شناسهٔ خبر: 36588828 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

طرح «سرا» در هاله ای از ابهام؛

محتشمی در گفتگو با آریا خبر داد: اصلاح طلبان فردا تصمیم گیری می کنند

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- طرح سرا یا سامانه رأی سنجی اصلاح طلبان در  بیست و دومین جلسه شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان به تصویب رسید.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا؛ طرح سرا یا سامانه رأی سنجی اصلاح طلبان در  بیست و دومین جلسه شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان(12آبان98) به بحث گذاشته شد و پس از استماع نظرات موافقین و مخالفین، کلیات این طرح به تصویب رسید.
این طرح گام جدید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به سمت انتخاب دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر و کارآتر نامزد‌های جبهه‌ی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس است.
سرا یا سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان، طرحی است که بر اساس آن اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، فرآیند حضور کاندیدا‌ها در لیست امید را انجام دهند.
بر اساس این طرح نامزدهای اصلاح طلب از هر حزب و گروهی در آن عضو شده و به صورت آنلاین توسط اعضای احزاب اصلاح طلب انتخاب می‌شوند.
ضمن اینکه بر همین اساس هر یک از چهل عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می‌توانند بیست نفر را به سرا معرفی کنند که این بیست نفر هر کدام به همین ترتیب بیست نفر دیگر را معرفی می‌کنند.
این طرح همانند سایر طرح‌ها مخالفان و موافقان بسیاری دارد.

«سرا» پس از اعلام تایید صلاحیت‌ها اجرا می شود
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز با بیان اینکه معلوم نیست اعضای حزب کارگزاران به سمت حزبی خود به شورای عالی سیاتگذاری اصلاح‌طلبان انتقاد می کنند یا به عنوان یک فرد، گفت: «سرا» پس از اعلام تایید صلاحیت‌ها اجرا می شود.
محمود صادقی در گفت وگویی درباره اختلاف داخلی اصلاح‌طلبان درباره طرح سامانه رای سنجی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بیش از شش ماه است که کار خود را در دوره جدید آغاز کرده است و این بدان معناست که استراتژی اصلاح‌طلبان مشارکت در انتخابات مجلس است.
این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین با بیان اینکه در دوره‌های گذشته انتخابات کسانی که خارج از لیست اصلاح‌طلبان بودند موفقیتی بدست نیاوردند، بلکه لیست اصلی اصلاح طلبان موفق بود، تصریح کرد: در این دوره از انتخابات برای شفاف‌کردن و دموکتراتیک کردن بدنه‌ای که برای تهیه لیست اقدام می کند، طرح "سرا" پیشنهاد شد. البته وقتی هنوز جزئیات این طرح اعلام نشده بود، ما نظر مثبتی نسبت به آن نداشتیم اما پس از آنکه جزئیات اعلام و تعدیل‌های اساسی در آن صورت گرفت، با اکثریت بیش از سه چهارم در شورای عالی سیاستگذاری تصویب شد.

"سرا" ممکن است به انتخابات مجلس یازدهم نرسد
اما فاطمه راکعی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است: این طرح از لحاظ اینکه بدنه کامل اصلاح طلبان را در بر می‌گیرد برای اعلام نظر درخصوص کاندیدا‌ها بسیار مناسب و مثبت است و می‌تواند به خوبی جو جامعه را به سمت شور و شوق انتخاباتی سوق دهد.
راکعی ادامه داد: این طرح کمک می‌کند با نیرو‌های اصلاح طلب بیشتری رایزنی کنیم و این رایزنی دیگر صرفا محدود به شورای عالی اصلاح‌طلبان نخواهد بود. در این شرایط پاسخگویی دیگر فقط مختص به لیست 30 نفره نخواهد شد. هرچند در این طرح مشکلات و معایبی وجود دارد اما به طور کلی این طرح می‌تواند بسیار موثر باشد.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌ها این بود که اگر لیست زودتر از موعد منتشر شود، ممکن است گزینه‌ها از سوی شورای نگهبان رد یا تایید شوند، تصریح کرد: طبق بررسی‌ها تصمیم بر این شد که لیست نهایی پس از بررسی‌های شورای نگهبان بسته شود، که دیگر از بابت رد صلاحیت گزینه‌هایمان نگرانی نداشته باشیم. البته نگرانی از بابت نظر سنجی و تخریب کاندیدا‌ها در فضای مجازی و کنترل امنیت سامانه نیز وجود دارد که سعی کردیم این را هم مرتفع کنیم. هرچند که بر سر کلیات این طرح به نتیجه رسیده‌ایم، اما بر سر جزئیات برخی اختلاف نظر‌ها کماکان باقی است.
عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان؛ با تاکید بر اینکه طرح سرا جوان است و ممکن است به انتخابات مجلس یازدهم نرسد، یادآور شد: حتی اگر این طرح به انتخابات پیش رو نرسد، اصلاح‌طلبان می‌توانند اگر مواردی از آن قابل استفاده است را در انتخابات مجلس اجرایی کنند.

تصمیم گیری اصلاح طلبان در خصوص "سرا"؛ فردا
مجید محتشمی، رئیس جبهه اصلاح طلبان اما در این خصوص در پاسخ به خبرنگار سیاسی آریا خبر داد: فردا یکشنبه (3 آبان 98) جلسه شورای عالی اصلاح طلبان تشکیل و در آن در خصوص طرح "سرا" تصمیم گیری می شود.


نظر شما