شناسهٔ خبر: 35856182 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات سوریه؛

اعلام حالت فوق العاده/ هشدار جدی سوریه به ترکیه/ داعش دست به حمله گسترده زد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- آخرین اخبار از تحولات سوریه از ورود نظامیان ارتش ترکیه به اراضی شمالی سوریه و اعلام حالت فوق العاده در شمال و شرق سوریه حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک منبع رسمی کردی اعلام کرد که نظامیان ارتش ترکیه وارد شمال شرق سوریه شده اند.
در همین حال، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده است که فراهم سازی روند عملیات نظامی سوریه همچنان ادامه دارد.
کردها در شمال و شرق سوریه با انتشار بیانیه ای از برقراری حالت فوق العاده در منطقه عین عیسی خبر داد.
در این بیانیه آمده است که با توجه به تهدیدات ترکیه جهت حمله به این منطقه و احتمال حمله ارتش ترکیه طی ساعات آتی، در شمال و شرق سوریه به مدت سه روز حالت فوق العاده اعلام می شود.
قسد اعلام کرده همزمان با تهدیدات ترکیه، تروریست های داعش به مواضع شبه نظامیان کرد در شمال و شمال شرق سوریه حمله کرده اند.

هشدار جدی سوریه به ترکیه
سوریه اقدامات اخیر ترکیه و اعلام احتمال حمله نظامی به خاک این کشور را محکوم کرد و به آنکارا هشدار داد که از همه ابزارها برای مقابله استفاده خواهد کرد..
دمشق ضمن بیان اینکه «رژیم اردوغان طمع توسعه‌طلبی دارد»، هشدار داد که آغاز تجاوز به خاک سوریه، آنکارا را در صف گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد و ضربه‌ای کشنده به روند مذاکرات سیاسی آستانه خواهد بود.
یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه امروز چهارشنبه گفت: «سوریه بشدت، اظهارات پوچ، مقاصد خصمانه رژیم ترکیه و تجمع نیروی نظامی در مرزهای» خود را بشدت محکوم می‌کند.
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این منبع گزارش داد که تجمع نظامیان ترکیه در مرزهای سوریه، «نقض فاحش حقوق بین‌الملل و نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت است که بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه تأکید دارد».
دمشق اعلام کرد که «رفتار خصمانه رژیم اردوغان بروشنی، بیانگر طمع توسعه‌طلبانه ترکیه در اراضی سوریه است... نمی‌توان این رفتار را تحت هیچ بهانه‌ای توجیه کرد و نادیده گرفتن توافق آدنا توسط رژیم ترکیه، آنچه این رژیم درباره امنیت مرزها ادعا می‌کند، تکذیب می‌کند».
این منبع گفت:‌سوریه ضمن تأکید بر حاکمیت و تمامیت ارضی و عزم و اراده خود برای مقابله با تجاوز ترکیه با همه ابزارهای مشروع، بر آمادگی خود برای آغوش گشودن مقابل فریب‌خوردگان تأکید می‌کند.
این منبع سوری همچنین به ترکیه نیز هشدار داد که «در صورتی که رژیم اردوغان بر آغاز تجاوز اصرار کند، خود را در صف تروریست‌ها و گروهک‌های مسلح قرار می‌دهد و قطعا جایگاه خود به عنوان ضامن توافق روند (مذاکرات سیاسی) آستانه (برای حل بحران سوریه) را از دست می‌دهد و این اقدام، ضربه‌ای کشنده به کل روند سیاسی (حل بحران سوریه) است».

چاووش‌اوغلو: قبل از اقدام نظامی به طرف‌های مرتبط و دمشق اطلاع می‌دهیم
وزیر خارجه ترکیه ضمن مطابق دانستن عملیات نظامی خود در شمال سوریه با قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی گفت، پیش از شروع حمله به طرف‌های مرتبط از جمله دمشق اطلاع‌رسانی می‌کنند.
«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) ادعا کرد عملیات نظامی قریب‌الوقوع این کشور در شمال سوریه، مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین‌المللی بوده و اجرای آن حق آنکارا است.
چاووش‌اوغلو طی نشست خبری برای ارائه توضیحاتی درباره عملیات نظامی در مناطق شرقی رودخانه فرات، گفت: «زمانی که متوجه شدیم ماجرای منطقه امن در سوریه یک تاکتیک دیگر از سوی دولت ایالات محتده برای تاخیر انداختن [در پاکسازی شبه‌نظامیان کُرد از مرزهای جنوبی] است، تصمیم گرفتیم که خودمان اقدام کنیم».
به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با ادعای اینکه ترکیه پیش از شروع حمله،‌ به تمام طرف‌های دخیل در سوریه از جمله دولت این کشور اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهد، توضیح داد: «تنها هدف ما تروریست‌ها هستند و ما با این کار به تمامیت ارضی سوریه کمک می‌کنیم».
وزیر خارجه ترکیه خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز تاکید کرد: «اگر نتایج قابل لمسی [از طرح منطقه امن] دریافت نکنیم و شما هم به حمایت [از شبه‌نظامیان کُرد سوری] ادامه بدهید، آنگاه عملیات را آغاز می‌کنیم».

قصد اشغال هیچ منطقه‌ای در سوریه را نداریم
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه مدعی شد که آنکارا قصد اشغال هیچ منطقه‌ای در سوریه را ندارد، این درحالیست که سابقه عملیات‌های متجاوزانه پیشین آنکارا در شمال این کشور، حقیقت دیگری را نشان می‌دهد.
«ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه سه‌شنبه مدعی شد ترکیه به دنبال اشغال شمال سوریه نیست بلکه عملیات نظامی برای کمک به بازگشت آوارگان سوری به خانه‌هایشان است.
کالین در گفت‌وگو با شبکه «سی. اِن. اِن» توضیح داد: «موضوع منطقه امن دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. [اول] مرز ترکیه را امن می‌کند. دقیقا همانطور که آمریکایی‌ها به دنبال امنیت مرزی برای خودشان هستند، ما نیز باید امنیت مرزهایمان را تامین کنیم. و هدف دوم منطقه امن، فراهم کردن مکان‌هایی برای بازگشت امن و داوطلبانه پناهندگان [سوری] است».
وی با وارونه نشان دادن حقایق بعد از دو عملیات «سپر فرات» و «شاخه زیتون» ارتش ترکیه در شمال سوریه، ادعا کرد: «ترکیه تمایلی ندارد که هیچ بخشی از سوریه را اشغال کند. ما وقتی با داعش در جرابلس می‌جنگدیم و سه هزار تروریست‌ها آنجا از بین بردیم، به دنبال اشغال نبودیم. یا زمانی که وارد عفرین شدیم، بخشی از سوریه را اشغال نکردیم. ما آن مکان‌ها را به ساکنان و صاحبان محلی بازگرداندیم و به همان شکل تمایلی نداریم که منطقه‌ای را در شرق فرات اشغال کنیم».
این در حالی است که نظامیان ترکیه‌ای بعد از دو مرتبه تجاوز به خاک سوریه، یک بار به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش و بار دیگر به بهانه عقب راندن شبه‌نظامیان کُرد از مرزهای جنوبی این کشور، هنوز هم در برخی مناطق شمالی سوریه حضور داشته و حتی اقدام به تاسیس پایگاه نظامی هم کرده‌اند.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه قصد تغییر ترکیب جمعیتی شرق فرات را نیز ندارند، افزود: «این [عملیات]، اقدامی علیه کُردها نیست. ترکیه با کُردها هیچ مشکلی ندارد. ما با سازمان تروریستی می‌جنگیم که مردم کُرد را می‌کشد و به آنها ظلم می‌کند».
کالین در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر ترکیب جمعیتی شرق فرات در صورت اسکان مجدد آوارگان عرب سوری، توپ را به زمین شبه‌نظامیان کُرد انداخت: «آنها وارد شهرک‌های عرب‌نشین مانند تل‌أبیض، رسولِین و دیگر مناطق شده و مردم آنجا را مجبور به فرار کردند... البته کُردها به زندگی در آنجا ادامه خواهند داد همانطور که قرن‌ها در آنجا بودند... لکن ما تمایلی به تغییر ترکیب جمعیتی نداریم. این حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و حزب دموکراتیک خلق (پ.ی.د) بود که ترکیب جمعیتی آنجا را تغییر داد».
وی همچنین اضافه کرد: «3.5 میلیون آواره سوری که در ترکیه هستند، به مکانی که از آن آمده‌اند بازخواهند گشت. ما هیچ کسی را مجبور نمی‌کنیم که به جایی برود که نمی‌خواهد».
این مقام ترکیه‌ای با «شدیدا ناامیدکننده» خواندن اظهارات سناتور «لیندسی گراهام» مبنی بر لزوم تعلیق ترکیه از ناتو در صورت حمله به کُردها در سوریه، گفت: «ترکیه به کُردها حمله نمی‌کند. ما با شبکه‌های تروریستی در سوریه که شامل داعش، پ.ی.د و ی.پ.گ می‌شود، مبارزه می‌کنیم... هزاران کُرد در سوریه حضور دارند که مشمول ایدئولوژی مارکسیست و لننیست پ.ک.ک یا پ.ی.د نمی‌شوند».
کالین همچنین در پاسخ به سوالی درباره بده‌بستان تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود در تماس تلفنی چند روز پیش، توضیح داد: «ترامپ هشت ماه پیش می‌خواست از سوریه خارج شود ولی دستگاه‌های امنیتی و نظامی مانع او شدند».
کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و ایالات متحده، بیانیه‌ای مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه صادر کرد که تحلیلگران آن را به عنوان «چراغ سبز آمریکا به ترکیه» برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.

اربیل:حمله ترکیه به شمال سوریه موجب بازگشت داعش می‌شود
دولت منطقه کردستان عراق با ابراز نگرانی از حمله نظامی احتمالی ترکیه به شمال سوریه هشدار داد، پیامدهای این عملیات زمینه بازگشت داعش را فراهم می‌کند.
دولت منطقه کردستان عراق روز سه شنبه درباره عواقب حمله نظامی ارتش ترکیه به شمال شرقی سوریه هشدار داد و تاکید کرد پیامدهای آن فراتر از مرزهای سوریه خواهد بود و زمینه بازگشت داعش را فراهم می‌کند.
به گزارش وبگاه خبری موازین نیوز، دولت منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای گفته است که نگرانی عمیق خود را از تصمیم ایالات متحده برای خروج از منطقه امن در شمال شرقی سوریه و گزارش‌های مربوط به عملیات نظامی احتمالی ترکیه ابراز می‌دارد.
در این بیانیه از ترکیه خواسته شده است که به عنوان یک عضو ائتلاف بین‌المللی از هرگونه اقدامی که باعث تضعیف پیشرفت حاصل شده علیه داعش شود خودداری کند به ویژه که احتمال دارد مراکز بازداشت عناصر تروریستی از کنترل خارج شود.
در این بیانیه هشدار داده شده است: اثرات پیامدهای تشدید نظامی فراتر از مرزهای سوریه خواهد بود که شرایط را برای بازگشت داعش ایجاد می‌کند و باعث آوارگی گسترده مردم می‌شود. بنابراین ضروری است که همه طرفین درگیری از جمله احزاب کُرد به منظور آرام کردن اوضاع وارد گفت‌وگو شوند.
دولت منطقه کردستان عراق تأکید کرد که بحران باید از طریق یک راه حل سیاسی محکم که حقوق همه مردم سوریه از جمله مردم کُرد تضمین می‌شود، حل شود.
در این بیانیه تاکید شده است: منطقه کردستان عراق در مبارزات برای شکست داعش فداکاری‌های بزرگی کرده است و هم اکنون میزبان 1.1 میلیون آواره است که بسیاری از آنها از آن درگیری فرار کرده‌اند و مسئولیت جامعه جهانی در جلوگیری از بازگشت مجدد این امر است.
در پایان این بیانیه آمده است: دولت منطقه کردستان عراق همچنان از نزدیک وضعیت را پیگیری خواهد کرد و از طریق کانال‌های مختلف بر روی این موضوع کار خواهد کرد.

حمله گسترده داعش به مواضع نیروهای دمکراتیک سوریه
نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) از حمله گسترده گروهک تروریستی "داعش" به مواضع آنان در شهر "الرقه" در شمال شرق سوریه خبر دادند.
به گزارش پایگاه خبری "روسیا الیوم"، "مصطفی بالی" مدیر مرکز رسانه ای قسد با اعلام این خبر تاکید کرد، این حمله همزمان با اعلام آمادگی ارتش ترکیه برای حمله نظامی به شمال شرق سوریه صورت گرفته است.
از سویی دیگر کردهای سوریه در "عین عیسی" با اشاره به افزایش تهدیدها برای حمله و آمادگی ارتش ترکیه و مزدوران سوری که خود را ارتش آزاد سوریه می نامند با صدور بیانیه ای به مدت 3 روز در شمال و شرق سوریه حالت آماده باش اعلام و تمام کردهای سوری ساکن در داخل و خارج این کشور را به تظاهرات فراخواندند.
کردهای سوریه همچنین در این بیانیه از سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و تمام کشورها و مؤسسه های تأثیرگذار و تصمیم گیرنده خواستند که مسؤولیت اخلاقی خود را در مقابل این فاجعه انسانی علیه کردهای سوریه انجام دهند.

توافق احتمالی ترکیه و انگلیس درخصوص داعشی‌های انگلیسی شمال سوریه
سفیر ترکیه در لندن گفت دو کشور به‌دنبال رسیدن به مکانیسمی برای انتقال داعشی‌های انگلیسی شمال سوریه به انگلیس، پس از تسلط ارتش آنکارا به این نواحی هستند.
«امید یالچین» سفیر ترکیه در لندن گفت اگر مناطق شمال سوریه به دست ترکیه بیفتد، برای رسیدن به توافق با انگلیس در خصوص داعشی‌های دارای تابعیت این کشور باید راهکار جدیدی اتخاذ شود.
یالچین روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفت، در حال حاضر توافقی بین دو کشور برای تسهیل بازگرداندن عناصر داعشی زندانی در ترکیه به انگلیس وجود دارد اما باید «مکانیسم همکاری» متفاوتی درخصوص افراد مرتبط با داعش که از انگلیس آمده‌اند ولی در بازداشتگاه‌های شمال سوریه نگه‌داشته می‌شوند، اعمال شود.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ترکیه در حال تدارک دیدن عملیاتی علیه نیروهای کُرد ساکن شمال سوریه، پس از خروج نیروهای آمریکایی از این ناحیه است.
سفیر ترکیه در لندن گفت این عملیات موفقیت‌آمیز خواهد بود و «منطقه‌ای امن» برای جلوگیری از حملات شبه‌نظامیان کُرد مانند گروه «YPG» ایجاد خواهد کرد. همچنین برای بازگرداندن دو میلیون شهروند سوری به وطنشان طراحی شده است.
یالچین ضمن انتقاد از اعتراض انگلیس به آمریکا به خاطر خروج نیروهایش از شمال سوریه گفت ترکیه نیز در کنار انگلیس و آمریکا عضوی از ناتو است بنابراین این اقدام برای حفاظت از مرزهایش باید مورد حمایت قرار گیرد زیرا مرزهای ناتو نیز محسوب می‌شوند.
این دیپلمات ترک در ادامه گفت:‌ «یک سری دوگانگی‌ها درخصوص کاربرد برخی مفاهیم وجود دارد. متحد کدام است؟ سازمان تروریستی کدام است؟ تمام این مفاهیم در سال‌های اخیر مغشوش شده‌اند».
یالچین افزود: «طی سال‌های اخیر بارها به متحدان هشدار داده و به آن‌ها توصیه کردیم که نابودی یک گروه تروریستی توسط یک گروه تروریستی دیگر اشتباه و خطرناک است. ما میلیون‌ها بار اوضاع را شرح دادیم. اما به‌خصوص آمریکایی‌ها به هشدارها و توصیه‌های ما گوش نکردند».
یالچین در اعتراض نسبت به توئیت‌های اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما سیاست‌هایمان را بر اساس پیام‌های توئیتری زیگزاگ تعیین نمی‌کنیم. عملیات خود را بر اساس اولین پیام [ترامپ] طراحی نکردیم و بر اساس پیام دوم [او] تغییری در آن ایجاد نکردیم. سیاست‌های ما بر اساس نگرانی‌های امنیتی است».
سفیر ترکیه در خصوص داعشی‌های حاضر در بازداشتگاه‌های شمال سوریه گفت، ترکیه با همکاری متحدانش قادر به مدیریت این چالش خواهد بود.


نظر شما