شناسهٔ خبر: 3626114 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

90/ آيا فردا براي استقلال و پرسپوليس «مشتري» پيدا مي‌شود؟

فردا، راس ساعت 14، نشست خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس برگزار مي‌شود و مشتريان اين دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار متوجه مي‌شوند چه کسي بالاترين رقم را ارائه داده.

صاحب‌خبر -

سوژه روز: آيا فردا براي استقلال و پرسپوليس «مشتري» پيدا مي‌شود؟
خريدار هست، رقابت‌ هم هست!
فردا، راس ساعت 14، نشست خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس برگزار مي‌شود و مشتريان اين دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار متوجه مي‌شوند چه کسي بالاترين رقم را ارائه داده. البته مسئولان سازمان خصوصي‌سازي اعلام کرده‌اند که تا زمان بررسي صلاحيت و اهليت متقاضيان، برندگان نهايي اعلام نخواهند شد تا با آبروي افراد بازي نشود.
با اين حال کم نيستند افرادي که معتقدند با اين قيمت پايه (290 ميليارد تومان) کسي جلو نمي‌آيد و مزايده بايد تجديد شود.
در آستانه اين نشست که 20 دقيقه ابتدايي آن براي تهيه عکس و خبر رسانه‌هاي گروهي «باز» اعلام شده با چند نفر از کارشناسان و آگاهان حرف زديم و از آنها سئوال کرديم که به نظر شما اين دو باشگاه خريداري پيدا مي‌کنند يا نه. جواب‌ها بعضا جالب بود. با ما در اين گزارش همراه باشيد.

قطعا خريداران رقابت تنگاتنگي دارند
حسن زماني، رئيس کارگروه نظارت بر واگذاري استقلال و پرسپوليس
اينکه بتوانم به طور قطع در اين باره نظر دهم که درست نيست چون در چنين شرايطي فقط زماني مي‌توان با قاطعيت از کم و کيف پيشنهادات حرف زد که به پيشنهادات رسيده شده دسترسي داشته باشيم و در اين باره اطلاع دقيق از افراد حاضر در اين مزايده کسب کنيم، اما واقعيت مطلب اين است که مزايده فروش استقلال و پرسپوليس يک فرصت طلايي در اختيار کساني قرار داده که هم اهل ورزش هستند و هم کار اقتصادي کرده‌اند و مي‌توانند از يک باشگاه پرطرفدار مثل استقلال يا پرسپوليس درآمدزايي داشته باشند.
اين مزايده قطعا رقابت بين چنين افرادي به حساب مي‌آيد و با توجه به قشر کثيري از علاقه‌مندان فوتبال که مسائل مربوط به اين دو باشگاه را تعقيب مي‌کنند مي‌توان پيش‌بيني کرد بين خريداران هم يک رقابت سالم و تنگاتنگ براي در اختيار گرفتن سکان هدايت اين مجموعه به وجود آيد و در نهايت کسي که بالاترين پيشنهاد را داده و انتخاب اصلح به حساب مي‌آيد مالک استقلال يا پرسپوليس شود.

آواز فوتبال از دور خوش است
کاظم اوليايي، مديرعامل اسبق استقلال
ابتدا بايد ببينيم که اصل اين کار درست هست يا خير. به اعتقاد من اين کار غلط است. اينکه بخواهيم اين دو باشگاه را با ديد پول درآوردن بفروشيم غلط است. استقلال و پرسپوليس داراي فرهنگ هستند و فرهنگ فروختني نيست. عوض اين کار بايد دنبال مرد ميدان بگرديم که اين باشگاه‌ها را بگردانند. از طرفي ديگر دارايي‌هاي اين دو باشگاه نيز داراي ابهاماتي است. ما داريم برند اين دو باشگاه را مي‌فروشيم و در دارايي‌هاي آنها استاديوم و ... مشاهده مي‌شود که اساسا مال آنها نيست.
هر که براي خريد مي‌آيد مسلما با ديد اقتصادي و مالي وارد مي‌شود. آواز فوتبال از دور خوش است و افرادي پيش قدم خواهند شد که با ديد اقتصادي مي‌آيند ولي آنها نيز در آينده نتيجه دلخواه خود را نخواهند گرفت.
در کل مي‌توانم بگويم که اين کار نواقص و ابهامات زيادي دارد. من فکر نمي‌کنم که خريداران اين دو باشگاه در آينده دوام بياورند گرچه فردا مشترياني در مزايده شرکت خواهند کرد.
سرخابي‌ها بالاتر از قيمت پايه به فروش مي‌رسند
داريوش مصطفوي، عضو کارگروه واگذاري استقلال و پرسپوليس
طبعا اگر دولت اميد نداشت اين دو باشگاه به بخش خصوصي واگذار شوند که ساز و کار انجام اين مهم را فراهم نمي‌آورد و پيگيري نمي‌کرد تا به نتيجه برسد.
پرسپوليس و استقلال دو باشگاه پرطرفدار اين مملکت هستند که در هر شرايطي براي افراد علاقه‌مند به فعاليت در حوزه اقتصاد و ورزش جذابيت دارند و همين جذابيت برگ برنده موفقيت در واگذاري اين دو باشگاه است.
در روزنامه خود شما خواندم يک اپراتور تلفن و دو بانک براي خريد استقلال و پرسپوليس اقداماتي کرده‌اند حالا اين اقدامات منجر به ارائه پيشنهاد شود يا نه موضوع ديگري است اما همين قدر که بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ کشور به اين مزايده فکر مي‌کنند يعني اين مزايده مي‌تواند يک فضاي رقابتي جدي براي افرادي باشد که دوست دارند در مطرح‌ترين ورزش کشور نقش تعيين‌کننده‌اي ايفا و به رشد و شکوفايي هرچه بيشتر فوتبال کمک کنند.
تصور من اين است که سرانجام اين فرايند مثبت باشد و پرسپوليس ، استقلال در ميان رقابت تعدادي از بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ حتي بالاتر از قيمت پايه مزايده واگذار شوند.

اين خصوصي‌سازي روند شفافي ندارد
عباس ترابيان، مسئول کميته بازاريابي فدراسيون
به اعتقاد بنده مواردي از اين دست بايد شفاف و روشن باشد، يعني کل پروسه واگذاري بايد در کمال صداقت و شفاف‌سازي برگزار شود. اينکه عده‌اي براي خريد جلو بيايند اما نامي از آنها آورده نشود و به اصطلاح اين کار در خفا صورت گيرد از نظر من صحيح و شفاف نيست. با اين پروسه داريم دو باشگاه را از صاحبان اصلي آن‌ها دور مي‌کنيم و در آينده خواهيم ديد که استقلال و پرسپوليس چه ضربه‌اي خواهند خورد. برداشت من از اين قضيه به گونه‌اي است که آينده‌اي روشن در آن نمي‌بينم وقتي همه چيز در خفا انجام مي‌گيرد ديگر چه مزايده‌اي است؟! پروسه واگذاري روند خاص و معلوم خودش را دارد و به اين شکل نيست که کارها در خفا باشد. مسلما افراد مختلفي براي اين خريد پيش‌قدم مي‌شوند اما آنچه مهم است سرانجام اين قضيه است. البته اميدوارم و آرزو مي‌کنم که اين دو تيم مردمي بيش از پيش موفق باشند و موجبات شادي هوادارانشان شوند.

نظر شما