسته حمایتی دولت قطع می‌شود، اینها موجب بی‌اعتمادی و استقبال نکردن مردم از اجرای چنین طرح‌هایی می‌شود. اصل موضوع، بالا بردن درجه اعتماد است. نباید به مردم دروغ گفت، وقتی برای مدتی حرف‌هایی بزنید و بعد عمل نکنید «دروغگویی» و «اعتماد نکردن» به میان می‌آید.
ترکان در پاسخ به این سوال که «از نظر شما این طرح چگونه اجرا می‌شد، بهتر بود؟»، تصریح کرد: حذف کارت سوخت از ابتدا اشتباه بود. باید مردم با همان روش سهمیه‌بندی زندگی می‌کردند بعد قیمت اول و قیمت دوم تعیین می‌شد.
وی می‌افزاید: در کشورهای دیگر، بن غذایی به‌صورت کارت الکترونیک ارائه می‌شود که امکان خرید مواد غذایی از فروشگاه‌ها را برای مردم فراهم کرده و البته راهکار خوبی هم هست چراکه پول نقد ممکن است در سفره مردم نیاید یا خانواده‌هایی که بدسرپرست هستند یا خانواده‌هایی که از اقشار به‌شدت ضعیف مالی هستند و دریافت پول نقد تاثیر چندانی بر زندگی‌شان نمی‌گذارد.
ترکان همچنین درباره این سوال که برنامه دولت مبنی بر اینکه «با افزایش قیمت بنزین درآمد حاصل از آن به خانوارها با درآمد پایین بازگردانده می‌شود»، چه توجیهی دارد؟ می‌گوید: مابه‌التفاوت درآمدی از این طرح وجود دارد؛ اگر این مابه‌التفاوت را به اقشار ضعیف جامعه بدهند در جامعه اقدام جبرانی اتفاق خواهد افتاد اما اگر بگویند می‌خواهیم این درآمد را به 60 میلیون نفر بدهیم یعنی کشک! درحالی که بسته حمایتی باید فقط به 50 درصد از اقشار ضعیف مالی تعلق بگیرد با این هدف که این جمعیت، متوجه این حمایت دولتی شوند. وقتی بسته 60 میلیون را شامل می‌شود یعنی این درآمد به خانواده‌های پردرآمد هم خواهد رسید. 50 درصد ضعیف حدود 40 میلیون نفر از ایرانی‌ها را دربر می‌گیرد. پس از آن، طرح باید به صورت واقعی و عملی اجرا شود تا مردم معنای تحقق عدالت اجتماعی را متوجه شوند چراکه هر چقدر اعتماد بالاتر برود پذیرش حرف‌ها برای مردم راحت‌تر خواهد شد.

روحانی در یزد شعار  شفافیت داد اما با بنزین مردم را غافلگیر کرد!
عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید روحانی در یزد شعار شفافیت داد اما با تصمیم بنزینی، خلاف این شعار عمل کرد و به اعتماد مردم لطمه زد.
علی صوفی به روزنامه آرمان گفت: آقاي روحاني در يزد آمد که تغيير رويه بدهد، البته سخنان وي از پيش تعيين شده نبود و صحبت‌هايي که رئيس‌جمهور در آنجا انجام داد غيرمترقبه بود. رئيس‌جمهور در يزد دفعتاً شروع به شفاف‌سازي کرد و به مردم هم وعده داد که همه چيز را برملا خواهم کرد و به شما خواهم گفت و به دولت هم دستور مي‌دهم که عوامل اجرايي دولت کاملا آنها را پيگيري کنند.
وی می‌افزاید: در واقع سخنان آقاي روحاني نمايانگر اين قضيه بود که ديگر ملاحظه چيزي را نخواهد کرد. اما همانطور که مي‌بينيم پيامد آن اظهارات در يزد تصميم به افزايش قيمت بنزين بود. اما آقای روحانی با اين تصميمي که در حوزه بنزين گرفته شد به فاز امنيتي رفت. لذا به جاي اينکه شفاف‌سازي کرده و اعتماد مردم را جلب کند با اين تصميم موجب سلب اعتماد مردم شد. صوفی می‌گوید: بنابر اين به‌نظر نمي‌آيد که آقاي رئيس‌جمهور بخواهد تغيير رويه دهد چون در عزل و نصب‌هايي که صورت مي‌گيرد، شاهد اين هستيم که اين عزل و نصب‌ها هيچ ‌ارتباطي با عقبه راي آقاي روحاني ندارد و به شکل افراطي از نيروهاي حزب اعتدال و توسعه به‌صورت غيرموجهي استفاده مي‌شود. انگار در فرصت باقي مانده هم بايد پستي بگيرند و در جايي مشغول شوند. انتقاداتي که به دولت احمدي‌نژاد بابت انتصابات غيرکارشناسي، غيرموجه و غيرشايسته سالاري وارد مي‌شد اکنون عيناً در دولت روحاني تکرار مي‌شود. اين مسئله به حدي فراتر از تصورات رفته که دولت براي ارتقاي اعضاي حزب اعتدال و توسعه ديگر هيچ‌ قاعده‌اي را رعايت نکرده است.
