شناسهٔ خبر: 35829314 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اخبار تایید نشده از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه/ آمریکا: به ترکیه مجوز حمله نداده ایم!

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- آخرین اخبار از تحولات سوریه از ورود یگان‌های زرهی ارتش ترکیه به خاک سوریه و حمله ترکیه به منطقه تل الطویل حسکه سوریه حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، منابع محلی از ورود تانک‌ها و خودروهای زرهی ترکیه به خاک سوریه از گذرگاه مرزی کیلیس خبر می‌دهند.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» یگان‌های زرهی ارتش ترکیه با عبور از گذرگاه مرزی کیلیس، به منطقه جرابلس وارد شده و در حال حرکت به سمت ریف شمالی منبج هستند.
شبکه «الحدث» نیز با اشاره به این تحولات گزارش داد که علی‌رغم اعلام رسمی، عملیات زمینی ارتش ترکیه در سوریه آغاز شده است.
منابع مختلفی از جمله روزنامه «ینی‌شفق» نیز با انتشار کلیپ‌های ویدئویی از ورود خودروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه، این اخبار را تایید کردند.
این در حالی است که ساعت‌های پایانی شامگاه دوشنبه گزارش‌های تایید نشده‌ای از حمله جنگنده‌های ترکیه به منطقه‌ای در مرز عراق و سوریه خبر دادند.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وزارت دفاع ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای از اتمام تدارکات و آماده‌سازی‌ها برای عملیات در سوریه خبر داده و گفت به نیروهای مسلح این کشور اجازه تشکیل گذرگاه تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه را نمی‌دهند.
این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه با هشدار به آمریکا مبنی بر اینکه زمان حرف زدن گذشته، تهدید کرده بود ارتش ترکیه به زودی در شرق فرات عملیات چند جانبه‌ای را آغاز می‌کند.

حمله ترکیه به منطقه تل الطویل حسکه سوریه
تلویزیون سوریه از حمله ترکیه به منطقه تل الطویل در منتهی الیه شمال شرق استان مرزی حسکه خبر داد.
منطقه تل الطویل در برگیرنده یکی از پایگاه‌های شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به (قسد) است. منابع محلی می‌گویند، این حمله ترکیه، تنها تلفات مادی در پی داشت.
منابع خبری وابسته به مخالفان دولت سوریه از حمله جنگنده های ترکیه به پایگاه شبه نظامیان قسد در مجاورت با گذرگاه مرزی سیمالکا با عراق در استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه خبر دادند.
همچنین؛ تلویزیون سوریه به نقل از منابع محلی اعلام کرد: توپخانه ارتش ترکیه، شماری از مراکز گروه شبه نظامیان قسد را در شرق شهر تل ابیض را هدف قرار داد. شهر مرزی تل ابیض در شمال استان رقه سوریه واقع شده است.

اخبار تایید نشده از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه
 خبرهای تایید نشده از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه خبر می دهد.
برخی منابع خبری اعلام کردند: جنگنده های ترکیه، مواضع گروه های «پ ک ک و وای پی جی» را در استان حسکه، مرز سمالکا، هدف قرار داده اند. رسانه های ترکیه هنوز از این حمله خبری منتشر نکرده اند.
شبکه های خبری ترکیه با پخش تصاویری از استقرار تجهیزات و خودروهای نظامی، خبر از آمادگی کامل ارتش ترکیه برای آغاز عملیات خبر می دهند. دست ها روی ماشه؛ تیتر اصلی برخی شبکه های خبری ترکیه است.
در خبری دیگر؛ به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد یک منبع در وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون- از خارج کردن ترکیه از مرکز تصمیم گیری فرماندهی ائتلاف آمریکایی به بهانه مبارزه با داعش، خبر داد.

