شناسهٔ خبر: 36018475 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در مراسم بزرگ جاماندگان راهپیمایی اربعین در شرق لبنان؛

تجمع میلیونی زائران در کربلا در تاریخ بی نظیر است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دبیرکل جنبش حزب الله: آمریکا، صهیونیست‌ها و مستکبران زمانی که راهپیمایی میلیونی حسینی را می‌بینند، نگران می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری آریا، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم اربعین حسینی (ع) در بعلبک در شرق لبنان در ابتدای فرمایشات خود ضمن اشاره به تجمع میلیونی زائران در کربلای معلی در اربعین اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای مظلوم و تشنه لب کربلا ، آنرا در تاریخ بی نظیر توصیف کرد و در بخش دوم به بررسی و تحلیل اوضاع داخلی لبنان پرداخت.
پیام این دو روز (تظاهرات) در لبنان بسیار مهم است و همه مسئولان دولت باید آن را درک کنند و بدانند که مردم لبنان دیگر تحمل پرداخت هیچ مالیات جدیدی را ندارند و در صورت اعمال مالیات جدید به خیابان‌ها خواهند ریخت و همه گروه‌های سیاسی از مهار مردم عاجز خواهند بود.
با مدیریت درست می‌توانیم از مشکلات خارج شویم. پیشنهاد‌هایی وجود دارد که در قصر بعبدا بر سر آن توافق شده است. همچنین ایده‌هایی وجود دارد که در شورای وزیران مطرح شده است، گزینه‌های بسیاری هست، ما کشور فقیری نیستیم، ما کشوری هستیم که نیاز داریم مشکلات مالی و اقتصادی خود را مدیریت کنیم تا بتوانیم از این مشکلات خارج شویم.
ایده‌های خوبی وجود دارد که اجرای آن‌ها نیازمند شجاعت و اراده است. به مردم لبنان تاکید می‌کنم این ایده که به غیر از اعمال مالیات‌ها هیچ گزینه‌ای در دست دولت لبنان برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی وجود ندارد، به هیچ وجه درست نیست. ایده‌های بسیاری وجود دارد؛ که اجرای آن‌ها نیازمند شجاعت و اراده است.
نه تنها می‌توانیم اقتصاد را نجات دهیم بلکه باعث پیشرفت آن هم بشویم. اقتصاد لبنان به اتخاذ اقدامات اقتصادی، مالی، اداری، قانونی و سیاسی نیازمند است. ما اگر همکاری و اولویت بندی کنیم و جرات و شجاعت داشته باشیم، می‌توانیم کشور مردم و اقتصاد خود را نه تنها نجات دهیم بلکه باعث پیشرفت آن هم شویم.
برخی تنها در پی آسان‌ترین گزینه هستند و از چالش گریزانند. برخی طرف‌ها در کشور تنها به وضع مالیات فکر می‌کنند و همواره در پی آسان‌ترین گزینه هستند و جیب مردم؛ چرا که گزینه‌های دیگر دشوار است و به چالش و تقابل نیاز دارد و برخی طرف‌ها ممکن است، ناراحت شوند، اجازه دهید ناراحت شوند؛ اما مردم لبنان رضایت خواهند داشت.
همه باید مسئولیت پذیر باشند و شانه خالی نکنند. بدون توجه به اینکه علت و سبب مشکلات کنونی چیست، همگان باید خود را در برابر اوضاع کنونی مسئول بدانند و مسئولیت پذیر باشند. آنچه ایراد دارد این است که هر کس از مسئولیت خود در برابر اوضاع کنونی و آنچه در لبنان مشاهده می‌کنیم، شانه خالی کند، به ویژه کسانی که در همه دولت‌های گذشته و در طول 30 سال گذشته مشارکت داشته اند.
به هیچ وجه به تظاهرات علیه بانک‌ها فکر نمی‌کنیم. همه آنچه متاسفانه در هفته گذشته درخصوص اینکه حزب الله برای تظاهرات علیه بانک‌ها برنامه ریزی می‌کند، گفته شد، به هیچ وجه درست نیست. ما به هیچ وجه برای تظاهرات علیه بانک‌ها برنامه ریزی نکردیم و هیچ گاه چنین چیزی به ذهن ما خطور نکرده است.
باید شعار‌ها را کنار گذاشت و به مبارزه با فساد پرداخت. به صراحت می‌توان گفت: مشکل در لبنان این نیست که چه طرفی دولت است، مشکل در شیوه و روش است. اکنون اگر دولت کنونی یا هر دولت دیگر شروع به اتخاذ اقدامات واقعی کند و شعار‌ها را کنار بگذارد و به مبارزه با فساد بپردازد و برخی نهاد‌ها را در دیگر ادغام و به صورت کلی اقدام به بهبود اوضاع کند، خیلی از طرف‌ها باید قربانی شوند.
همه باید برای لبنان فداکاری کنند. برای نجات لبنان همه باید فداکاری کنند، اما تاکنون اقدامات رسمی بر منوال قربانی شدن فقرا بوده است. اقدامی اتخاذ کنید که همه طرف‌ها یعنی ثروتمندان، فقرا، شرکت ها، سران و مسئولان و بانک‌ها فداکاری کنند.
باید تسویه حساب‌های شخصی را کنار گذاشت. نباید در اوضاع کنونی در پی تسویه حساب‌های سیاسی باشیم و در نتیجه سرنوشت کشور را از نظر مالی و اقتصادی رها کنیم به گونه‌ای که از نظر امنیتی و سیاسی وارد مسیری تاریک شود.
