شناسهٔ خبر: 36441041 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

برگزاری دومین کنگره بین المللی بیماری های ناقل زاد و تغییرات اقلیمی و چهارمین کنگره ملی حشره شناسی پزشکی ایران به میزبانی شیراز

صاحب‌خبر -
دومین کنگره بین المللی بیماری های ناقل زاد و تغییرات اقلیمی و چهارمین کنگره ملی حشره شناسی پزشکی ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آغاز به کار کرد.
 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این آیین با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره حشره شناسی پزشکی گفت: حشرات به راحتی از جایی به جای دیگر منتقل می شوند، بنابراین سرعت انتقال بیماری ها بین انسان ها افزایش می یابد.

دکتر «علی بهادر» افزود: در زمینه بیماری ها، کشور و مرز معنایی ندارد و باید مراقب باشیم که دچار اپیدمی بیماری نشویم.

او با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست و جلوگیری از تغییرات اقلیمی، دخالت های انسانی در طبیعت و محیط زیست را در این زمینه موثر دانست.

رییس دانشگاه اظهار امیدواری کرد حضور دانشمندان داخلی و خارجی در این گردهمایی علمی سبب انتقال تجربیات و تلاش برای حفظ سلامت و ارتقای سلامت مردم دنیا شود و این را مهمترین وظیفه پزشکان و تیم های پزشکی برشمرد.

شیراز؛ نخستین میزبان کنگره حشره شناسی پزشکی خارج از پایتخت ایران

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دبیر علمی این کنگره گفت: دومین کنگره بین المللی بیماری های ناقل زاد و تغییرات اقلیمی و چهارمین کنگره ملی حشره شناسی پزشکی ایران برای نخستین بار در خارج از پایتخت و به میزبانی شیراز برگزار می شود.

دکتر «کوروش عزیزی» افزود: بیماری های ناقل زاد بیماری هایی است که حشرات عامل آنها هستند؛ حشرات علاوه بر اینکه می توانند یک سری از بیماری ها را انتقال دهند، می توانند خطرآفرین باشند و حتی باعث مرگ شوند، همچنین تعدادی از حشرات نیز آفت کشاورزی، آفت بهداشتی و آفت شهری هستند و ارتباطات مختلفی با انسان دارند، بنابراین ممکن است منافع اقتصادی و بهداشتی انسان ها را مورد هجوم و خطر قرار دهند.

او اضافه کرد: به همین دلیل لازم است شیوه های کنترلی مناسبی برای مهار این حشرات تنظیم شود، تدوین شیوه های کنترلی نیازمند شناخت بیولوژی حشرات است، بنابراین باید حشره و نوع زندگی آن را به خوبی بشناسیم تا متناسب با آن شیوه های کنترلی را به کار بگیریم.

 

این عضو هیات علمی گروه حشره شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از سویی حشرات مفیدی نیز وجود دارند که وجودشان برای محیط زیست مفید است، بنابراین شیوه های کنترلی به گونه ای باید به کار رود که به اینگونه حشرات آسیب نرسد، این کنگره برای این است که دانشمندانی که در داخل و خارج از کشور در این زمینه تحقیقات و مطالعاتی انجام می دهند دور هم جمع شوند و تجربیات خود را با هم مبادله کنند و بعضی از مسایل چالش برانگیز نیز مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد.

دکتر عزیزی گفت: به همین دلیل فراخوانی ارایه شد و بیش از ۳۰۰ مهمان داخلی و ۹ مهمان خارجی از کشورهایی مانند ایتالیا، ترکیه، هند، افغانستان، سنگال، کنیا، غنا و بنگلادش که دانشمندان و صاحب نظران علم حشره شناسی هستند در این رویداد علمی حضور یافتند تا مسایل مختلف این حوزه را بررسی کنند.

او افزود: از بیش از ۳۵۰ مقاله ای که به دبیرخانه ارسال شده ۴۹ مقاله به صورت برنامه های سخنرانی و ۲۶۲ مقاله نیز به صورت پوستر پذیرفته شده است.

دبیر علمی کنگره حشره شناسی پزشکی محورهای اصلی این کنگره را شامل هفت محور با عناوین لیشمانیوزها شامل سالک و سایر بیماری ها، مالاریا، بیماری های ویروسی، آفات شهری، کنترل آفات و مقاومت به سموم، بندپایان سمی و زهرآگین و حشره شناسی قانونی عنوان کرد که با حضور دانشمندان و محققان علم حشره شناسی، در هفت میزگرد علمی مورد تبادل نظر قرار می گیرد.

دکتر عزیزی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در حاشیه این کنگره برای نخستین بار نسبت به همه کنگره های دیگر اجرا می شود، استفاده از ابزار هنر برای انتقال مفاهیم و پیام هاست که به همین دلیل یک جشنواره هنری با عنوان «ارتباط بین انسان و حشرات» به صورت کاریکاتور در دانشگاه راه اندازی شده و ۴۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه هنری کنگره از سراسر کشور در دو بخش تخصصی و دانشجویی ارزیابی شد که در هر محور و حوزه، نفرات و آثار برتر انتخاب و از آنها تقدیر می شود.

