شناسهٔ خبر: 36432077 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

توصیه های بهداشتی و محیط زیستی در روزهای آلوده شهر تهران

صاحب‌خبر -
توصیه های بهداشتی و محیط زیستی در روزهای آلوده شهر تهران
خبرگزاری آریا- مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار ضمن توصیه های بهداشتی جهت کاهش تردد شهروندان در هوای آلوده روزهای اخیر شهر تهران و استفاده از حمل و نقل عمومی از نقش مشارکت مسئولان و مردم در  کاهش آلودگی هوا خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شینا انصاری مدیركل این مجموعه با اعلام وضعیت ناسالم كیفیت هوا از ١٥ آبان تاكنون برای گروههای حساس در شهر تهران گفت: وارونگی دما پدیده‌ای است كه تحت‌تاثیر كاهش دما در فصل سرد به شكل تشكیل لایه هوای سرد، اجازه صعود هوای گرم و آلوده شهر به بالا را نمی دهد؛ به همین دلیل تولید آلاینده‌ها از منابع ثابت و متحرك، با توجه به بارگذاری جمعیت، صنعت و خدمات بیش از ظرفیت اكولوژیك در شهر تهران، به انباشت آنها در سطح زمین می‌انجامد.
وی افزود: در چنین شرایطی راهكارهای موقت و كوتاه‌مدت برای كاهش انتشار آلاینده‌ها و حفاظت از سلامت مردم به خصوص گروه‌های حساس جامعه همچون كودكان و سالمندان از جمله تعطیلی مدارس، محدودیت در تردد خودروها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی اتخاذ می‌شود.
شینا انصاری افزود: تعطیلی مدارس برای قرار نگرفتن كودكان به عنوان یكی از گروههای حساس در معرض هوای آلوده هست در واقع وقتی شاخص كیفیت هوا به وضعیت ناسالم برای گروههای حساس می رسد و شرایط پایدار بدلیل سرما و وارونگی دما حاكم می شود؛ تردد خودروها و موتورسیكلت ها، فعالیت صنایع آلاینده و یا حتی سوزاندن پسماند منجر به انباشت بیشتر آلودگی هوا در فضای بسته شهر می شود.
وی با اشاره به آنكه بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرك هستند كه بین 70 تا 80 درصد آلاینده‌ها را به هوا منتشر می‌كنند گفت: در این شرایط تردد خودروهای تك سرنشین می تواند به تشدید بار آلودگی بینجامد و حضور مردم بخصوص سالمندان، كودكان، زنان باردار و افراد دارای بیماری های قلبی و تنفسی در فضای آزاد باید محدود شود تا مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق بویژه ذرات كوچكتر از دو و نیم میكرون به حداقل برسد.
انصاری راهكار اصلی مدیریت آلودگی هوا را حركت در مسیر برنامه های مدون این حوزه و منطبق بر قانون هوای پاك برشمرد و تصریح كرد: در چارچوب این برنامه ها، از رده خارج كردن خودروها و موتورسیكلت های فرسوده، ارتقای تكنولوژی صنایع، بهبود كیفیت سوخت، زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، مدهای حمل و نقل جایگزین، معاینه فنی و سایر محورهای دخیل در كنترل آلودگی هوا ‌باید دنبال شود.
وی با بیان اینكه «مشاركت» باطل السحر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ كشور است، افزود: همكاری دستگاه‌های ذیربط در مسیر اجرای برنامه‌های كاهش آلودگی هوا و مشاركت و همراهی مردم با دستگاه‌های متولی و درك این واقعیت كه آلودگی هوا بدون عزم جدی و مشاركت واقعی رفع نخواهد شد.
مدیركل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به گزارش اخیر بانك جهانی درباره پیامدهای اقتصادی آلودگی هوا گفت: این گزارش حاكی از خسارتی سالانه معادل 2/6 میلیارد دلار به شهروندان تهرانی است كه با احتساب جمعیت8/7 میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متاثر از آلودگی هوا، برابر 300 دلار در سال است.
او اظهار داشت: مشاركت مردم در ایفای مسئولیت شهروندی خود با كاهش استفاده از خودروهای شخصی، استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی، و توجه به كنترل دوره‌ای خودرو و انجام معاینه فنی كه هزینه انجام آن در طول یك سال به مراتب پایین‌تر از 300 دلار سهم هر فرد از خسارت آلودگی هواست و همچنین عدم حضور گروههای حساس جامعه در شرایط هشدار آلودگی در فضای آزاد، و خودداری از هر گونه اقدامی كه منجر به انتشار بیشتر آلودگی هوا بشود را از اقدامات كنترلی در این شرایط برشمرد.

نظر شما