این وزیر دولت اصلاحات افزود: هرکسي را در هر جايي که ممکن است منصوب مي‌کنند. يکي از اعتراضاتي که اکنون وجود دارد اين است که هيچ‌کس در جاي خود نيست. مثلا در وقتي به لحاظ تخصص و تجربه به وزارتخانه‌ها نگاه مي‌کنيم شاهديم که کاملا از نيروهاي صاحب تجربه و تخصص خالي شده و هيچ‌کدام در جاي خود قرار نگرفته‌اند و اين روند ادامه دارد. اين حزب رتبه چندان مناسبي در ميان احزاب ندارد و صرفا به‌دليل جاه‌طلبي‌هاي برخي اعضا و کينه‌اي که از اصلاح‌طلبان دارند مورد توجه است.به‌رغم اين‌که اينها با حمايت اصلاح‌طلبان روي کار آمده‌اند و از اين حيث مديون اصلاح‌طلبان هستند، اما گويا خود به تنهايي به اريکه قدرت رسيده‌اند و با اين حساب که مي‌بينيم هر روز با وجود بي‌تدبيري در دولت شاهد نااميدي بيشتري در جامعه هستيم. درست عکس آن چيزي که به خود نسبت دادند تحت عنوان دولت تدبير و اميد بي‌تدبيري‌هاي صورت گرفته اميد را قطع کرده مي‌کند، چراکه همه تصميم‌ها مايوس‌کننده و عاري از تدبير لازم است.
وی درباره طرح بنزینی دولت هم گفت: ما در آستانه انتخابات هستيم و شايد برخي از اطرافيان آقاي روحاني تحليل‌شان بر اين بوده که رئيس‌جمهور مي‌خواهد به 60‌ميليون نفر در آستانه انتخابات يارانه بنزين داده و پول پخش کند. البته هيچ ‌بعيد هم نيست اگر بر اين مبنا اين تصميم اتخاذ شده باشد که با اين کار اعتبار اجتماعي آقاي روحاني نه تنها پايين نخواهد آمد بلکه بالاتر هم خواهد رفت و با افزايش يارانه‌هاي نقدي در کوتاه‌مدت و جريان انتخابات سود خواهد برد. اما اصلاً اينگونه نشد و نتيجه برعکس شد و حاصلي براي دولت نداشت. چراکه تبعات اقتصادي اين طرح براي دولت بسيار بالاست.
يعني از يک طرف درست است که واقعي شدن قيمت بنزين براي دولت سود دارد، اما بايد توجه داشته باشيم که آثار تورمي آن چقدر خواهد بود و اين پول پرقدرتي که به جامعه تزريق مي‌شود چه تبعاتي براي جامعه خواهد داشت. به‌نظرم در مجموع دولت، جامعه راي آقاي روحاني، اصلاح‌طلبان و آراي خاکستري همه در اين رابطه ضرر کردند.

مشاهدات عضو فراری ستاد فتنه سبز از شدت عمل پلیس فرانسه با معترضان
مسئول شاخه جوانان در ستاد میر حسین موسوی (انتخابات88) بخشی از مشاهداتش درباره شدت عمل پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه با جلیقه‌زردها را بازگو کرد.
حمزه غالبی که در پاریس اقامت دارد، نوشت: من خودم شخصا تو تجمع جلیقه زردهای از سر کنجکاوی شرکت کردم. پلیس یک جاهایی رو اجازه می‌داد تجمع شکل بگیره با دو تا نکته: 1- هرکسی وارد منطقه می‌شد قبلش بازرسی می‌شد که وسیله قابل پرتاب یا قابل احتراق یا ابزار خشونت با خودش نداشته باشه. 2- اگر از محدوده خارج می‌شدی، «به شدت» برخورد می‌کرد.
به شدت که می‌گم منظورم اینه که پلیس وقتی می‌زنه، جوری می‌زنه که دیگه احتمال آسیب جدی هست. شوخی ندارند و خیلی مجهز هستند. گلوله جنگی شلیک نکردند اما گلوله ساچمه پلاستیکی و گاز ‌اشک‌آور مفصل استفاده می‌شه. جوری که 2500 نفر زخمی، 11 نفر کشته و 24 نفر یک چشم خود رو از دست داده‌اند.
هیچ اعتراف تلویزیونی پخش نشد اما من خودم گزارش رادیویی از جلسه دادگاه که بازداشت شدگان گوش دادم که تعریف می‌کردند جوگیر شدیم فلان چیز رو خراب کردیم و از قاضی طلب تخفیف می‌کردند. اما در هر صورت 10 هزار دستگیری موقت رخ داده که به 3200 حکم قضایی از جمله 400 حکم محکومیت زندان ختم شد.
از جمله بازداشت‌هایی که محل نقد فراوان شد، بازداشت‌های پیشگیرانه بود. یعنی کسانی که پلیس و سیستم امنیتی فرانسه فهرست کرده بود، اراذل و اوباشی هستند که می‌خواهند در تجمعات خشونت به خرج بدهند، قبل از تجمع قبل از اینکه جرمی کرده باشند بازداشت موقت می‌کرد.
ماکرون و وزیر کشور بارها در مصاحبه‌های خودشون تاکید می‌کردند حق تظاهرات حق شهروندی است اما ما با خراب کاری برخورد می‌کنیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم نظم عمومی به هم بخورد. در گفتار مقامات سعی می‌کردند نشان بدهند که اعتراضات اقتصادی را می‌شنوند ولی ادبیات تند و محکم علیه خراب‌کاری دارند.
نکته دیگر جالب دیگه، محکوم کردن بدون اما و اگر خشونت توسط جامعه مدنی و همه طیف‌های سیاسی بود. با وجود اینکه خیلی‌ها معتقد بودند پلیس، خشونت خارج از حد قانون داشته است جوری که بیش 300 پرونده قضایی علیه پلیس هم تشکیل شد.
البته این را در نظر بگیرید که اگر داعش (معادل مجاهدین و الاهوازیه و... برای ما) فعالیتی بکند قطعا پلیس ضد تروریست با خشونت می‌ترکونتشون. نه فقط تو خود فرانسه که بعضی از فرانسوی‌ها که عضو داعش شده‌اند به دستور اولاند در سوریه و عراق ترور شدند. بعد از عملیات‌های تروریستی نیروی‌های ارتش با لباس نظامی و اسلحه جنگی در گروهای چند نفری و انگشت به ماشه در جاهای حساس شهر از جمله ایستگاه و یا محله‌های پر تردد گشت دارند. از نهاد‌ها دولتی مهم مثل پلیس یا فرمانداری یا وزارت‌خانه هم حفاظت مسلح دارند.

آمریکا در پی ضرب شست ایران پهپاد گلوبال هاوک را از دور خارج می‌کند
نیروی هوایی آمریکا در اثر ضربت مهیبی که از سیستم پدافندی و راداری ایران خورد، پهپاد گران‌قیمت و فوق‌پیشرفته گلوبال هاوک را از دور خارج می‌کند.
فارین‌پالیسی در گزارشی اعلام کرد، فقط چند ماه پس از این که ایران یک پهپاد جاسوسی گران‌قیمت آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد، وزارت دفاع در حال بررسی کنار گذاشتن دو سوم از سی و چند پهپاد گلوبال هاوک است که نیروی هوایی در اختیار دارد. این اقدام، بخشی از حرکت به سوی ساخت توانمندی‌های مورد نیاز برای مقابله با چین و روسیه است.
مقام‌های کنونی و سابق وزارت دفاع آمریکا به فارین‌پالیسی گفته‌اند، نیروی هوایی پیشنهاد کرد21 فروند از 35 پهپاد گلوبال هاوک نیروی هوایی آمریکا که اکنون در غرب آسیا و دیگر مناطق جهان مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستند، کنار گذاشته شوند؛ چالش پنتاگون این است که باید برای ساخت نسل بعدی سامانه‌های - بمب‌افکن بی21، موشک‌های فراصوت و دیگر انواع این سلاح‌ها- سرمایه‌گذاری کند که بتواند در سامانه‌های دفاعی روسیه و چین نفوذ کنند؛ برای انجام این کار این وزارتخانه به پول نیاز دارد. به همین علت پنتاگون به رهبری مارک اسپر تلاشی را آغاز کرده است تا برنامه‌های به ارث رسیده را بررسی کند تا ببیند توقف کدام یک از آنها زیانی ندارد.
کارشناسان می‌گویند کنار گذاشتن گلوبال هاوک، که برای نخستین بار در 2001 مورد استفاده قرار گرفت، منطقی است به‌عنوان یک ناوگان کوچک- فقط 30 فروند هواپیما- نگهداری آنها به‌دلیل کمبود قطعات دشوار است، اما مهمتر از همه این هواپیما در برابر آتش دشمن آسیب‌پذیر است. ایران یکی از پهپادهای گلوبال هاوک را تابستان امسال و بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد.



نظر شما