شناسهٔ خبر: 36386262 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دادستان کل کشور:

مخبران فساد حمایت می‌شوند

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- دادستان کل کشور گفت: هرکسی اطلاعاتی در مورد کشف فساد با مستندات و اطلاعات صحیح ارائه کند، تشویق و حمایت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، حجت الاسلام والمسلمین منتظری در برنامه پایش با بیان اینکه وظیفه دادستان دفاع از حقوق مردم در چارچوب قانون و مقررات است، از مردم خواست که گزارش‌های فساد را به سازمان بازرسی کل کشور و دادسرا‌های سراسر کشور اعلام کنند.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پرونده قضات متخلف و تکلیف پرونده‌هایی که این قضات رسیدگی کرده اند، چه می‌شود؟ گفت: برخورد با قضات مسئله جدیدی نیست، دادسرای انتظامی برای برخورد با تخلف قضایی وضع شده است، همان‌گونه که اعلام کردیم با قاضی فاسد برخورد کردیم و می‌کنیم.
دادستان کل کشور افزود: با قاضی فاسد برخورد خواهیم کرد و البته باید توجه داشت که نزدیک یازده هزار قاضی داریم که پاکدست و پاکدامن هستند و خدمت می‌کنند. در این مجموعه با یازده هزار قاضی، ممکن است اندک قاضی هم وجود داشته باشند که دچار لغزش شوند، ولی دستگاه قضایی خط قرمزی ندارد و اغماض نمی‌کند.
وی گفت: 16 میلیون پرونده رسیدگی شده و در این مجموعه ممکن است اندکی قاضی باشند که دچار لغزش شوند و قوه قضاییه از آن‌ها دفاعی نمی‌کند و ما خط قرمزی نداریم.
منتظری ادامه داد: اگر با تعدادی قاضی برخورد و اعلام می‌شود، برای این است که مردم در جریان باشند و بدانند قوه قضاییه با هیچ‌کس تعارف ندارد و با هر فسادی در هر سطحی برخورد می‌کند. سیاست کلی قوه قضاییه این است که با هر فسادی و در هر جایی که باشد برخورد می‌کند. رئیس قوه قضاییه هم بر آن تاکید دارد و همکاران ایشان هم به میدان آمده‌اند؛ قوه قضاییه نباید کوچکترین آلودگی داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری درباره کلاهبرداری از حساب‌های بانکی افراد نیز گفت: عده‌ای از مردم به دلیل بی دقتی، زمینه گرفتاری خودشان را فراهم می‌کنند و باید توجه کنند که هیچ‌گاه مشخصات کارت‌های اختصاصی خودشان را به هیچکس ندهند.
وی به لزوم ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: دستگاه قضایی، کلاهبرداری در فضای مجازی را پیگیری می‌کند، اما یکی از امتیازات شبکه ملی اطلاعات این است که همه این بستر در اختیار است و می‌توان مجرمان فضای مجازی را دنبال کرد.
دادستان کل کشور با اشاره به ارسال نامه به بانک مرکزی برای استفاده از رمز‌های یکبار مصرف و تکلیف بانک‌ها در این زمینه ادامه داد: بانک‌ها برای مدتی مقاومت کردند، ولی دادستانی کل تاریخی مشخص و اعلام کرد بعد از این تاریخ در صورت استفاده از رمز عادی و استفاده نکردن از رمز یکبارمصرف، بانک‌ها باید پاسخگو باشند.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری از مدیران بانک‌هایی که در راستای صیانت از اموال مردم از رمز‌های یکبار مصرف برای مشتریان خود استفاده کردند، تشکر کرد و این اقدام را در کاهش جرایم فضای مجازی موثر دانست.
وی به موضوع شفافیت اشاره کرد و گفت: شفافیت جلوی بسیاری از فساد‌ها را می‌گیرد.
دادستان کل کشور در مورد حقوق‌های نجومی نیز افزود: در این خصوص پرونده‌هایی تشکیل و برای برخی در مرحله دادسرا منع تعقیب صادر شد و برای برخی دیگر در مرحله دادگاه برائت صادر شد و بعضی نیز محکوم شدند و مبالغ بسیار زیادی به خزانه دولت برگردانده شد.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری درباره مناطق آزاد نیز گفت: فلسفه تشکیل مناطق آزاد برای آن بود که صادرات کشور رونق پیدا کند، ولی متاسفانه برعکس شده و به محل واردات تبدیل شده است. مسئولان مناطق آزاد باید به دنبال تحقق قانون بروند تا مناطق آزاد را به مرکزی برای رونق تولید و صادرات تبدیل کنند.
دادستان کل کشور درباره پرونده بابک زنجانی و وضع بازگشت اموال در این پرونده نیز گفت: در رابطه با مسئله‌ای که رییس جمهور در یزد مطرح کرده بود، سخنگوی قوه قضاییه توضیحات خوبی داد ودر رابطه با پرونده بابک زنجانی، قوه قضاییه به وظایف خود عمل کرده است. ان‌شاءالله مردم و مسئولان در اظهاراتشان دقت کنند و ما هم ناچار نباشیم با اسناد بیاییم و بگوییم که اطلاعات شما درست نیست.
وی افزود: از مردم عزیز در این ماه‌های اخیر که در حمایت از قوه قضاییه به میدان آمدند، تقدیر می‌کنم. جامعه اسلامی برای ما جامعه‌ای است که با هم تعامل داشته باشیم و مردم می‌توانند در رفع مشکلات به دولت کمک کنند و دولت با رهنمود‌های رهبری به وظیفه خود عمل می‌کند. مسئولان از دوقطبی‌سازی بپرهیزند و در آستانه انتخابات چنان عمل شود که با تعامل، مشکلات را حل کنیم.
منتظری درباره اجاره حساب‌های بانکی گفت: متاسفانه شاهد هستیم عده‌ای مردم به دلیل ناآگاهی به مقررات، زمینه گرفتاری خود را فراهم می‌کنند. هیچ‌کدام از کارت‌های هویتی خود اعم از شناسایی و بانکی را در اختیار دیگران قرار ندهید. بخشی از این کلاهبرداری‌ها از طریق فضای مجازی انجام می‌شود. روز به روز شاهد افزایش جرایم اینترنتی هستیم و خود مردم نباید در این دام‌ها بیفتند. زیرساخت‌های فضای مجازی در اختیار ما نیست و باید همکاری‌های لازم در خصوص برخورد با جرایم در این حوزه وجود داشته باشد.
منتظری گفت: یکی از گام‌های ابتدایی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است و وقتی شبکه در اختیار خودمان نیست، نمی‌توان دسترسی کامل به آن داشت.
وی درباره ممنوع‌الخروجی رییس کل سابق بانک مرکزی نیز گفت: این فرد هم پرونده دارد و هم ممنوع‌الخروج است و پرونده در حال رسیدگی است.

لزوم برخورد دستگاه‌های اجرایی در مبارزه با فساد
حجت الاسلام و المسلمین منتظری با تبریک هفته وحدت افزود: وظیفه دادستان دفاع از حقوق مردم در چارچوب قانون و مقررات است.
منتظری به اعلام گزارش فساد اشاره کرد و گفت: کسانی ممکن است جایگاه مدیریتی نداشته باشند، اما از وقوع فساد اطلاع دارند، وظیفه دارند اطلاعات مستند خود را به قوه قضاییه اعلام کنند، این افراد باید تشویق شوند و از این افراد حمایت می‌کنیم.
دادستان کل کشور با بیان اینکه همه ما مسئولیم، گفت: فردی در رابطه با مبارزه با فساد سئوال کرد و گفتم، در قوه قضاییه ما منکر این نیستیم که فسادی نیست. مهم این است که این فساد را بلافاصله منتقل کنند. این‌که اطلاعات داشته باشند و آن را ارایه ندهند، به نفع جامعه نیست و در مبارزه با فساد هرکس می‌تواند به وظیفه خود عمل کند.
وی درباره ممنوعیت واگذاری کارت بازرگانی به غیر گفت: واگذاری کارت بازرگانی به غیر ممنوع است و این بخشنامه به دادستان‌ها ابلاغ شده است و دفاتر اسناد رسمی نباید این کار را انجام دهند، در غیر این‌صورت معاونت در جرم محسوب می‌شود. این بخشنامه ربطی به وکالت کاری ندارد و دفاتر اسناد کار خود را انجام دهند، اما دفاتر اسناد رسمی نباید به هیچ عنوان کارت بازرگانی اشخاص را به غیر واگذار کنند.
داستان کل کشور افزود: مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست، ولی متاسفانه این عزم در همه حوزه‌ها دیده نمی‌شود.
وی به سوء استفاده برخی در زمینه کارت‌های بازرگانی و فروش و وکالت دادن آن اشاره کرد و افزود: با توجه به این اقدامات، بخشنامه‌ای به دادستان‌های سراسر کشور ابلاغ شد تا برابر مقررات قانونی واگذاری کارت بازرگانی به غیر ممنوع شود و دفاتر اسناد رسمی باید از وکالت در این زمینه خودداری کنند.
وی در پاسخ به انتقاد‌ها ادامه داد: این بخشنامه ربطی به وکالت کاری ندارد؛ مهم این است که دفاتر اسناد رسمی کارت‌های بازرگانی را که به نام اشخاص است به دیگری منتقل نکنند.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری از اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خواست فقط برای افراد واجد شرایط کارت بازرگانی صادر کنند.
وی درباره فرار مالیاتی وکلا و پزشکان گفت: وزارت بهداشت و درمان آن را دنبال کنند. ما وزارت اقتصاد داریم و با همکاری وزارت بهداشت بروند و در چارچوب قوانین اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند. در هر بخشی به کمک ما نیاز باشد ما به عنوان حقوق عامه آن را دنبال می‌کنیم. کسانی که درآمد‌های میلیاردی دارند، نباید فرار مالیاتی داشته باشند. از پزشکان درخواست می‌کنم خودشان در کمک به مدیریت کشور از این موضوع استقبال کنند.
دادستان کل کشور با بیان اینکه اعلام جرم فرار مالیاتی با دستگاه‌های اجرایی است، افزود: در صورت وصول گزارش، دادستانی ورود می‌کند. اطلاع دادن موارد فساد از دو طریق است؛ مشخصات خود را اعلام می‌کنند، اما اطلاعات باید صحیح باشد. افرادی که اطلاعات می‌دهند و در مبارزه با فساد کمک می‌کنند، باید تشویق شوند. هیچ‌گاه زیبنده مدیر نیست که اگر فردی اطلاعاتی داد، بخواهند با او برخورد کنند. اگر کسی ادعا داشته باشد که، چون اطلاعات را داده است با او برخورد می‌شود، ما در پیگیری حق او کوتاه نمی‌آییم.
وی گفت: بازرسی کل کشور سامانه‌ای دارد و افراد از طریق سامانه یا کتبی می‌توانند موارد فساد را گزارش دهند. همچنین می‌توانند اطلاعات‌شان را به دادستان‌های سراسر کشور بدهند. ما در دادستانی کل هم سامانه‌ای داریم و درگاهی وجود دارد که مردم می‌توانند ورود کنند و اطلاعات بدهند و مرکز دیگر هم وزارت اطلاعات است.

نظر شما