شناسهٔ خبر: 3587446 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

صدای خس خس نفس هایی که سالهاست در فضای غبارآلود گم شده- گزارش شفقنا زندگی

صاحب‌خبر -

شفقنا زندگی- گرد و خاک در خوزستان، دیگر میهمان نیست. ریزگردها گویا صاحبخانه شده اند. حدود 10 سال است که در این استان جاخوش کرده اند و نفس ها را بریده اند. این روزها هر نفس و هر نگاه خوزستانی ها پر از خاک است. بیشتر شهرهای خوزستان به زیر لایه یی از خاک و غبار فرورفته اند. اگر امکان بود، خوزستانی ها نفس کشیدن را هم مانند زندگی در این چند روز تعطیل می کردند تا گرد و خاک بیرون رود. گرد و غبارها به همان اندازه که کوچک و ریز هستند، به همان اندازه، آرام آرام ریه های سالم مردم را فتح می کنند.

به گزارش شفقنا زندگی، از روز یکشنبه، نوزدهم بهمن ماه شهر اهواز و یازده شهرستان استان خوزستان گرفتار گرد و غبار شدید و کم سابقه یی شده اند؛ تا اندازه یی که زندگی عادی مردم را مختل کرده است. وضعیت هوای اهواز و اعلام شرایط بحرانی باعث تعطیل شدن دانشگاه ها، مدارس و سازمان های دولتی این شهر شد. میزان غلظت گرد و غبار ظهر یکشنبه در اهواز به پنج هزار و 357 میکروگرم بر متر مکعب رسید که این میزان بیش از 35 برابر حد مجاز است. یک اهوازی می گفت پیش از این، 55 و حتی65 برابر حد مجاز را هم تنفس کرده اند!

سکوت بیش از این خوزستانی ها در برابر هوای آلوده یی که هر سال تنفس می کنند، چاره ساز نبود. این بار، شهروندان شهرهای غبارزده، در شبکه های اجتماعی گزارش و عکس های لحظه به لحظه یی از شدت گرد و غبار را به گوش همه می رسانند. می گویند حتی بستن درز پنجرها و درها هم سد راه ورود مهمانان ناخوانده نمی شود. به هر زور و ضربی که شده ریزگردهای موذی وارد خانه می شوند تا روکشی شوند بر اسباب و لوازم منزل و آدم ها. می گویند مردم و شهر، زیر خروارها گرد و غبار، خاک شده اند. عکس ها هم همین را نشان می دهد. اوضاع آنقدر خراب است که روی غبار نشسته بر زندگی شان دلنوشته می نویسند تا به گوش مردم و مسوولان برسانند که نفس کشیدن برایشان سخت شده است.

از روایت وضعیت مردم ساکن در شهرهای پر از گرد و غبار که بگذریم، می رسیم به دلایل. این ریزگردهای ویرانگر از کجا آمده اند و تا کی باید زندگی عادی مردم ساکن در شهرهای جنوبی و همچنین غربی کشور و از همه مهمتر سلامتی آن ها را به بازی بگیرند؟

سال ها است که مساله ی ریزگردها در دولت های مختلف در دستور کار قرار گرفته اما هیچ گاه اقدامی موثر در جهت کاهش مشکلات انجام نشده است..

کارشناسان و مسوولان، تاکنون منابع مختلفی را برای آلودگی هوا در شهرهایی مانند اهواز، سوسنگرد، اندیمشک، بهبهان، دزفول و ... بیان می کنند. به گفته ی «احمد رضا لاهیجان زاده» مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، از 10 سال پیش که ریزگردها وارد استان شدند، کانون این پدیده بیشتر از کشورهای همسایه بوده است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد در طول این مدت تا سال 92 به طور عمده منشا این گرد و خاک تا 70 درصد از کشور عراق بوده است.

البته «سید شکرخدا موسوی» نماینده ی مردم اهواز در مجلس، دلیل اصلی ورود ریزگردها را خشکسالی اعلام کرده است. «ناصر سودانی» دیگر نماینده ی اهواز هم مناطقی از عربستان سعودی، مناطقی از عراق که در اختیار گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)، توقف طرح مالچ پاشی در عراق و عربستان و خشکی تالاب ها را منابع اصلی گرد و غبار اعلام می کند.

در نشست مجمع نمایندگان خوزستان با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم خشک شدن بخش تالاب «هورالعظیم»، وجود کانون های پرخطر در اطراف شهر اهواز و چشمه های جوشان خاک در اطراف برخی شهرهای این استان، اجرایی نشدن عملیات 200 هزار هکتاری بیابان زدایی در خوزستان و همکاری نکردن سایر کشورهای همسایه برای مبارزه با این پدیده، به عنوان عوامل تشدید گرد و غبار در خوزستان، مطرح شد.

کارشناسان زیست محیطی و مسوولان تاکنون راهکارهای زیادی را مطرح و اجرا کرده اند. استفاده از پوشش گیاهی در زمین ها، تولید باران مصنوعی، استفاده از بادشکن ها، رواج کشاورزی در مناطقی که امکان کشت دارند، مالچ پاشی، استفاده از پوشش سنگی در مناطقی که امکان کاشت پوشش گیاهی وجود ندارد، استفاده از افشانه ها (اسپری ها) و چسب های شیمیایی و در آخر نیز همکاری های بین المللی با کشورهای همسایه یی که بسترساز ورود گرد و غبار به شهرهای ایران هستند، از جمله راه هایی است که تاکنون مطرح شده و برخی از آن ها اجرایی شده اند.

واقعیت تلخ زندگی مردم ساکن در شهرهای خوزستان نیاز به عزم و توجه جدی و البته فوری مسوولان دولتی دارد. به نظر می رسد راه حل های ضربتی و زودگذر و تکرار وضعیت آلودگی در سال های بعد، راهکار اصلی نبوده و با توجه به اینکه از تکرار این وضعیت در این استان نزدیک به 10 سال می گذرد، جای خالی تصمیم گیری جدی و البته کاربردی از سوی مسوولان مربوط، در قبال نجات سلامتی مردم خوزستان احساس می شود

ابتکار: بسته اقدامات اجرایی و اعتباری برای مقابله با پدیده گرد و غبار

در همین راستا معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط  زیست گفته است: بسته اقدامات اجرایی و اعتباری برای مقابله با پدیده گرد و غبار  تهیه شده.

معصومه ابتکار در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت؛ در جلسه ای با حضور معاون  اول رییس جمهوری، وزرا و مسوولان ذیربط با بحث گرد و غبار، موضوع بررسی و  بسته اقدامات مقابله با این پدیده تهیه شد.

سفر وزیر بهداشت به عراق برای چاره اندیشی اساسی درباره ریزگردها

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز که به خوزستان سفر کرده بود اعلام کرد‌: هفته آینده معاون اول رییس جمهوری و بنده در راس هیاتی عازم عراق هستیم و فرصت مناسبی است تا با مسئولین این کشور در خصوص ریزگردها گفتگو و چاره اندیشی شود.

سید حسن هاشمی با تاکید بر ضرورت همفکری و بهرگیری از صاحبنظران در رفع مشکل ریزگردها، افزود: بخشی از مشکل ریزگردها مربوط به کشور عراق و بخش دیگر مربوط به کاهش بارش و خشک شدن تالاب های هورالعظیم و مناطق جنوب شرقی استان است و معتقدم که به جای اینکه به دنبال مقصر در وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط بگردیم، باید با کار علمی و جمع بندی مشخص بتوانیم راهکار مناسبی برای رفع این معضل پیدا کنیم و به شرایط مناسب برگردیم.

وی کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی و کاهش ورودی آب سدها را بخشی از عوامل ایجاد ریز گردها نام برد و گفت: متاسفانه گردو غبار در این منطقه به سرعت ایجاد شد و به اعتقاد بنده باید با استفاده از مطالعات بین المللی و محققینی که به اکوسیستم کشورمان تسلط کافی دارند، بتوانیم در رفع این مشکل قدمی برداریم.

ضرورت تجهیز سازمان هواشناسی به دستگاه های هشداردهنده سریع

وی در حوزه برنامه های کوتاه مدت با تاکید بر ضرورت تجهیز سازمان هواشناسی به دستگاه های هشداردهنده سریع، افزود: باید اعتبارات تجهیز آنها تامین شود تا مردم زودتر مطلع شوند که منجر به گرفتاری و مختل شدن زندگی آنها نشود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه خشکسالی بخشی از زندگی ما شده است، در ادامه گفت: در بازدیدی که از حمیدیه، سوسنگرد، هویزه، طلاییه، جفیر کوشک و تالاب های هورالعظیم در نقطه صفر مرزی داشتیم مشخص شد که بخش عمده ای از گردو خاک مربوط به این منطقه بود و بادی که از سمت کشور عراق می وزد این مسئله را ثابت می کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: تلاش کنیم که با اطلاع رسانی صحیح و به هنگام، مردم را نسبت به مسئولین بی اعتماد نکنیم و امیددادن به مردم برای حل مشکلات را جایگزین نگرانی و تشویش های بیهوده نماییم.

دولت باید موضوع ریزگردها را آسیب شناسی کند تا تجربه دریاچه ارومیه تکرار نشود

وی همچنین در حاشیه بازدید از سوسنگرد، هویزه، منطقه طلاییه و نقطه صفر مرزی در تالاب های هورالعظیم گفت:  اظهارنظر در خصوص علت اصلی ریز گردها و ارائه راهکار برای رفع مشکل نیازمند تحقیقات وسیع در مراکز تحقیقاتی است و صرفا با بازدید یک روزه نمی توان علت یابی کرد. وی بخش عمده مشکلات پیش آمده را کمبود آب ناشی از کاهش بارندگی اعلام کرد و گفت: دولت باید از مسیرهای علمی این موضوع را آسیب شناسی کند تا تجربه دریاچه ارومیه مجددا تکرار نشود.

هاشمی با تاکید مجدد بر اطلاع رسانی به موقع و صادقانه گفت: مردم پذیرش بسیار مناسبی دارند چون بار مراجعه به مراکز درمانی در مقایسه با قبل کاهش داشته و این نشانگر آگاهی آنهاست که آموزش دیده اند و موازین بهداشتی و مراقبت از خود را مراعات می کنند.

وی با تاکید بر پیگیری مسئولین استانی و هیات وزیران در این خصوص، افزود: مشکل گردو غبار از سالهای قبل وجود داشته اما متاسفانه پیش رونده بوده و به بخش های بیشتری تسری پیدا کرده است آن بخشی که به دلیل بی توجهی به محیط زیست بوده و از آن غافل شدیم باید جبران شود.

توزیع 400 هزار ماسک در ۱۲ شهر خوزستان

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع ۴۰۰ هزار ماسک میان مردم ۱۲ شهرستان این استان و امدادرسانی ۷۵ تیم عملیاتی به مردم متاثر از ریزگردها خبر داد.حسین درخشان به ایسنا، گفت: 335 نیروی عملیاتی در قالب 75 تیم امدادی به امداد رسانی مردم مشغول هستند.

همچنین پیش از نیز ناصر چرخ‌ساز سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز علت تشدید گرد و غبار و ریزگردها در اهواز و برخی شهرهای خوزستان عنوان کرده بود که علت اصلی بروز این مشکل، خشکسالی در منطقه و کشورهای همسایه است که موجب می‌شود تا باد، گرد و غبار و ریزگردها را به سمت خوزستان بیاورد.

وجود «سیلیس» در ریزگردهای خوزستان

در همین رابطه قائم مقام وزیر بهداشت گفت: امروز هوای اهواز صاف و بدون گرد و غبار است. تقریباً هر ۲ روز یکبار آلودگی هوا مشاهده می شود. بیشتر بیماران این آلودگی سرپایی درمان و مرخص می شوند، بیشترین نگرانی مردم اثرات سوء روانی این پدیده است.

اسماعیل ایدنی، قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در پنج روز گذشته سه بار هوای پرگرد و غبار و آلوده در استان خوزستان داشتیم و تقریباً هر دو روز یکبار هوای پر گرد و غبار مشاهده می‌شد، ولی امروز هوا صاف و فاقد گرد و غبار است. گرد و غبارهای این روزهای اهواز در هنگام باد و طوفان فضا را دربرمی‌گیرد و پس از 5 ساعت از بروز باد و طوفان، گرد و غبار فرومی‌نشیند که نشان می‌دهد ذرات سنگین است و رسوب می‌کند، در صورتی که سال‌های پیش گرد و غبارها تا سه روز در هوا باقی می‌ماند.

وی گفت: غالب ذرات گرد و غبار سیلیس است ولی مشخص نیست تا چه حد توسط افراد جذب می‌شود و اینکه آیا می‌تواند عوارضی داشته باشد یا خیر، ولی همانطور که گفتم مشکل اصلی جنبه روحی ـ روانی این ماجراست، چرا که هر دو روز یکبار مردم را مستأصل می‌کند. در آینده باید این گرد و غبار آنالیز شود و تأثیرات آن بر بدن مشخص شود؛ یعنی این خاک چیست و کدام بخش آن توسط کدام بخش بدن و کدام ارگان جذب می‌شود؟ و اینکه آیا بیماری‌زا هست یا نیست؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به مردم استان خوزستان توصیه کرد: از ترددهای غیرضروری در روزهایی که گرد و غبار بیش از حد نرمال است اکیداً خودداری کنند و در داخل خانه‌ها بمانند، چرا که هوای داخل خانه تمیزتر از فضای آزاد است. در این ایام به هیچ وجه نباید فعالیت ورزشی صورت گیرد، چرا که مقدار استنشاق هوا را افزایش داده و مقدار بیشتری از گرد و غبار به داخل ریه‌ها وارد می‌شود.

ایدنی، شستشوی مکرر دست، صورت و مناطق در معرض هوای بدن را ضروری دانست و گفت: این بخش‌های بدن باید مکرراً شست‌وشو شوند تا ذرات گرد و غبار از روی آنها پاک شود. مردم از خرید مواد غذایی و خوردن مواد غذایی که به صورت باز فروخته می‌شود اکیداً خودداری کنند، چرا که بدین شکل گرد و غبار وارد سیستم گوارش می‌شود.

وی خوردن میوه و سبزیجات را به واسطه دارا بودن مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان و تقویت سیستم دفاعی بدن توصیه کرد و گفت: با خوردن میوه و سبزیجات، در صورت داشتن عوارض، اثرات سوء گرد و غبار کنترل می‌شود.

ریزگردها چقدر به اقتصاد اهواز خسارت زده است؟

شرايط نامساعد آب و هوايي اهواز موجب شده تا وضعيت اقتصادي مناطق جنوبي کشور با خطر جدي مواجه شود. مدارس و ادارات 11 شهر خوزستان طي يک هفته گذشته تعطيل بوده اند. از سوي ديگر بنادر و کارخانه هاي صنعتي يا فعاليت هاي خود را متوقف کرده اند يا به صورت نيمه وقت به کار مي پردازند. همين جريان نگراني هاي زيادي را در ادامه اين وضيعت و خسارت هاي مالي ناشي از آن براي اقتصاد ايران به وجود آورده است. توقف فعاليت هاي فرودگاه اهواز نيز موجب شده تا انتقال کالا و محموله هاي پستي از اين استان با مخاطره جدي مواجه شود.

به گزارش خبرآنلاین، به گفته جاسم حزباوی، سخنگوی نظام صنفی کشاورزی اهواز و کارون، گرد و غبارهای اخیر خسارات هنگفتی به مزارع کشاورزی استان وارد کرده است. او گفته است: گرد و غبارهای روزهای اخیر بخش زیادی از مزارع را در معرض نابودی قرار داده و اگر تدبیری اندیشیده نشود باید شاهد خسارت میلیاردی به مزارع کشاورزی باشیم. این روزها اگر مزارع را آبیاری کنیم باز هم فایده‌ای ندارد چرا که گرد و غبار مستقیما روی برگ و ساقه گیاه قرار می‌گیرد و با اختلال در سیستم تنفسی گیاه، تاثیر بسیار مخربی روی گیاه دارد. براساس صحبت های حزباوی، اگر چه مزارع کشاورزی زیرپوشش بیمه هستند اما گرد و غبار جزو تعهدات بیمه نیست.

سايت صداي اقتصاد گزارشي در مورد ميزان خسارت هاي ناشي از شرايط جوي اهواز منتشر کرده که براساس اين گزارش تنها خسارت وارد بر فعاليت هاي زراعي 5 هزار ميليارد تومان زيان مالي به همراه دارد. همچنین براساس صحبت های علی خادمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر، پدیده ریزگرد ها و شدت بارش های روزهای اخیر با توجه به سطح سبز زیاد مزارع ۳۰ میلیارد ریال خسارت به مراتع و مزارع این شهرستان وارد کرد. شدت گرد و غبار و بالا رفتن غلظت این پدیده باعث شده علاوه بر آلودگی هوای شهرستان، تشدید کننده پدیده خشکسالی و کم بارانی شود.

همچنين فرامرزاحمدي نژاد، نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي اهواز طي گفت و گويي که با سايت صداي اقتصاد انجام داده اعلام کرده که وضعيت اقتصادي استان به دليل ريزگردها بسيار وخيم شده است. او اشاره کرده است:« متاسفانه شرایط پیش آمده در استان و تداوم گرد و غبارها، تاثیر بسیار منفی ای بر ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی داشته است. این پدیده نه تنها به لحاظ عملی که از نظر روانی هم تاثیر تبعات منفی به همراه داشته است. این شرایط به طور مستقیم فعالیتهای اقتصادی را مختل کرده و به صنایع مختلف، ماشین آلات و نیروی انسانی آسیب جدی وارد ساخته است. این مسئله بر راندمان تولید تاثیر مستقیم داشته و این شاخص را حتی در کوتاه مدت به شدت کاهش داده است. اما این تنها تاثیر کوتاه مدت آن است در حالی که همین اتفاق تبعات منفی اجتماعی و اقتصادی بلندمدتی هم به همراه خواهد داشت. متاسفانه به تبع تداوم پدیده گرد و غبار و بی توجهی و کم توجهی مسئولان، بسیاری از مردم استان به فکر آن افتاده اند که از این استان بروند و در جای دیگری ساکن شوند. به طور مشخص پیامهایی که این روزها در فضاهای مجازی استان حاکم است، متاسفانه حاکی از آن است که مردمی که با جان و دل به استان و شهر خود علاقمندند و حتی در روزهای سخت جنگ، شهرشان را رها نکردند، امروز انگیزه ماندن در اینجا را از دست داده اند.»

در صورتي که وضعيت آب و هوايي اهواز به همين شکل باقي بماند،خسارت هاي مالي بيشتري به اقتصاد استان وارد مي شود. در حال حاضر بخش خصوصي استان به دليل کاهش ساعت کار با مشکل توليد مواجه شده است.

قطع آب و برق ایلام همزمان با هجوم ریزگردها

اما نماینده مردم دهلران و آبدانان در مجلس، با انتقاد از عملکرد استانداری ایلام نیز در بحث وجود ریزگردها در این استان، گفت: در شرایط بد آب و هوایی استان ایلام در چند روز گذشته، آب و برق بسیاری از شهرهای جنوبی این استان به مدت 72 ساعت به دلیل عملکرد ضعیف سازمانهای ذی ربط قطع و حتی مراکز توزیع بنزین و نانوایی های نیز تعطیل بودند.

به گزارش خانه ملت، علی محمد احمدی درباره شرایط آب و هوایی استان ایلام در چند روز گذشته گفت: در چند روز گذشته مسئله وجود ریزگردها شرایط آب و هوایی استان ایلام را تحت تاثیر شدید خود قرار داد این در حالی است که مسئولان توجهی کافی به این موضوع نداشتند.

احمدی گفت: در شرایط بد آب وهوایی استان ایلام در چند روز گذشته، آب و برق بسیاری از شهرهای جنوبی این استان به مدت 72 ساعت به دلیل عملکرد ضعیف سازمانهای ذی ربط قطع شد و حتی مراکز توزیع بنزین و نانوایی های نیز تعطیل بودند که این موضوع باعث نارضایتی مردم شده است. از هیئت دولت و مسئولان مربوطه درخواست می کنم به مسئله ریزگرد ها در استان ایلام مخصوصا شهرهای جنوبی استان بصورت جدی توجه و تدابیر و برنامه های لازم برای رفع مشکلات مردم اتخاذ کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما