شناسهٔ خبر: 3596708 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

معاون مسافري راه‌آهن خبر داد:

افزايش سهميه فروش اينترنتي بليت

معاون مسافري راه‌آهن با بيان اينکه ظرفيت ناوگان ريلي براي نوروز ۹۴ افزايش يافت، از برنامه‌ريزي براي جابه‌جايي ۲ ميليون مسافر در اين ايام خبر داد و گفت: تعدادي لکوموتيو و واگن جايگزين در ايستگا‌ه‌هاي پرتردد دپو شده‌اند تا در صورت لزوم جايگزين شوند.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، سيد محمد راشدي، معاون مسافري راه‌آهن، درباره آماده‌سازي ناوگان ريلي کشور براي ايام نوروز و جابجايي مسافران گفت:‌ بيشترين ‌مسافر سيستم ريلي کشور در ايام نوروز خانواده‌‌ها و فرزندان آنها هستند، ‌در جلسات مستمر با شرکت‌هاي ريلي خواسته شده است، شرايط انجام سفرهاي ايمن و مطمئن براي مسافران فراهم شود.
راشدي اظهار داشت: براي ايام نوروز امسال بيش از يک ميليون و 960 هزار صندلي قطار آماده جابجايي مسافران است و پيش‌بيني مي‌کنيم در اين ايام به همين ميزان مسافر جابه‌جا شود.
معاون مسافري راه‌آهن با بيان اينکه چندين رام قطار جديد‌ توسط شرکت‌هاي ريلي خريداري و چندين رام قطار‌ هم بازسازي و وارد ناوگان شده است، اضافه کرد: ظرفيت‌‌ قطارهاي کشور در نوروز 94 نسبت به نوروز 93 ميزان 5 درصد افزايش يافته است به عنوان مثال در مسير تهران - مشهد تعداد قطارها به 60 رام‌ و قطارهاي کمربندي منتهي به مشهد به 30 رام افزايش يافته است.
راشدي با بيان اينکه نظارت بر فروش بليت قطارها به طور کامل انجام مي‌شود، اظهار داشت: امسال پيش‌فروش بليت نوروزي قطار در محيطي آرام و بدون استرس براي مسافران انجام شد.
معاون مسافري راه‌آهن با بيان اينکه در مسيرهاي زيادي هنوز بليت قطارهاي نوروزي موجود است، گفت: فقط در برخي از روزهاي خاص و در مسيرهاي مشخص بليت‌ها به فروش رفته و ظرفيت به پايان رسيده است.
راشدي با بيان اينکه امسال هم پيش‌فروش بليت نوروزي قطار از طريق اينترنت و آژانس‌هاي فروش بليت قطار انجام شد، افزود: 50 درصد پيش‌فروش‌ها به صورت اينترنتي و 50 درصد در قالب فروش آژانسي انجام ‌شد، البته نسبت به نوروز 93 سهميه فروش اينترنتي افزايش داشته است.
معاون مسافري راه‌آهن بيان کرد: اقدامات لازم براي افزايش کيفيت خدمات در کنار رشد هر چه بيشتر ايمني سير انجام شده است تا قطارها با شرايط مناسب کمي و کيفي اعزام شوند.
وي با اشاره به توجه بر حقوق شهروندي، اظهار داشت: به شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي تأکيد شده است در بخش بهداشت داخل قطارها، بهداشت مواد غذايي، تميزي واگن‌ها، ارائه خدمات مناسب و آماده‌سازي امکانات براي نوروز تلاش کنند.
معاون مسافري راه‌آهن درباره نرخ‌هاي بليت قطار اظهار داشت: هيچ افزايش قيمتي براي نرخ بليت قطار‌هاي نوروزي نداشتيم، اگر افزايش قيمتي هم پيش از اين اعمال شد فقط در راستاي جبران هزينه‌هاي شرکت‌هاي مسافري بابت تورم ساليانه بود.
راشدي بيان کرد: البته شرکت‌هاي ريلي اين مجوز را دارند که در طول سال تا سقف 30 درصد در نرخ بليت‌ها تخفيف دهند که ممکن است در برخي مسير‌هاي نوروزي و ايام خاص هم‌ اين تخفيفات ارائه شود.
وي ادامه داد: ‌انتظار مردم براي افزايش کيفيت قطار‌ها کاملا منطقي و حق با آنها است؛ ‌تلاش مي‌کنيم از نظر کيفيت خدمات، شرايط در حد توان شرکت‌ها مطلوب باشد.
معاون مسافري راه‌آهن با تأکيد بر اينکه پيش‌بيني لکوموتيو جايگزين براي ايام نوروز انجام شده است، بيان کرد: در صورت بروز نقص فني براي لکوموتيو‌ يا واگن‌ها، پيش‌بيني کرده‌ايم واگن و لکوموتيو جايگزين ‌در ايستگاه‌هاي راه‌آهن مستقر باشند تا در صورت بروز مشکل فني، در کوتاه‌ترين زمان جايگزين شود.
راشدي اظهار داشت: ‌لکوموتيو‌ جايگزين در ايستگاه‌هاي بين راهي و ايستگاه‌هاي اصلي در حد مقدور پيش‌بيني شده است.
وي درباره برنامه‌ريزي براي کاهش تأخير قطار‌ها در مقصد، بيان کرد:‌ ثبت ساعت رسيدن قطار به مقصد در بليت، از برنامه‌هايي است که به تازگي توسط راه‌آهن اجرا شده است‌.
معاون مسافري راه‌آهن ادامه داد: در راستاي رعايت حقوق شهروندي، ثبت ساعت ورود قطار به مقصد بر روي بليت درج مي شود، جدولي تعيين شده تا بر حسب ساعت تأخير از 50 تا 100 درصد نرخ بليت به مسافران بازگردانده مي‌شود.
راشدي توضيح داد: ‌بر اين اساس‌ اگر قطار 3 ساعت بعد از زمان تعيين شده به مقصد برسد، مسافر مي‌تواند 50 درصد از بهاي بليت را از شرکت ريلي مربوطه دريافت کند و در صورتي که تأخير قطار به 8 ساعت برسد 100 درصد بهاي بليت بازگردانده مي‌شود.
معاون مسافري راه‌آهن اضافه کرد: سامانه صداي مسافر به شماره 5149 براي تهران و شماره 021،514،9 براي شهرستان‌ها، آماده دريافت نظرات، انتقادات و پيشنهادات مسافران‌ است.