او با اشاره به جایگاه برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه تحقیقات علمی در کشور، اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران دومین دانشگاه کشور است که رشته حشره شناسی پزشکی را در مقاطع ارشد و PHD راه اندازی کرده است و اساتید این حوزه نیز پژوهش های بسیار موثر و با کیفیتی انجام می دهند که در مجله های علمی معتبر دنیا چاپ می شود و قابل مشاهده است.

این عضو هیات علمی گروه حشره شناسی پزشکی دانشگاه افزود: در شیراز دیدگاهی وجود دارد که مسایل علمی باید برای جامعه نیز مفید و کاربردی باشد و ارتباط مناسبی بین گروه حشره شناسی پزشکی و معاونت بهداشت دانشگاه در زمینه کنترل بیماری های ناقل زاد مانند مالاریا، سالک، تب دانگی و کنترل عقرب و شپش سر وجود دارد.

استفاده از روش های نوین برای مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حشرات

معاون انجمن علمی حشره شناسی ایران به عنوان یکی از مهمانان این کنگره، گفت: بیماری های مختلفی مانند مالاریا، لیشمانیوز، تب دانگ، تب زرد، زیکا و بیماری خواب از حشرات منتقل می شود و نقاط بسیاری از دنیا با این بیماری ها درگیر هستند، تمام کشورها از این نظر مورد تهدید هستند و به روش های مختلفی با این موارد مبارزه می شود.

 

دکتر «حسن وطن دوست» اضافه کرد: در گذشته از روش هایی مانند سم پاشی استفاده می شد، اما امروزه روش های جدیدی وجود دارد و در بسیاری از نقاطی که مالاریا وجود دارد از پشه بندها استفاده می شود تا به ویژه برای کودکان و مادران باردار استفاده شود، یکی دیگر از روش های جدید در این زمینه، روش تغییرات ژنتیکی در حشرات است تا جلوی زاد و ولد حشرات گرفته شود، به تازگی نیز یک سری سموم برای مبارزه با لیشمانیا به جونده ها داده می شود که این سموم وارد خون آنان می شود و زمانی که پشه خون این جونده ها را می خورد از بین می رود، همچنین روش های نوین دیگری وجود دارد که در دنیا مورد استفاد قرار می گیرد.

او افزود: بیشترین فراوانی بیماری های قابل انتقال از حشرات در قاره آفریقا است؛ منطقه خاورمیانه نیز در زمینه این گونه بیماری ها فراوانی زیادی دارد، در ایران از سوی وزارت بهداشت سیستم مانیتورینگ و پایش بیماری ها به خوبی انجام می شود و بیماری هایی که ممکن است از کشورهای همسایه وارد ایران شود بررسی و رصد می شود.

دکتر وطن دوست همچنین از برگزاری نشست ها و کارگاه های آموزشی بین المللی برای کشورهای همسایه سخن گفت و اضافه کرد: تاکنون ۵۰۰ نفر از کشورهای مختلف در ایران آموزش دیده اند تا در زمینه کنترل بیماری ها در کشورهای های خود اقدام کنند.

او برآیند برگزاری این کنگره را حضور اساتید و اندیشمندان داخلی و خارجی برای انتقال و به اشتراک گذاشتن تجربیات مختلف و همکاری های مشترک در درازمدت عنوان کرد.

برگزاری کنگره حشره شناسی پزشکی به صورت کنگره سبز

دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی بیماری های ناقل زاد و تغییرات اقلیمی و چهارمین کنگره بین المللی حشره شناسی پزشکی ایران نیز گفت: در این کنگره بیش از ۳۵۰ نفر نام نویسی کردند که در عناوین مختلف به صورت سخنرانی های کلیدی، ارایه های شفاهی و ارایه به صورت پوستر در کنگره حضور دارند.

دکتر «ابوذر سلطانی» با اشاره به حضور ۱۰ مهمان خارجی از هشت کشور در این کنگره اضافه کرد: تلاش این بوده است که کنگره به صورت کنگره سبز برگزار شود و ارایه پوسترها به صورت الکترونیک انجام می شود؛ پوسترهای کاغذی حذف شده اند تا هزینه چاپ و موضوع دوستدار محیط زیست رعایت شود تا کنگره ای داشته باشیم که به صورت سبز برگزار می شود.

دبیر اجرایی کنگره بیان کرد: در این کنگره از تمام حشره شناسان و سایر رشته های مرتبط با علم حشره شناسی پزشکی مانند انگل شناسان، اپیدمیولوژیست ها و متخصصان بیماری های عفونی از دانشگاه های سراسر کشور دعوت شده است که استقبال بسیار خوبی برای حضور در کنگره داشتند.

این برنامه سه روزه، از بیست و دوم تا بیست و چهارم آبان در مجتمع فرهنگی رفاهی ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در حال برگزاری است./۱۰۲

پایان خبر 

نظر شما