شناسهٔ خبر: 36529786 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سایه | لینک خبر

افزایش سهم ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با گران‌شدن بنزین

فرصت اشتغال در ایستگاه سوخت‌گیری

بخش حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان مهم‌ترین حوزه عمرانی کشور، نقش بسیارمؤثری در جابه‌جایی بار و مسافران دارد اما در سال‌های گذشته به‌دلیل گرایش مردم به خودرو شخصی، سهم حوزه حمل‌ونقل عمومی در بین مردم کاهش چشمگیری پیدا کرده است. به‌گزارشِ باشگاه خبرنگاران جوان؛ این‌روزها هم‌زمان با افزایش قیمت سوخت، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این طرح، زمینه‌ساز کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی در بین مسافران می‌شود؛ این‌درحالی‌ست‌که اگر استقبال مردم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد، علاوه‌بر‌آنکه باید ظرفیت‌های این حوزه بیشتر شود؛ کیفیت ارائه خدمات هم باید نسبت به سال‌های قبل به مسافران، افزایش پیدا کند.

صاحب‌خبر -

مدیرکل حوزه مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان‌اینکه یک‌دستگاه اتوبوس مسافت رفت‌وبرگشت ۶۰۰‌کیلومتری را می‌تواند طی نه‌ساعت با جابه‌جایی بیش از ۵۰ مسافر انجام دهد، گفت: «این ظرفیت، با استفاده از خودرو‌های شخصی علاوه‌بر‌آنکه میزان مصرف سوخت تا چندبرابر افزایش خواهد داد؛ تعداد مسافر را هم به چهار تا پنج‌نفر کاهش می‌دهد؛ بنابراین، نقش حمل‌ونقل عمومی می‌تواند زمینه‌ساز صرفه‌جویی چشمگیر سوخت شود». داریوش باقرجوان بااشاره‌به‌اینکه ظرفیت‌های بسیارخوب و بالایی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای هست، گفت: «تجربه خوبی در ماه‌های گذشته و در ایام اربعین وجود داشته که نشان‌دهنده نقش چشمگیر حمل‌ونقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافران است». او یادآور شد: «ضریب جابه‌جایی مسافر در ناوگان اتوبوس‌رانی ۲۱ تا ۲۲‌نفر در هر سفر بوده؛ درحالی‌که ضریب جابه‌جایی مسافر با استفاده از خودرو‌های شخصی، تنها سه‌نفر است». او بااشاره‌به‌اینکه سهم حمل‌ونقل جاده‌ای از کل جابه‌جایی مسافران در کشور، ۳۶‌درصد است، گفت: «هدف ما آن‌است‌که این‌میزان ظرفیت را به ۵۰‌درصد برسانیم، امیدواریم با واقعی‌کردن قیمت سوخت، به این هدف ظرف مدت یک تا ۲دوماه‌آینده برسیم». او بااشاره‌به‌اینکه ضریب جابه‌جایی مسافران در حوزه حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، ۱۵‌درصد است، گفت: «امیدواریم با این طرح بتوانیم این ظرفیت را به ۳۰ تا ۴۰‌درصد افزایش دهیم». او درادامه، به مزیت‌های ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: «علاوه‌بر صرفه‌جویی ۳۵ تا ۳۸‌لیتری سوخت در هر سفر؛ میزان امنیت دراین‌بخش قابل‌مقایسه با خودرو‌های شخصی نیست». او افزود: «با استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی که در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد شده، شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت هستیم؛ به‌طوری‌که هر دستگاه اتوبوس معادل ۲۰‌دستگاه خودروی شخصی سوخت مصرف می‌کند». او به کاهش چشمگیر ترافیک در جاده‌های کشور؛ به‌ویژه در ایام پیک سال اشاره کرد و گفت: «کاهش خودرو‌محوری، یکی از اهداف اصلی دولت است که امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم به این هدف اصلی برسیم». او درادامه، بااشاره‌به‌اینکه با سامانه سپه‌تن به‌صورت لحظه‌ای، تردد تمام ناوگان اتوبوس‌رانی را رصد می‌کنیم، گفت: «استفاده از رانندگان متخصص و باتجربه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، یکی از مزیت‌هایی‌ست که قابل‌مقایسه با استفاده از خودرو‌های شخصی نیست». او بااشاره‌به‌اینکه برنامه‌ریزی‌های بسیاری در سازمان راهداری جهت افزایش سرمایه‌گذاری دراین‌حوزه صورت گرفته است، گفت: «به‌کارگیری اپلیکیشن‌های جدید دراین‌بخش و همچنین جذب سرمایه‌گذاری ازطریق‌مختلف، خود می‌تواند باعث افزایش تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی شود». او در انتهای صحبت‌هایش یادآور شد: «در سال‌های گذشته، به‌دلیل‌آنکه سهم جابه‌جایی مسافران در بخش اتوبوس‌رانی کاهش یافته بود، سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای ورود به این‌بخش را نداشتند اما به‌نظر می‌رسد که با اجرای این طرح، میزان سرمایه‌گذاری رشد چشمگیری پیدا کند».
رئیس انجمن حمل‌ونقل ریلی بابیان‌اینکه اکنون ضریب اشغال ناوگان حمل‌ونقل ریلی ۸۵ تا ۹۰‌درصد و به‌ویژه در مسیر‌های پرتردد است، گفت: «ضریب اشغال ناوگان حمل‌ونقل حومه‌ای ۴۰‌درصد است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، این ضریب اشغال؛ به‌ویژه در ناوگان حومه‌ای بسیار چشمگیر‌تر شود». محمد رجبی یادآور شد: «در بخش جابه‌جایی مسافران در حوزه حمل‌ونقل ریلی نتوانسته‌ایم به اهداف موردنظر برسیم اما امیدواریم با اجرایی‌شدن این طرح، در آینده نزدیک از ظرفیت‌های این حوزه بیشتر استفاده کنیم». او توضیح داد: «سهم ناوگان حمل‌ونقل حومه‌ای در بین سایر بخش‌های حمل‌ونقلی، تنها پنج‌درصد است اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، این سهم رشد سه‌ تا چهاردرصدی پیدا کند». او همچنین اظهار کرد: «بازسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی و سرمایه‌گذاری بیشتر دراین‌حوزه، یکی از برنامه‌هایی‌ست که درصورت افزایش ضریب اشغال قطار، به آن دست خواهیم یافت». او بیان کرد: «شرکت حمل‌ونقل ریلی تا پایان امسال، ۱۰ تا ۱۵ ناوگان ریلی را بازسازی خواهد کرد اما یکی از اصلی‌ترین اهداف ما دراین‌بخش، افزایش ناوگان حمل‌ونقل ریلی در بخش حومه‌ای‌ست». او بااشاره‌به‌اینکه پیش‌بینی می‌شود با افزایش قیمت سوخت، میزان سهم ریل و جاده درمقایسه‌با سال‌های گذشته افزایش یابد اما باید این‌موضوع درنظر گرفته شود که ورود ناوگان جدید و بازسازی ناو‌های قبلی، خود باعث افزایش و گرایش بیشتر مردم به این حوزه خواهد شد». او در پایان حرف‌هایی خود بااشاره‌به‌اینکه در حوزه جابه‌جایی بار؛ ازآنجاکه سوخت مورداستفاده گازوئیل است، تأثیر چندانی نخواهد گذاشت، خبر داد: «در بخش مسافری، شاهد رشد پنج تا شش‌درصدی خواهیم بود».
شهرام آدم‌نژاد؛ معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بابیان‌اینکه به‌هرصورت ضریب اشغال در حوزه حمل‌ونقل عمومی پائین است‌، گفت: «با اجراشدن طرح افزایش قیمت بنزین، امیدواریم که استقبال مردم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی درمقایسه‌با سال‌های گذشته، افزایش یابد». شهرام آدم‌نژاد
درادامه، قربانی؛ مدیرکل مرکز آمار وزارت راه و شهرسازی نیز بااشاره‌به‌اینکه سهم حمل‌ونقل جاده‌ای در بین سایر بخش‌های حمل‌ونقلی ۹۰‌درصد است، گفت: «تمام مد‌های حمل‌ونقلی باتوجه‌به افزایش قیمت سوخت تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند اما می‌توان گفت که در آینده‌ای نزدیک، شاهد رشد چشمگیر ضریب اشغال در حوزه حمل‌ونقل عمومی خواهیم بود». او افزود: «باتوجه‌به افزایش‌نیافتن قیمت بلیت هواپیما و همچنین خدمات هواپیمایی کشور، سعی خواهیم کرد تا سهم بیشتری در ارائه خدمات بهتر به مردم و مسافران ارائه کنیم و برای تسهیل در سفر‌ها، از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد».
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز دراین‌زمینه بااشاره‌به‌اینکه به‌طورمیانگین سهم حمل‌ونقل هوایی در جابه‌جایی مسافران، دو تا 2.5درصد است، عنوان کرد: «سازمان هواپیمایی کشوری، این آمادگی را دارد که مجوز‌های پروازی لازم را درصورت استقبال بیشتر مسافران صادر کند و ما این آمادگی را داریم که پاسخگوی کامل به ‌تمام مطالبات مردم در حوزه هوایی باشیم». جعفرزاده تأکید کرد: «ظرفیت‌های صندلی‌ها در حوزه هوایی در ایام پیک و غیر‌پیک سال متفاوت است اما درصورتی‌که تعداد مسافران بیشتر شود، ظرفیت صندلی‌های خود را دراین‌حوزه افزایش خواهیم داد». او بابیان‌اینکه بخش هوایی کشور، سهم بسزایی در جابه‌جایی مسافران و به‌ویژه در شهرهای زیارتی و سیاحتی دارد، گفت: «تمام بخش‌های مرتبط با این حوزه؛ ازجمله شرکت‌های هوایی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری درصورت لزوم نسبت به مطالبات مردم پاسخ‌گو خواهند بود». او اظهار کرد: «این‌بخش با صدور مجوز پروازهای فوق‌العاده در ایام پیک سال و همکاری با شرکت‌های هوایی سعی خواهد کرد تا برای تسهیل در سفرهای داخلی و بین‌المللی مسافران، از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کند». او بیان کرد: «سازمان هواپیمایی کشوری، دراین‌حوزه سعی می‌کند تا از تجربیات خود در ایام گذشته برای پاسخ‌گویی بهتر به مسافران استفاده کند».
گفتنی‌ست؛ افزایش سهم حوزه حمل‌ونقل عمومی از سال‌های گذشته، یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت و وزارت راه و شهرسازی و به‌ویژه در بخش ناوگان ریلی بوده است اما متأسفانه در سال‌های گذشته حتی با گسترش و افزایش کیفیت ناوگان‌های آن، نتوانستند به این هدف دست یابند اما گویا دولت با طرح گران‌کردن بنزین، شاهد گرایش بیشتر مردم به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی که این خود، علاوه‌بر صرفه‌جویی چشمگیر سوخت؛ می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌وری اقتصادی کاهش ترافیک و آلودگی هوا شود.

نظر شما