شناسهٔ خبر: 35993202 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» از مهم‌ترین مشکلات مردم در پیاده‌روی اربعین گزارش می‌دهد:

اصلی‌ترین چالش‌های زائران در اربعین سال 98/ مرزهای چهارگانه کفاف رفت‌و‌آمد زائران را می‌دهد؟

تصادف، ترافیک در مرزها، گم‌ شدن زائران و امنیت مالی و برخی مسائل دیگر اصلی‌ترین چالش‌های زائران در اربعین سال 98 بود.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|چند سالی است شرایط برای حضور در مراسم پرشور و معنوی پیاده‌روی اربعین  و زیارت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای ایرانیان فراهم شده و برخی از مردم هر سال با رسیدن این تاریخ راهی کشور عراق می‌شوند. بالا رفتن تعداد زائران هر سال نسبت به سال گذشته چالش‌هایی به وجود آورده است. موضوعی که باعث شده مسئولان کشور، از وزارت کشور گرفته تا نیروی انتظامی و پلیس راه، هشدارهای جدی به مردم دهند تا سفرشان با کمترین دردسر و همچنین خسارت به پایان برسد.

 

اگرچه این توصیه‌ها همیشه هم از طرف مردم رعایت نمی‌شود و از سوی دیگر، شلوغی و ازدحام جمعیت در عراق، هر سال حوادث بسیاری می‌آفریند. در این میان، تصادف، گم‌ شدن زائران، بروز بیماری‌های مختلف، ترافیک شدید و سنگین در مرزها و همچنین امنیت مالی آنها اصلی‌ترین چالش مسافران را تشکیل می‌دهد.

 

تصادف‌ جان چند زائر را گرفت؟

 

تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 48 ایرانی در سفر به عراق جان‌شان را از دست داده‌ و بالغ بر 200 نفر هم مصدوم شده‌اند. این اتفاق به خاطر عدم رعایت نکات ایمنی، شلوغی جاده‌ها، زیرساخت‌های ضعیف راه‌ها در عراق و خواب‌آلودگی و خستگی رانندگان رخ می‌دهد.

 

در یکی از جدی‌ترین حوادثی که تلفات بالا به بار آمد، روز دوشنبه 22 مهرماه، برخورد یک اتوبوس با یک ون، باعث مرگ چهار زائر و مصدومیت 23 نفر شد. حوادث شبیه به این کم نبود.

 

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس‌راه، در این باره گفت خستگی و خواب‌آلودگی علت اصلی تصادفات بوده است: «خستگی و خواب‌آلودگی عامل اصلی تصادفات رانندگی و همچنین، شتاب بی‌مورد و انحراف به چپ که نتیجه آن برخورد رخ به رخ است از دیگر عوامل مهم سوانح رانندگی در ایام اربعین امسال بوده است. مهم‌ترین توصیه‌ای که به زوار داریم این است که از رانندگی در این وضعیت خودداری کنند.»

 

البته اسماعیل رمضانی، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایران، گفته بود این آمار نگران‌کننده نیست: «روزانه 45 نفر در ایران بر اثر سوانح می‌میرند و با توجه به حجم ترافیک و زیرساخت نامناسب در عراق، آمارها چندان نگران‌کننده نیست.»

 

مرزهای چهارگانه کفاف رفت‌و‌آمد زائران را می‌دهد؟

 

ازدحام بالا اما فقط باعث تصادف نشد بلکه ترافیک‌های سنگینی هم ایجاد کرد. اتفاقی که در زمان برگشت زائران بیشتر رخ می‌دهد. گرچه مسئولان هر بار مردم را به کوتاه کردن سفرشان توصیه می‌کنند و هشدار می‌دهند که سفر را کوتاه کنند، اما عموماً اکثر مسافران در روزی مشترک برمی‌گردند و همین موضوع ریسک بروز حوادث را افزایش می‌دهد. موضوعی که البته در سفرهای سالیانه مردم ایران در تعطیلات و به شمال کشور هم دیده می‌شود. هر چقدر هم پلیس‌راه از مردم می‌خواهد تا زمان بازگشت را به آخرین لحظه تعطیلات موکول نکنند، تاثیر چندانی ندارد.

