شناسهٔ خبر: 36584777 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

یادداشت روز :

بحران سیاسی اسرائیل؛ حرکت جامعه صهیونیستی به سمت گسست بیشتر/احتمال برگزاری انتخابات سوم وجود دارد

تحلیلگران معتقدند شرایط فعلی در تاریخ رژیم صهیونیستی بی سابقه بوده است و تقریبا همه پیش بینی های قانونی برای خروج از شرایط بن بست سیاسی در خارج کردن این رژیم از بحران سیاسی فعلی نمی تواند ره گشا باشد و جامعه صهیونیستی باید سومین انتخابات در یک سال را تجربه کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری قدس(قدسنا) - احمد اخگر

 

اعلام ناکامی بنی گانتس در جلب موافقت احزاب سیاسی برای تشکیل کابینه، بحران سیاسی را در رژیم صهیونیستی بیش از گذشته پیچیده کرده است و به نظر می رسد برگزاری سومین انتخابات در سال جاری گریز ناپذیر باشد.

 

بنی گانتس رئیس ائتلاف آبی و سفید که پس از ناکامی بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه، از سوی روین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی مامور تشکیل کابینه شده بود، طی نامه ای به ریولین از ناکامی خود در ماموریتش خبر داد. گانتس این فرصت را داشت که پس از اتمام مهلت 28 روزه اش یک مهلت دیگر را نیز داشته باشد اما ترجیح داد از ادامه راه منصرف شود.

 

گانتس رأی زنی های فشرده ای را با احزاب مختلف انجام داد اما تلاش هایش نتیجه ای دربر نداشت. گفتگوهایش با نتانیاهو برای تشکیل یک دولت ائتلافی با لیکود به دلیل شرایط خاص نتانیاهو رئیس لیکود که خواستار نخست وزیری در دوسال اول بود تا از محاکمه و زندان پیش رویش فرار کند، به دلیل امکان به هم زدن توافق در پایان دو سال از سوی وی و تحمیل یک انتخابات زود هنگام دیگر که مساوی با از دست رفتن فرصت نخست وزیری گانتس بود، با شکست روبرو شد. مذاکره با افیگودر لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانه ما نیز که حزبش در تشکیل ائتلاف، تعیین کننده است، به دلیل گرایش های راستگراینه اش و نیز اصرار بر برخی از مطالباتش مانند عدم ائتلاف با فهرست عربی، ره بجایی نبرد.

 

با توجه به روند مذاکرات بنی گانتس که هیچ افقی از موفقیت را نمی دید، ترجیح داد که رسما از مأموریت تشکیل کابینه انصراف دهد. ریولین رسما پارلمان رژیم صهیونیستی را مامور کرده است که نسبت به تعیین فردی مورد توافق برای نخست وزیری اقدام کنند. توافقی که اساسا بعید به نظر می رسد.

 

لیبرمن که حزبش به عنوان گره کور تشکیل کابینه محسوب می شود، رسما اعلام کرد با احزاب چپ برای تشکیل کابینه همراه نخواهد بود و از مشارکت در یک کابینه راستگرای محدود که هیچ افقی در استمرار آن متصور نیست نیز خودداری خواهد کرد. به همین دلیل کارشناسان معتقدند پارلمان صهیونیستی نیز مأموریش موفقیتی در بر ندارد و به همین دلیل برگزاری انتخابات سوم در سال جاری امری اجتناب ناپذیر است.

 

به نظر می رسد درخواست بنی گانتس از دادستان کل رژیم صهیونیستی مبنی بر درخواست رسمی و قانونی از بنیامین نتانیاهو برای استعفا از تمامی پست های وزارتی اش در واقع با هدف تضعیف حزب لیکود و احزاب راستگرا در انتخابات ناگریز آینده باشد. بر اساس قانون وقتی فردی از کابینه، رسما تفهیم اتهام شود باید از همه پست های قانونی وزارتی اش استعفا دهد و به این ترتیب مصؤنیت سیاسی وی از بین رفته و شرایط برای محاکمه وی آماده می شود.

