شناسهٔ خبر: 36192304 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو:

تمام تجهیزات پزشکی تا پایان سال برچسب اصالت دریافت می‌کنند

صاحب‌خبر -

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به سرانجام پرونده شرکت واردکننده مفتول برق به‌جای استنت قلبی، گفت: «با توجه به وقوع تخلفاتی در این حوزه تا پایان سال تمام تجهیزات پزشکی برچسب اصالت دریافت می‌کنند.»
به گزارش سپید، سیدحسین صفوی اظهار داشت: «ماموریت اداره‌ کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو این است که کلیه کالاهایی را که می‌خواهند با عنوان تجهیزات و ملزومات پزشکی وارد کشور شود، بررسی کرده و با استانداردها مطابقت دهد که این اقدامات هم در حوزه تجهیزات پزشکی تولید داخلی و هم تجهیزات پزشکی وارداتی اتفاق می‌افتد.»
صفوی با اشاره به برخی تخلفات ارزی در حوزه تجهیزات پزشکی افزود: «در وهله اول ما به دلیل بحث مبارزه با قاچاق و بنابر وظایف نظارتی‌مان پرونده‌های تخلف را بررسی کرده و با کمک ارگان‌های دیگر کار را پیگیری می‌کنیم. بعد از جمع‌آوری اسناد و مدارک و احراز تخلف، با متخلفین برخوردهای شدیدی انجام می‌شود. درعین‌حال باید توجه کرد که پرونده‌های تخلف در ادامه از سوی مرجع قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. حال اگر شرکتی تخلف کرده باشد‌ با او برخورد شده و کالاهایش به نفع دولت توقیف می‌شوند. البته برخی از پرونده‌ها در حال بررسی در مراجع قضایی است که برای نمونه شرکتی که در حوزه استنت‌های قلبی تخلف کرده بود ‌به طور کلی ممنوع‌الفعالیت شد و در حال حاضر هیچ IRC برای این مجموعه فعال نیست.»
صفوی درباره میزان قاچاق معکوس در تجهیزات پزشکی نیز گفت: «قاچاق معکوس ممکن است اتفاق افتد، اما عدد و رقمش آنقدر نیست که تاثیری بر روی بازار ما بگذارد؛ زیرا مجوزهای ما کاملاً تحت کنترل است. در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ شرکت اعم از تولیدکننده و واردکننده در این حوزه فعالیت بوده و به مراکز درمانی خدمت‌رسانی می‌کنند تا سلامت مردم تضمین شود؛ بنابراین نباید نگرانی در سطح جامعه اتفاق افتد که مردم فکر کنند تخلفاتی که انجام می‌شود، در سطح عام است یا ممکن است سلامت مردم را به خطر اندازد.»
مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: «وزارت بهداشت وظیفه حفظ سلامت مردم را بر عهده دارد و در این حوزه بسیار پیگیر است تا اگر شرکتی یا فردی تخلفی در حوزه تجهیزات پزشکی انجام داد، حتماً مورد پیگرد قرار داده و با متخلف برخورد می‌کند.» وی در خصوص امکان ورود تجهیزات پزشکی قاچاق به بیمارستان‌ها گفت: «طبق دستورالعمل‌ها و قوانینی که وجود دارد، ما موظف هستیم که سامانه ردیابی کالاهای پزشکی را از مبدا تا مقصد راه‌اندازی کنیم و بر همین اساس در حال حاضر شرکت‌ها موظف شدند که به سامانه برچسب اصالت وصل شوند. باید توجه کرد که هر زمانی که ارز دولتی به تجهیزات پزشکی اختصاص یابد، به دلیل اختلاف قیمتی که به وجود می‌آید، عرصه برای ورود کالای قاچاق تنگ می‌شود؛ بنابراین در این مقاطع همیشه عرضه کالای قاچاق سخت‌تر می‌شود.» صفوی ادامه داد: «ضمناً ما در سایت این اداره فهرستی داریم که شامل کدهای IRC هستند و در دسترس همه مراکز درمانی قرار دارند؛ بنابراین مبادی مجاز فروش تجهیزات پزشکی و کالاهای پزشکی مجاز در سایت ثبت شده‌اند و قیمت هم دارند. لذا احتمال ورود کالای قاچاق به مرکز درمانی بسیار کم است. درعین‌حال مسئولین فنی در حوزه توزیع و مسئولین فنی بیمارستان‌ها، تجهیزات پزشکی را رصد می‌کنند. البته ممکن است تخلفاتی هم رخ دهد، اما نسبت به حجم خدمتی که در بازار انجام می‌شود، ‌تخلفات بسیار کم هستند که به آنها هم رسیدگی می‌شود.»
به گزارش ایسنا، مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در پایان درباره زمان تکمیل سامانه ردیابی کالاهای پزشکی هم گفت: «باید توجه کرد که تعداد اقلام تجهیزات پزشکی بسیار زیاد است. ما بالغ‌بر ۲۸۰ هزار قلم IRC داریم که برای بخشی از آنها نصب برچسب اصالت الزامی است که به‌تدریج قرار است این برچسب‌گذاری تا پایان سال ۹۸ تمام کالاهای پزشکی را شامل شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما