شناسهٔ خبر: 35775975 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

« ساری ۲۰۲۲»؛ گردشگری به وقت جهانی

ساری - انتخاب ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در ۲۰۲۲ صنعت گردشگری مازندران را روی ریل بین‌المللی شدن قرار خواهد داد، البته اگر زیرساخت‌ها مهیاتر شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: انتخاب ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ در شورای وزرای کشورهای اکو، سرآغاز حرکت عقلانیت محور به‌سوی صنعت گردشگری بین‌المللی مازندران است.

در حال حاضر سهم مازندران و ساری از گردشگران کشورهای عضو اکو اندک و ناچیز است و این درحالی‌که سال قبل ۴۳۰ هزار و سه ماه اول امسال ۱۵ هزار گردشگر خارجی به مازندران وارد شد که تعداد کمی از آنان از کشورهای اکو بوده است.

مازندران و ساری برای تبدیل‌شدن به پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو باید نگاه برنامه محوری داشته باشد تا بتواند در رقابت با دیگر مناطق اکو و کشورهای حوزه راه ابریشم سهم خود را از اقتصاد توریسم کسب کند.

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انتخاب ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو اظهار داشت: بنا داریم ساری را در سال هدف به پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تبدیل کنیم و یکی از طرح‌های خوب در دست اقدام، برگزاری اجلاس مدیران رادیو و تلویزیون کشورهای عضو اکو است که آبان ماه سال جاری در رامسر برگزار می‌شود.

معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری ازجمله هدف‌ها است که مقدمه‌ای خوب برای تبدیل ساری به پایتخت گردشگری است

وی افزود: در این اجلاس، معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری ازجمله هدف‌ها است که مقدمه‌ای خوب برای تبدیل ساری به پایتخت گردشگری است و بنا داریم از ظرفیت رسانه برای معرفی ظرفیت‌ها در کشورهای اکو بهره بریم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران یادآور شد: هدف غایی این است که کشورهای عضو اکو به بازار هدف ما تبدیل شوند. در افق ۲۰۲۲ باید سهم ما از گردشگری این کشورها افزایش یابد.

حسنی با اظهار اینکه در حال حاضر سهم مازندران از شمار گردشگران کشورهای عضو اکو چندان زیاد و قابل‌توجه نیست ادامه داد: می‌توان با برنامه‌ریزی شمار گردشگران را افزایش داد.

وی درعین‌حال تصریح کرد: امسال شمار گردشگری خارجی به‌ویژه از کشورهایی نظیر پاکستان و کشورهای عربی به استان رشد یافته است و زمینه آن وجود دارد که بتوانیم مازندران و ساری را پایلوت گردشگری چند کشور عضو اکو قرار دهیم.

معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران افزود: امسال شمار گردشگران خارجی به استان زیاد بوده و می‌توانیم بگوییم که بستر و زیرساخت لازم را برای جذب گردشگر از کشورهای عضو اکو دارا هستیم.

به گزارش مهر، بر اساس مکانیزم بین‌المللی؛ انتخاب پایتخت گردشگری با عنوان شهرهای مرکزی در کشورها امری مرسوم و نهادینه‌شده است تا بتوان به‌صورت فراگیر تمام شهرها و مناطق روستایی استان‌ها را به‌سوی توسعه پایدار و همسوی صنعت گردشگری هدایت کرد و استان مازندران به‌عنوان کلان‌شهر منسجم سهم به سزایی در توسعه صنعت گردشگری آینده کشور خواهد داشت.

مازندران و ساری جاذبه‌های گردشگری زیادی نظیر چشمه سورت، برج ساعت، رسکت، جنگل‌های هیرکانی، آبشارها و ییلاقات کوهستانی دارد و باید این جاذبه‌ها به‌درستی معرفی شود.

ساری ۲۰۲۲ بهترین فرصت برای جذب گردشگران خارجی است

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به انتخاب ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲ می‌گوید: این بهترین فرصت برای جذب گردشگران خارجی در استان مازندران و شهر ساری است و باید جاذبه‌ها معرفی شوند.

وی از اقامت ۵۸ میلیون و ۲۴۸ هزار ۱۱۹ نفر شب در سال ۹۸ و ۶۲ میلیون ۲۵۵ هزار ۹۴۷ نفر شب در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ دراستان مازندران، خبرداد و با اشاره به ورود ۴۳۰ هزار ۹۹۵ گردشگر خارجی در سال ۹۷ به استان گفت: در این مدت ۸۶ هزار ۱۹۹ نفر گردشگر خارجی در استان اقامت داشتند و این میزان در سه‌ماه نخست سال ