شناسهٔ خبر: 35928294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

روحانی در دیدار عمران‌خان:

ایران آماده گفت‌وگو و همکاری با همه کشورهای منطقه است

رئیس‌جمهور اسلامی ایران گفت: ایران همواره آماده گفت‌وگو و همکاری با همه کشورهای منطقه است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن روحانی روز گذشته در دیدار نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراه، با تأکید بر اینکه «همه زمینه‌ها برای تحقق تجارت 5 میلیارد دلاری میان تهران و اسلام‌آباد آماده است»، اظهار داشت: اراده ایران توسعه روابط اقتصادی با همه همسایگان و از جمله پاکستان است و انرژی، حمل‌ونقل، ‌ترانزیت، همکاری‌های بندری، توسعه بازارچه‌های مرزی و انتقال فناوری می‌تواند به روابط دو کشور شتاب بخشد. رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود و دخالت بیگانگان بیش‌ازپیش باعث ناامنی می‌شود، گفت: اولین گام برای کاهش تنش در منطقه، آتش‌بس در یمن و پایان حملات علیه مردم مظلوم این کشور است و ایران از هر اقدامی‌در این زمینه حمایت می‌کند.
روحانی با ‌اشاره به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی در نزدیکی سواحل عربستان در روز جمعه و اینکه تکرار این حوادث موجب گسترش ناامنی در آبراه‌های منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مستنداتی در این زمینه دارد و تحقیقات تا رسیدن به نتیجه نهایی و اثبات عوامل اصلی این اقدام ادامه دارد.
وی همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج ‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و اظهارداشت: امنیت و صلح پایدار در خلیج ‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشورهای این منطقه تأمین می‌شود.
به گزارش تسنیم، روحانی تأکید کرد: ایران همواره آماده گفت‌وگو و همکاری با همه کشورهای منطقه است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران‌اشاره کرد و اظهارداشت: رفتار خصمانه، تحریم و فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ملت ایران مهم‌ترین عامل در تنش روابط میان دو کشور است و این واشنگتن است که با توجه به شکست فشارها علیه ایران، باید تصمیم بگیرد و این راه بی‌نتیجه را خاتمه دهد.
روحانی ضمن تشکر از حسن نیت و تلاش‌های نخست‌وزیر و دولت پاکستان برای کمک به رفع تنش‌ها در منطقه و استقبال از هر اقدامی ‌در این مسیر، تصریح کرد: درخواست آمریکا مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط، با وجود تحریم‌ها صادقانه نیست؛ بارها گفته‌ایم که در صورت برداشتن تحریم‌ها و در قالب برجام، ایران آماده گفت‌وگو است.
عمران‌خان: هرگونه تنش در منطقه به نفع کشورهای خارج از منطقه است
عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه پاکستان بوده و همواره در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است.
نخست‌وزیر پاکستان همچنین به برخی اختلافات منطقه‌ای‌اشاره کرد و اظهارداشت: پاکستان معتقد است می‌توان از طریق گفت‌وگو و مذاکره اختلافات را حل و فصل کرد. هرگونه تنش در منطقه و میان همسایگان به نفع کشورهای ثالث و خارج از منطقه است و اسلام‌آباد علاقمند است در جهت گفت‌وگو، کاهش‌ها و تأمین ثبات و امنیت منطقه از جمله میان عربستان و ایران ایفای نقش کند.
عمران‌خان گفت: آتش‌بس در یمن می‌تواند آغازی بر فرآیند صلح و تنش‌زدایی در منطقه و گفت‌وگوهای دوجانبه و چند جانبه شود.
وی تصریح کرد: اسلام‌آباد آماده توسعه همکاری‌های تجاری و همچنین تأمین امنیت در مرزهاست و رایزنی مقامات دو کشور در این زمینه ادامه خواهد یافت.
نخست‌وزیر پاکستان همچنین از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات کشمیر تشکر کرد.
دلیل اصلی سفرم به تهران جلوگیری از درگیری جدید
 در منطقه است
نخست‌وزیر پاکستان با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم بین ایران و عربستان درگیری رخ دهد، تصریح کرد که معتقدیم باید با مذاکره مشکلات حل شود و به جنگ منتهی نشود.
به گزارش ایسنا، عمران‌خان در نشست خبری مشترک بارئیس جمهور ایران روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را عمیق و دیرینه خواند و گفت: ما هیچ‌گاه کمک‌های ایران به پاکستان و همچنین حمایت از مردم کشمیر را فراموش نمی‌کنیم.
عمران‌خان در نشست مشترک خبری با آقای روحانی افزود: ۸ میلیون نفر از مردم کشمیر طی دو ماه در محاصره کامل بودند و از اینکه ایرانیان از مردم کشمیر حمایت کردند قدردانیم.
وی گفت: دلیل اصلی سفر من به ایران این است که نمی‌خواهیم درگیری جدیدی در منطقه به‌وجود بیاید به‌ویژه اینکه ما خودمان ۱۵ سال درگیر بودیم و ۷۰ هزار نفر را هم در درگیری با‌تروریسم از دست دادیم.
عمران‌خان ادامه داد: ایران همسایه ماست و در مواقع مهم به ما کمک کرده است و عربستان هم دوست ماست و به ما کمک کرده است و نمی‌خواهیم بین ایران و عربستان درگیری رخ دهد بلکه معتقدیم باید با مذاکره مشکلات حل شود و به جنگ منتهی نشود.
وی تأکید کرد: اختلاف و درگیری باعث افزایش قیمت نفت و در نهایت گسترش فقر در منطقه و قربانی شدن انسان‌ها می‌شود.
ترامپ خواست تسهیل‌کننده گفت‌و‌گو میان ایران و آمریکا باشم
به گزارش ایرنا، عمران‌خان همچنین در این نشست خبری گفت: در سفر نیویورک من با آقای‌ترامپ صحبت کردم و ایشان از من درخواست کرد تسهیل‌کننده دیالوگی بین ایران و ایالات متحده باشیم که ما امروز جزئیاتی را در این خصوص مورد بحث قرار دادیم. وی اضافه کرد: می‌دانیم که سختی‌هایی در این حوزه وجود دارد اما از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم که تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و برجام دوباره توسط تمامی ‌اعضای آن امضا شود.

برچسب‌ها:

نظر شما