شناسهٔ خبر: 36182132 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

اشاره نخست وزیر مالزی به «قلدری افراد بسیار قدرتمند»؛

ماهاتیر محمد: مجبور شدیم حساب بانکی ایرانی‌ها را ببندیم

نخست وزیر مالزی در واکنش به بسته شدن حساب افراد و شرکت های ایرانی در این کشور گفت کشورش مجبور شده است چنین تصمیمی بگیرد.

صاحب‌خبر -
ماهاتیر محمد: مجبور شدیم حساب بانکی ایرانی‌ها را ببندیم
 
به گزارش «پارسینه»، ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی، با تایید این موضوع که کشورش برای بستن حساب‌های بانکی افراد و شرکت‌های ایرانی زیر فشار قرار گرفته است، تاکید کرد که روابط با تهران همچنان خوب است.

نخست وزیر مالزی در سخنانی گفت: «ما از سوی بخش‌های مشخصی مجبور شدیم این حساب‌های بانکی را ببندیم. اگر این کار را نمی‌کردیم، آن‌ها بانک‌های ما در خارج را می‌بستند.»

ماهاتیر محمد درباره این که این تصمیم موجب سختی رفت و آمد ایرانی‌ها در مالزی می‌شود گفت: «هدف همین بود.»

او گفت این بدان معنا نیست که مالزی می‌خواهد به متوقف کردن تحرک ایرانی‌ها کمک کند، بلکه این کشور مجبور شده است چنین کاری کند. نخست وزیر مالزی اضافه کرد: «این یک نوع قلدری از طرف افراد بسیار قدرتمند است.»

صبح امروز خبرگزاری رویترز گزارش داد که بانک‌های مالزی اقدام به بستن حساب‌های افراد و شرکت‌های ایرانی کرده اند. این باور وجود دارد که تصمیم کوالالامپور به تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن علیه ایران اتخاذ شده است.

علی رغم اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از سال گذشته با خروج واشنگتن از برجام از سر گرفته شد، مالزی روابط خود با ایران را حفظ کرد و هفته گذشته رهبران دو کشور درباره تقویت روابط دوجانبه رایزنی کردند.

مشخص نیست که بسته شدن این حساب‌ها ربطی به ردگیری یک نفتکش ایرانی در آب‌های مالزی در سال جاری میلادی داشته باشد یا نه. این خبر آمریکا را عصبانی کرده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا و سخنگوی نخست وزیر مالزی هم پاسخی در این مورد نداده اند.

بسیاری از ایرانی‌های ساکن مالزی می‌گویند چندین تن از هموطنهایشان اخطاریه‌هایی از بانک‌های CIMB و RHB دریافت کرده اند.

بانک CIMB در اطلاعیه‌های یکسانی اعلام کرده بود: «ما متأسفیم به اطلاع شما برسانیم که نمی‌توانیم به همکاری بانکی با شما ادامه دهیم».

این بانک‌ها هیچ دلیلی را ذکر نکرده اند، ولی برخی افراد می‌گویند مقامات بانکی این اقدام را مربوط به تحقیقات بیشتر پس از تحریم‌ها می‌دانند.

سفارت ایران در مالزی اعلام کرده است تلاش می‌کند این مسئله را حل کند.

سفارت ایران با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی هم تحت تأثیر قرار گرفته اند گفت: «ما امیدواریم با همکاری مقامات مالزی، مذاکرات به نتایج مثبتی برسد».

در حال حاضر ایرانی‌های ساکن پایتخت مالزی سرگردانند که چگونه شهریه مدارس و صورتحساب بیمارستان‌ها را پرداخت کنند.

یکی از ایرانی‌ها گفت: «بدون حساب بانکی ما باید از روش‌های قدیمی استفاده کنیم و پول‌های خود را زیر بالش و در قوری نگه داریم. این عادلانه نیست».

ظهر امروز محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در رابطه با بسته شدن حساب‌های ایرانی‌ها گفت: «این اتفاق تنها مختص به مالزی نبوده و در برخی دیگر از کشور‌ها نیز حساب برخی از دانشجویان و اتباع کشورمان مسدود شده است. این مشکلات به دلیل تحریم‌ها به وجود آمده، اما خوشبختانه با رایزنی‌هایی که با سفارت کشورمان و وزارت خارجه انجام داده‌اند، بخشی از این حساب‌ها بازگشایی و مشکلات در حال برطرف شدن است. ما مسئله مالزی را هم دنبال خواهیم کرد که برطرف شود.»

نظر شما