شناسهٔ خبر: 36320054 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کمالوندی:

25 تن گاز هگزافلورايد اورانيوم توليد کرده ايم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: از پسماند‌های دوره‌های گذشته در سایت شهید احمدی روشن 25 تن گاز هگزافلوراید اورانیوم (uf 6) تولید کرده ایم.
به گزارش خبرگزاری آریا، بهروز کمالوندی در گفتگو با بخش خبری 21 شبکه یک سیما افزود: دو هزار کیلو از این گاز به سایت فردو انتقال یافته و به لوله‌های خوراک سانتریفیوژ تحت نظر بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی متصل شده است.
وی گفت: تزریق گاز، خلاء سازی خطوط، رساندن سانتریفیوژ‌ها به دوره اسمی، بررسی شیرها، سامانه‌های اتوماسیون و زنجیر‌های سانیریفیوژ‌ها با سرعت بسیار زیاد و موفقیت آمیز انجام شده است و تا ساعت 24 امشب کار خارج کردن گاز‌های سبک را تمام می‌کنیم و به مرحله برداشت محصول می‌رسیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در دوره خارج کردن گاز‌های سبک، محصول پسماند را دوباره مخلوط می‌کنیم افزود: از ابتدای نیمه شب امشب، شیر‌ها را باز و محصول را جمع آوری می‌کنیم.
آقای کمالوندی تصریح کرد: از فردا محصول، نمونه گیری می‌شود و تا شنبه روند پایداری ادامه خواهد یافت و بازرسان آژانس این نمونه‌ها را می‌بینند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: حدود 10 تا 11 صبح شنبه به سطح غنی سازی 4 و نیم درصد و به حد پایدار می‌رسیم.
وی گفت: در این روز در بازدید خبرنگاران نشست خبری نیز خواهیم داشت.
آقای کمالوندی افزود: در حوزه غنی سازی، دیروز و روز قبل از آن به 8 هزار و 600 سو ظرفیت تولید دست یافتیم و با 900 سو که در فردو به این ظرفیت اضافه می‌شود به 9 هزار و 500 سو خواهیم رسید که این در حدود ظرفیت پیش از برجام که حداکثر 11 هزار سو بود، است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: صنعت هسته‌ای کشورمان صنعت شادابی است و دانشمندان ما قله‌های فناوری را فتح کرده اند و در موقعیت بسیار خوبی هستیم.

نظر شما