 

از سوی دیگر، چهار مرز برای ورود و خروج زائران معرفی شده است، اما هر بار مرز مهران بالاترین حجم ترافیک را تحمل می‌کند. اتفاقی که امسال هم تکرار شد و تا روز دوشنبه، به واسطه اطلاعاتی که از دوربین‌های ترددشمار استخراج شده، از ابتدای ماه صفر 60 درصد ترددها از مرز مهران بوده است.

 

حالا، با نزدیک‌ شدن به تاریخ بازگشت زائران، رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه، به زائران اربعین حسینی (ع) پیشنهاد کرد با توجه به ترافیک روان و آمادگی پلیس این استان، مرز بین‌المللی خسروی را برای بازگشت به کشور انتخاب کنند.

 

سرهنگ محمد حیدری گفت: «مرز خسروی برای استقبال از ورود هر تعداد از زائران اربعین به کشور آمادگی و امکانات لازم را دارد. اتوبوس‌های کافی در شهرستان قصرشیرین برای انتقال زائران به شهر کرمانشاه وجود دارد و زائران از آنجا نیز با حدود هزار دستگاه اتوبوس به سراسر کشور منتقل می‌شوند.»

 

نگرانی کنسولگری کربلا برای زائران ایرانی

 

مشکلات زائران در همین سطح باقی نمی‌ماند. به گفته کنسولگری ایران در عراق، گم‌شدگان اصلی‌ترین دغدغه کنسولگری محسوب می‌شوند.

 

میر مسعود حسینیان، سرکنسولگر ایرانی در کربلا، در این باره عنوان کرد: «تعداد زیادی از گم‌شدگان به ما مراجعه کرده‌اند ولی متاسفانه کارت شناسایی همراه‌شان نیست و در همین چارچوب از همه زائران می‌خواهیم کارت شناسایی همراه داشته باشند.»

 

امنیت اموال زائران نیز همواره موضوع جدی‌ای قلمداد می‌شود. به همین دلیل جانشین پلیس پیشگیری ناجا از مردم خواست شهروندان در طول مسیر پیاده‌روی، در توقفگاه‌ها و محورهای مواصلاتی در صورت مواجهه با افراد یا موضوعات مشکوک، مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 یا ماموران مستقر در صحنه اطلاع‌رسانی کنند.

 

سردار حمید عطایی همچنین از نحوه نظارت بر خودروها در پارکینگ‌ها خبر داد تا میزان سرقت به حداقل برسد. همچنین پلیس فتا از مردم خواسته بود اطلاعات حساب بانکی خود را به هیچ عنوان در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند. ضمن اینکه به مردم هشدار داده شده بود در زمینه حفظ و حراست از مبالغ نقدی خود به شدت دقت کرده و برای تبدیل پول‌ها به هر کسی اعتماد نکنند.

 

سرماخوردگی، گرمازدگی و تاول پا، مهم‌ترین مشکلات جسمی زائران

 

پیاده‌روی طولانی، بالا بودن تعداد زائران، تغییرات آب‌و‌هوایی، کاهش رعایت نکات بهداشتی و ارتباط مداوم با خاک باعث می‌شود میزان بروز بیماری‌ هم در این سفر بالا برود.

 

به همین خاطر درمانگاه‌های مجهزی برای ویزیت رایگان زائران در مسیر تردد آنها در نظر گرفته شده است؛ مثلاً  درمانگاه حضرت زهرا (هتل ام‌القری) در نجف، فقط طی یک روز، 10 هزار و 336 خدمت به زائران ایرانی اربعین ارائه کرده که چهار هزار و 150 مورد آن ویزیت رایگان پزشکی و 6 هزار و 186 مورد آن خدمات درمانی بوده است.

 

بیشترین مواردی که در مراجعان به درمانگاه دیده می‌شود هم سرماخوردگی، گرمازدگی، تاول پاها و مشکلات حساسیتی بوده و حادترین آنها که منجر به اعزام به بیمارستان شد شکستگی، مشکلات قلبی و ریوی بوده است.

 

نظر شما