هرچند نتانیاهو این فرصت را دارد تا نسبت به حذف مصؤنیت خود اعتراض کند اما استعفا از پست های وزارتی در صورت دستور دادستان کل ضروری است. نتانیاهو علیرغم استعفا باز هم می تواند در انتخابات آینده شرکت کند اما تردیدی نیست که پرونده فسادش و از دست دادن مسئولیت های وزارتی در کاهش آرای وی و حزب لیکود و حتی احزاب راست بسیار موثر خواهد بود. به همین دلیل نتانیاهو اعلام کرده استعفا نمی دهد و گانتس نیز درخواست مداخله دادستان در این ماجرا را کرده است.

 

تحلیلگران معتقدند شرایط فعلی در تاریخ رژیم صهیونیستی بی سابقه بوده است و تقریبا همه پیش بینی های قانونی برای خروج از شرایط بن بست سیاسی در خارج کردن این رژیم از بحران سیاسی فعلی نمی تواند ره گشا باشد و جامعه صهیونیستی باید سومین انتخابات در یک سال را تجربه کند. به نظر می رسد به هرمیزان که از سال 1948 که سال ایجاد غیر قانونی و توأم با اشغالگری رژیم صهیونیستی فاصله گرفته می شود، این رژیم با چالش های بیشتری روبرو می شود. چالش هایی که امید به آینده را هر روز کم رنگ تر می سازد.

 

اسرائیل جدای از چالش های امنیتی که در سطح منطقه و داخل با آن رویرو است، مانند گسترش روز افزون توان مقاومت که اساسا با تاکید بر محو اسرائیل شکل گرفته و گسترش یافته است و اکنون ضمن اینکه توان یکسره سازی ارتش صهیونیستی را از بین برده و توانسته معادله جدیدی از بازدارندگی را ایجاد کند، گسترش موج تحریم رژیم صهیونیستی که به یک خطر راهبردی و وجودی برای اسرائیل تبدیل شده است، همچنین کاهش مهاجرت یهود به اسرائیل و معکوس شدن معادله مهاجرت، (بر اساس آمارهای صهیونیستی حدود یک میلیون پانصد هزار شهروند صهیونیستی خارج از جغرافیای فلسطین اشغالی زندگی می کنند) بحران های اقتصادی و معیشتی و بحران های ناشی از تبعیض نژادی که در حال تبدیل شدن به بحران امنیتی درونی هستند مانند شورش های فلاشه ها، اکنون بحران سیاسی نیز به آن افزوده شده است. حرکت سیاسی در رژیم صهیونیستی از کلان به سمت خُرد، عملا رژیم صهیونیستی را به سمت یک بحران سوق داده است که ناتوانی در اجماع برای تشکیل کابینه در یک سال گذشته شاخص مهمی در این ارتباط محسوب می شود.

 

تحلیلگران معتقدند بسیار بعید به نظر می رسد رژیم صهیونیستی بتواند از این شرایط پیچیده سیاسی به آسانی خارج شود. زیرا جامعه ای که بر پایه اشغالگری، تبعیض نژادی و مهاجرت از بیش از 100 کشور جهان با فرهنگ ها و باورهای متنوع شکل گرفته است و کارکردش بحران آفرینی در محیط منطقه ای است و ناگزیر بر اساس این کارکرد همواره جامعه در یک احساس ناامنی مستمر قرار دارد، جریان های اجتماعی خُرد ناگزیر برای تحقق مطالبات خود نسبت به ذوب شدن در حرکت های کلی مقاومت می کنند. به عبارت دیگر هویت های خُرد و قومی بر شکل گیری یک هویت کلی و ملی رجحان می باید. خصوصا که یهودیان بر اساس بسیاری از دستورات دینی - تاریخی مبنی بر پرهیز از ذوب شدن در جوامع برای حفظ جان و مال و اعتقادات خود، تجربه گتوها را دارند و بر اساس این تجربه تاریخی بوده است که راهبرد کوره مذاب فرهنگی و قومی بن گورین تاکنون موفق نبوده است و روند نیز نشان می دهد که جامعه صهیونیستی به سمت گسست بیشتر در حرکت است.  

 

انتهای پیام/م.ق/م/ع

نظر شما