شناسهٔ خبر: 36131789 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قاضی آمریکایی رای به انتشار بخش سانسور شده گزارش مولر داد

یکی از قضات آمریکا دیروز رای به انتشار بخش های سانسور شده گزارش مولر در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

رویترز (۳ آبان) نوشت که بریل هوول (Beryl Howell) یکی از قضات دادگاه های ناحیه ای آمریکا است که با صدور این رای یک پیروزی بزرگ نصیب دموکرات های مجلس نمایندگان کرد. بنابر بخش دیگری از این حکم، دموکرات ها برخلاف آنچه که جمهوریخواهان هوادار ترامپ استدلال می کردند، لازم نیست تا با تصویب قطعنامه ای روند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا را به صورت رسمی آغاز نمایند.

اخبار بین‌الملل- قانون اساسی آمریکا اختیارات زیادی برای رسیدگی به استیضاح رئیس جمهوری آمریکا در اختیار مجلس گذاشته و دموکرات ها نیز بدون به رای گذاشتن چنین قطعنامه ای روند مذکور را آغاز کردند.

وزارت دادگستری آمریکا تا چهارشنبه آتی (۸ آبان) فرصت دارد تا بخش های سانسور شده گزارش مولر را در اختیار کمیته قضایی مجلس قرار دهد. این تصمیم که با استقبال دموکرات های کنگره مواجه شده ناقض استدلال وزارت دادگستری است که عدم انتشار بخش سانسور شده گزارش مولر را ناشی از حفظ اطلاعات محرمانه آن می دانست.

هوول که پیشتر قاضی فدرال بود و در زمان باراک اوباما به سمت فعلی منصوب شد در رای خود آورده که نیاز کمیته قضایی مجلس به علنی شدن مطالب حذف شده بر حفظ محرمانگی آن ارجحیت دارد.

از سوی دیگر، وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که تحقیقات کیفری در مورد گزارش بازرس رابرت مولر را آغاز کرده است.

به گزارش نیویورک تایمز، مقام های وزارت دادگستری آمریکا در حالی بررسی گزارش بازرس مولر را به تحقیقات کیفری تغییر دادند که این اقدام احتمالاً پای ویلیام بار (دادستان کل آمریکا) را به اتهاماتی مبنی بر تلاش برای دستیابی به پیروزی سیاسی برای دونالد ترامپ باز می‌کند.

تغییر وضعیت گزارش بازرس مولر از حالت بررسی به تحقیقات کیفری، بدین معنی است که محققان و بازرسان وزارت دادگستری می‌توانند برای شاهدان احضاریه‌ صادر کرده و مدارک مربوط را ضبط کنند و انتظار می‌رود که تلاش‌های ترامپ برای اعمال نفوذ بر وزارت دادگستری برای حذف مخالفان نیز افشا شود.

نظر شما