از برخی بانک‌ها ناراحت هستیم، اما به تظاهرات ضد آن‌ها فکر نمی‌کنیم. با وجود آنکه مسئولان بسیاری از حزب الله گفته‌ها درخصوص برنامه ریزی این گروه برای تظاهرات علیه بانک‌ها را به طور رسمی رد کردند، اما برخی رسانه‌ها همچنان بر روی این موضوع اصرار دارند؛ زیرا این موضوع تاثیر بدی بر اقتصاد می‌گذارد. ما از برخی بانک‌ها ناراحت هستیم که اکنون درباره آن حرف نمی‌زنیم، اما هرگز به تظاهرات علیه آن‌ها فکر نکردیم.
برخی طرف‌ها فقط دنبال آسان‌ترین گزینه هستند.
برگرداندن اعتماد مردم یک اصل مهم است. هرگاه همه فداکاری کنند، هرگاه دولت لبنان اقداماتی اتخاذ کند که اعتماد مردم را بازگرداند و مسئولان برای مردم توضیح دهند و بگویند:‌ ای مردم لبنان ما این کار‌ها را انجام دادیم، این هزینه‌ها را دریافت کردیم، از این فساد جلوگیری کردیم و توضیحاتی از این دست ارائه دهند و در نهایت بگویند: هنوز هم نتوانسته ایم اوضاع اقتصاد را نجات دهیم و از شما‌ ای مردم و‌ ای فقرا کمک می‌خواهیم، من مطمئنم که مردم خواهند پذیرفت.
کشور لبنان با خطر مواجه است. این بخش از سخن من خطاب به همه مردم لبنان است. کشور با خطر‌های جدی مواجه است. دو خطر بزرگ در برابر کشور است. خطر نخست که بسیاری از آن سخن می‌گویند فروپاشی مالی و اقتصادی است، یعنی همه می‌گویند که اگر راه حلی پیدا نکنیم، کشور مانند یونان یا دیگر کشور‌ها از نظر مالی و اقتصادی رو به سقوط می‌رود. خطر دوم، خطر انفجار مردمی در نتیجه درمان‌های اشتباه است یعنی اگر عده‌ای تصور کنند که راه جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این است که از گروه‌های فقیر مالیات بگیریم. البته من از همه مالیات‌ها سخن نمی‌گویم بلکه مالیات‌هایی که مردم ناتونان و صاحبان درآمد‌های محدود را در بر می‌گیرد. اگر این گونه مالیات‌ها را افزایش دهیم، در واقع کشور را به سمت انفجار سوق داده ایم. متاسفانه برخی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که کشور را یا به سمت فروپاشی اقتصادی سوق می‌دهند یا به سمت انفجار مردمی و در هر دو حالت کشور با خطر روبرو است.
علت کمک‌های مخلصانه به مقاومت اعتماد مردم به آن است. زمانی که از مقاومت صحبت کردم و اینکه مردم با وجود همه تحریم‌ها چرا اموالشان را به مقاومت اعطا می‌کردند و زنان زیور آلات خود را در اختیار مقاومت قرار می‌دادند و حتی برخی خانه‌های خود را به مقاومت می‌دادند، گفتم علت آن ساده بود. آن‌ها به مقاومت اعتماد داشتند و می‌دانستند پولی که به مقاومت می‌دهند، به سرقت نمی‌ورد و غارت نمی‌شود.
اگر اقدامات صادقانه باشد همگی از آن دفاع خواهند کرد. اگر اقدامات صادقانه و واقعی در کشور اتخاذ کنیم، من به شما اطمینان می‌دهم، همگی از این اقدامات دفاع خواهیم کرد، حتی اگر دشوار باشد و از این اصلاحات حمایت خواهیم کرد، حتی اگر دشوار باشد؛ زیرا این موضوع سرنوشت کشور ما را تعیین می‌کند.
اجازه دهید مردم لبنان واقعیت‌های مبتنی بر عزم و اراده را ببینند. بحران بی اعتمادی بسیار بسیار شدیدی در کشور میان مردم لبنان و دولت حاکم شده است؛ زیرا مهم نیست که مردم چه می‌شنوند، مهم چیزی است که با چشمان خود می‌بینند. اجازه دهید مردم واقعیتی را که بر عزم و اراده استوار است، ببینند.
از استعفای دولت حمایت نمی‌کنیم. اکنون ما به کار و جدیت نیاز داریم. من می‌خواهم، به صراحت و با احترام کامل به برخی از متحدان و دوستانمان که مواضعی در چند روز اخیر اتخاذ کردند، بگویم: ما از استعفای دولت کنونی حمایت نمی‌کنیم، زیرا همه می‌دانند کشور وقت ندارد و روند تشکیل دولت و مسائل مربوط به آن یک یا دو سال زمان می‌برد.
با تغییر نام چند وزیر مشکل حل نمی‌شود. برخی درباره تشکیل دولت جدید صبحت می‌کنند، این در حالی است که دولت جدید اگر سیاسی باشد، نماینده همین گروه‌های سیاسی خواهد بود. مسئله ما مسئله فلان وزیر و فلان وزیر نیست. این وزرا نماینده گروه‌های سیاسی و تصمیم‌های این گروه هستند؛ بنابراین اینکه چند وزیر و چند اسم تغییر کند، مشکل حل نمی‌شود؛ زیرا دولت همان دولت خواهد بود.
کسانیکه خواستار دولت تکنوکرات هستند خودشان آنرا سرنگون می‌کنند. برخی درباره تشکیل دولت تکنوکرات (فن سالار) صحبت می‌کنند. در این اوضاع خطرناکی که ما در لبنان با آن مواجه هستیم دولت تکنوکرات تنها دو هفته دوام خواهد آورد و گروه‌های سیاسی که خواهان تشکیل دولت تکنوکرات هستند، خود جزو نخستین کسانی هستند که چنین دولتی را سرنگون خواهند کرد.

تجمع میلیونی زائران در کربلا در تاریخ بی نظیر است
دبیرکل حزب الله گفت: آمریکا، صهیونیست ها، مستکبران و ستمگران زمانی که راهپیمایی میلیونی حسینی را می‌بینند، نگران می‌شوند.
سید حسن نصرالله افزود: مردم از ایران، افغانستان، پاکستان، کشور‌های حاشیه خلیج فارس، سوریه، لبنان، اروپا، حتی آمریکا، آمریکای لاتین، اندونزی، مالزی و سرتاسر جهان طی سال‌های اخیر و امسال صد‌ها کیلومتر پیاده روی می‌کنند و جان برکف، با نظمی کم نظیر به سمت کربلا می‌روند. تجمع میلیونی زائران در کربلای مقدس در تاریخ بی نظیر است. این راهپیمایی میلیونی امام حسین (ع) را بار دیگر به سرتاسر جهان معرفی می‌کند. مردم این زمان در بعلبک همان مردمی هستند که از کنار گذاشتن حضرت زینب (س) سرباز زدند و برای نجات ایشان تلاش کردند. مردم این زمان در بعلبک برای اینکه بار دیگر زینب‌ها اسیر نشوند، تلاش کردند.
 
تصاویر آغاز سخنرانی دبیرکل حزب الله
سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم بزرگ جاماندگان راهپیمایی اربعین حسینی در نزدیکی حرم مطهر حضرت سیده خوله علی‌ها السلام، دختر امام حسین علیه السلام در بعلبک در شرق لبنان آغاز شد.

الحدث هم صحبت های سید مقاومت را زنده به تصویر کشید
شبکه تلویزیونی سعودی الحدث در اخبار فوری خود ضمن قطع برنامه‌های عادی این شبکه همزمان به صورت زنده سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان را پخش کرد.

نظر شما