مقدمات حمله به شرق فرات انجام شده است
وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که تمامی مقدمات برای عملیات نظامی در شرق فرات (داخل سوریه) انجام شده است.
این در حالی است که ارتش ترکیه روز دوشنبه منطقه «تل الطویل» در شمال شرق استان مرزی الحسکه سوریه را مورد حمله قرار داد.
به گزارش بامداد سه شنبه خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در حساب توئیتری خود اعلام کرد که برای حفظ ثبات و آرامش در منطقه باید منطقه امن و گذرگاه صلح ایجاد شود تا مردم سوریه بتوانند در فضایی امن زندگی کنند.
این بیانیه خاطرنشان کرده که نیروهای مسلح ترکیه به هیچ وجه ایجاد یک گذرگاه تروریستی در مرز ترکیه را تحمل نخواهند کرد و تمامی مقدمات برای عملیات، فراهم شده است.
با این حال خبرگزاری سوریه (سانا) دوشنبه شب اعلام کرد که ارتش ترکیه منطقه «تل الطویل» در شمال شرق استان مرزی الحسکه را مورد حمله قرار داده است.
این منطقه در برگیرنده یکی از پایگاه‌های شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به (قسد) است.
ارتش ترکیه در این حمله مواضع نزدیک گذرگاه غیر قانونی سیمالکا واقع در مرز سوریه وعراق و تل الطویل واقع در حومه منطقه المالکیه را هدف قرار داد که پایگاه شبه نظامیان جدایی طلب «قسد» در آن واقع شده است.
بر اساس اعلام خبرنگار سانا، این حمله تلفات جانی در پی نداشته و تنها خسارت مادی به جا گذاشته است.

تاکید ترکیه بر «پاکسازی شرق فرات از تروریست‌ها»
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه بر عزم راسخ آنکارا برای پاکسازی شرق فرات و ایجاد منطقه امن تاکید کرد.
«حامی آکسوی،» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالات کتبی مبنی بر اظهارات اخیر برخی مقامات خارجی پیرامون ایجاد منطقه امن در شرق فرات مدعی شد: «ترکیه مصمم به پاکسازی تروریست‌ها برای حفظ امنیت خود، برقراری صلح، ثبات و آرامش سوریه و ایجاد منطقه امن است».
وی گفت که «اتخاذ تدابیر لازم در قبال تهدیدات تروریستی، اساسی ترین حق ترکیه و مبتنی بر حقوق بین المللی است. آنکارا تاکنون برای تحقق این تدابیر با همکاری متحدان خود اهتمام لازم را به خرج داده است».

آمریکا: به ترکیه مجوز حمله نداده ایم!
کاخ سفید همچنان اصرار دارد که رئیس‌جمهور آمریکا را مخالف طرح ترکیه برای عملیات نظامی در سوریه و پاکسازی کُردها از شرق فرات نشان دهد.
یک مقام ارشد دولتی آمریکا بامداد سه‌شنبه با رد برخی گزارش‌ها مبنی بر چراغ سبز واشنگتن به ترکیه برای عملیات در سوریه، اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده، نقشه‌های «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود را تایید نمی‌کند.
این مقام ارشد کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از کنفرانس مطبوعاتی ترامپ، گفت: «با اینکه هنوز ندیدیم که عملیاتی شروع شده باشد، اما ترامپ بعد از مطلع شدن از نیت ترکیه برای عملیات، تصریح کرد که نیروهای کم‌تعداد ما در حدود 20-30 کیلومتری منطقه امن در شمال سوریه نباید به خطر بیافتند».
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وی با تاکید بر اینکه هنوز عملیات ارتش ترکیه آغاز نشده، توضیح داد: «ما حدود 50 تا 100 مامور در منطقه داریم و آنها نباید بعد از حضور ترک‌ها در مرز و درگیر شدن با نیروهای کُرد، در خطر جراحت، اسارت یا مرگ قرار بگیرند».
کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که تحلیلگران از آن به عنوان «چراغ سبز آمریکا به ترکیه» برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.
در این بیانیه آمده است: «ترکیه بزودی عملیات خود را که مدت‌ها است برای آن برنامه‌ریزی کرده است، در شمال سوریه پیش می‌برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می‌کنند و نه در آن مشارکت می‌کنند. نیروهای آمریکایی "خلافت" داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود». مقصود این بیانیه دفتر رئیس‌جمهور آمریکا از «این منطقه»، نوار شمالی سوریه است که ترکیه قصد دارد علیه عناصر کُرد عملیات نظامی انجام دهد.
این مقام آمریکایی ضمن اشاره به باقی‌ماندن تعدادی از نیروهای آمریکایی در سوریه، اظهار داشت: «آنها شامل روند عقب‌نشینی از سوریه نمی‌شوند... درباره تعداد کمی از نیروها صحبت می‌کنیم که بین دیگر پایگاه‌ها در سوریه حرکت خواهند کرد. آن عقب‌نشینی منظم همین الان نیز در حال انجام است. مجددا طبق اطلاعاتی که داریم، ترک‌ها قویاََ به دنبال عملیات نظامی در منطقه هستند».
وی با بیان اینکه عقب‌نشینی آمریکا از سوریه در پی هیچ درخواستی برای خروج از این کشور نبوده، افزود: «کسی از ما نخواسته که نیروهایمان را خارج کنیم. رئیس‌جمهور بعد از مطلع شدن از حمله قریب‌الوقوع ترکیه، تصمیم گرفت از نیروهایمان محافظت کند و آنها را از تیررس درگیری‌های سنگین بین ترک‌ها و کُردها خارج کند».

هشدار ترامپ به ترکیه درباره حمله به شمال شرق سوریه
رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر به ترکیه هشدار داد در صورتی که عملیاتش در شمال شرق سوریه خارج از چارچوب مورد نظر واشنگتن باشد، با ویرانی اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد سه‌شنبه بار دیگر به ترکیه درباره حمله به شمال شرق سوریه هشدار داد.
ترامپ گفت: به ترکیه گفته‌ام که اگر هر اقدامی خارج از آنچه ما انسانی می‌دانیم انجام دهد، خشم یک اقتصاد به شدت ویران شده را احساس خواهد کرد.

مقام آمریکایی: ترکیه هنوز عملیاتی در شمال سوریه انجام نداده است
یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن تاکنون شاهد انجام عملیاتی از سوی ترکیه در شمال شرق سوریه نبوده است.
به گزارش اسپوتنیک، یک مقام بلندپایه آمریکایی درباره اخبار منتشر شده پیرامون حمله جنگنده‌های ترکیه به اهدافی در شمال شرق سوریه، گفت: تا این لحظه شاهد انجام عملیاتی نبوده‌ایم.
این در حالی است که در آخرین ساعات شب گذشته خبرگزاری سوریه (سانا) به نقل از تلویزیون این کشور اعلام کرد که ارتش ترکیه منطقه «تل الطویل» در شمال شرق استان مرزی الحسکه را مورد حمله قرار داد. این منطقه در برگیرنده یکی از پایگاه‌های شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به (قسد) است.

تأکید گوترش بر ضرورت حداکثر خویشتن داری در شمال سوریه
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل همه طرف های درگیر در شمال غرب سوریه را به حداکثر خویشتن داری دعوت کرد.
استفان دوگاریک، سخنگوی رسمی سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در مقر دائم این سازمان در نیویورک اعلام کرد که سازمان ملل در حال حاضر سرگرم تماس با تمام طرف های درگیر است.
دوگاریک در این کنفرانس به سئوال های خبرنگاران درباره مواضع سازمان ملل در قبال عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه پاسخ گفت.
وی به خبرنگاران گفت: "دبیر کل با نگرانی بسیار اوضاع در شمال غرب سوریه به خصوص خطر درگیری های نظامی احتمالی برای زندگی غیرنظامیان را دنبال می کند. همه طرف ها باید تا جایی که ممکن است خویشتن داری کنند."
وی در ادامه گفت: "دبیر کل از پیش تأکید کرده بودند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و ما در تمام سطوح در حال تماس و گفتگو با همه طرف ها هستیم".
وی افزود: دبیر کل بر ضرورت حفاظت از زندگی غیر نظامیان در منطقه تحت هر شرایطی تأکید کرده و گفته اند که این عملیات نباید منجر به موج مهاجرت جدید شود.
سخنگوی سازمان ملل در این کنفرانس همچنین بر اهمیت دسترسی مداوم و بدون مانع به تمام غیر نظامیان در منطقه تأکید کرد.


نظر شما