شناسهٔ خبر: 36440572 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر نیرو:

7500 کيلومتر رودخانه در اولويت لايروبي قرار دارند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزیر نیرو گفت: لایروبی و آزادسازی حریم و بستر‌های رودخانه‌ها بسیار مهم است و طبیعتا منابع مالی قابل توجهی برای لایروبی مورد نیاز است.
به گزارش خبرگزاری آریا، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: چیزی حدود 7500 کیلومتر رودخانه‌های اصلی داخل کشور در اولویت لایروبی قرار دارد؛ برای امسال 1100 کیلومتر در اولویت اول قرار داشت که از این مقدار حجم قابل توجهی لایروبی شده و بقیه در حال انجام است.
وی افزود: همین امروز در هیئت دولت اعتبار 170 میلیارد تومانی برای سرعت دادن به تکمیل کار‌های سد نرماب در استان گلستان اختصاص یافت که وارد مدار شدن این سد و سازه‌های مثل این، حجم کنترل سیلاب را افزایش می‌دهد.
وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین ستادی در شرکت مدیریت منابع آب مستقر شده است که روزانه شرایط آب و پیشرفت طرح‌ها پایش می‌شود، دیروز و امروز هم در خوزستان همایشی تحت عنوان "سیلاب 97 - 98 اگر تکرار شود"، برگزار شد تا بکارگیری ظرفیت‌های فنی، علمی و تجربی کشور مورد بحث قرار گیرد و در تلاشیم که همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند سیلاب برای ما تنها منفعت به همراه داشته باشد و نه خرابی و خسارت.
وی ادامه داد: مردم خاطر جمع باشند که درس‌های سیلاب گذشته مورد توجه است و دیگر اینکه کسانی که به حریم و بستر رودخانه‌ها تعرض دارند سطح همکاری خود را با دستگاه‌های محلی بالا ببرند تا از این بابت خسارتی متوجه مردم نشود.
اردکانیان با اشاره به اینکه برنج باید تنها در استان‌های شمالی کشور کشت شود تصریح کرد: دولت مصوبه‌ای در خصوص الگوی کشت دارد که وزارت جهاد کشاورزی بدنبال اجرای آن است و یک برنامه سه ساله هم در گارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصویب شد که استانداران هم موظف به همکاری برای اجرا هستند و در طول سه سال با ترتیباتی که داده می‌شود با مد نظر قرار گرفتن معیشت کشاورزان و امنیت غذایی، کشت برنج در استان‌های شمالی متمرکز شود.
وی ادامه داد: امیدواریم که شرایط اجرای این مصوبه فراهم شود و بتوانیم در زمانبندی اعلام شده آن را اجرائی کنیم.
وزیر نیرو در خصوص پیش بینی‌های هواشناسی برای پاییز و زمستان هم اظهار داشت: پیش بینی همکاران این است که در فصل پاییز، بارش‌ها نرمال و در کل معادل متوسط بلند مدت 35 ساله خواهد بود و در حال حاضر حجم خالی مخازن آمادگی پذیرش این بارندگی را دارد.
وی خاطر نشان کرد: برای زمستان، اما پیش بینی می‌شود که شرایط کم بارش‌تر از میزان نرمال باشد البته هر مقدار که زمان بگذرد پیش بینی‌ها در این خصوص دقیق‌تر می‌شود.

نظر شما