شناسهٔ خبر: 36050681 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

خط‌ و ‌نشان خودرویی‌ها برای همتی:

مسئول اوضاع فعلی خودروسازان بانک مرکزی است!

مسئولان انجمن خودروسازان برای رئیس‌کل بانک مرکزی خط و نشان کشیدند و گفتند: اگر به خودروسازان تسهیلات پرداخت نشود، تولید داخل تعطیل می‌شود و باید ۱۵ میلیارد دلار بابت واردات خودرو هزینه شود.

صاحب‌خبر -



سرویس اقتصادی-

به گزارش خبرگزاری فارس، داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان در یک نشست خبری در واکنش به صحبت‌های روز یکشنبه رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر فشل بودن صنعت خودرو، اظهار کرد: مگر بانک مرکزی فشل نیست که حالا صنعت خودرو را فشل می‌داند؟
وی با بیان اینکه بانک مرکزی نتوانست نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز را کنترل کند، افزود: بانک مرکزی باعث شد که خودروسازان به این روز بیفتند؛ اگر خودرو‌سازی فشل است اول باید بانک مرکزی فشل بودنش را برطرف کند.
مشاور انجمن خودروسازان ادامه داد: حرف‌های همتی رئیس‌کل بانک مرکزی بسیار عوام فریبانه بود. دبیر انجمن خودروسازان نیز در این نشست با بیان اینکه سال گذشته هر کدام از شرکت‌های بزرگ خودروساز هفت تا هشت هزار میلیارد زیان داشته‌اند، گفت: طی شش ماهه امسال نیز هر کدام از این شرکت‌ها چهار تا پنج هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند.
احمد نعمت بخش افزود: آقای همتی باید پاسخ دهد که اگر تولید خودرو در کشور متوقف شود قادر به تامین 12 تا 15 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خواهد بود یا خیر.گفتنی است رئیس‌کل بانک مرکزی روز یکشنبه در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران حضور یافت و از فشار و عملکرد بانک‌ها و خودروسازان انتقاد کرد.
عبدالناصر همتی اظهار کرد: در موضوع تامین نقدینگی برای خودروسازان مخالف بودم ولی سال گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود مقرر کردیم چهار هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و بیش از 840 میلیون یورو به صورت ال سی خارجی به خودروسازان داده شود تا پس از یک سال این مبلغ یا به صورت ارزی یا به صورت ریالی پس داده شود.
وی با انتقاد از خودروسازان گفت: اما در قبال این تصمیم بانک مرکزی، خودروسازان اعلام کردند ما حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستیم. این مبلغ که یک سال در بانک کونلون چین برای آنها تخصیص داده شده بود دست نخورده باقی ماند تا اینکه صرف موارد دیگری شد.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: «جالب اینجاست که خودروسازانی که قیمت‌هایشان را هر روز بالا می‌برند حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند ولی سؤال اصلی این است که این فرآیند خودرو‌سازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ خودروسازان 40 سال است به ما می‌گویند در شرایط حساسی هستند ولی این شرایط چه زمانی قرار است اصلاح شود؟»
شایان ذکر است دست‌اندرکاران صنعت خودرو در حالی در پاسخ به انتقادات از اوضاع نابسامان این صنعت به دیگران حمله می‌کنند، که سالهاست در سایه حمایت کم‌نظیر دولت، از انحصار برخوردارند و اجازه رقابت به رقبای خارجی داده نمی‌شود. دولت برای حمایت از آنان، بر واردات خودرو تعرفه صد درصدی وضع کرده تا خودروسازان داخلی خود را برای حضور در فضایی رقابتی آماده کنند؛ آمادگی که هنوز پس از چند دهه به دست نیامده است!
در کنار حمایت‌های تعرفه‌ای، وامها و خطوط اعتباری کلان چند ده هزار میلیاردی به خودروسازان داده شده که رئیس‌کل بانک مرکزی تنها به دو نمونه اخیر آن اشاره نموده است و در مواردی دولت با ارائه تسهیلات به مردم برای خرید خودرو، در حقیقت شرایط را برای خالی شدن انبار خودروسازان مهیا نموده است. به همه این موارد، می‌توان به مبالغ هنگفت پیشفروش خودرو هم اشاره کرد که نقدینگی عظیمی را پیش از تحویل خودرو در اختیار آنان قرار‌داده است.
با وجود همه این حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم، عملکرد خودروسازان همواره مورد اعتراض مردم بوده است. کیفیت پایین محصولات و نوآوریهای بسیار‌اندک، در کنار روند کند داخلی ‌سازی و وابستگی به واردات قطعه و معضلات خدمات پس از فروش، در کنار تعداد زیادی از مسائل دیگر، کارنامه ناموفقی را برای این گروه صنعتی رقم زده است.
در این سالها خودروسازان هر وقت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، از یک سو با استفاده از ابزار دهها هزار کارگر خود، بر دولت فشار آورده و خواسته‌های خود را به کرسی نشانده‌اند. از سوی دیگر آنها مدام بر این نکته تأکید می‌کنند که خودروسازان زیانهای انباشته هنگفتی دارند، اما به نقش مدیریت خود در ایجاد این وضعیت اشاره نمی‌کنند. برخی انتصابات سیاسی در لایه‌ای مدیریتی خودروسازان نشان می‌دهد این شرکتها به حیات خلوت برخی سیاسون بدل شده است که خود از عوامل زیان‌ده شدن آنان به شمار می‌رود.
به عنوان نمونه، پایگاه خبری تحلیلی خط بازار با اشاره به این موضوع، در گزارشی، با اشاره به اینکه «طبق اسناد به دست آمده مدیرعامل ایران خودرو دارای 9 مشاور است» آورده است: «فارغ از اینکه اساسا با وجود چند هزار نیروی کار در ایران خودرو چه نیازی به حضور چنین مشاورینی است، سوابق کاری این افراد قابل تامل است. همان‌طور که مشخص است در بین این مشاوران از قائم‌مقام حزب جامعه اسلامی تا قائم‌مقام معاون هماهنگی، حقوقی و امور مجلس وزارت صمت و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران حضور دارند».
به نظر می‌رسد خودروسازان به جای فرافکنی و حمله به منتقدان دولتی و غیر‌دولتی، باید در برابر حجم بالای حمایتهایی که در سال‌های گذشته از آن برخوردار بوده‌اند پاسخگو باشند و توضیح دهند که چه دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما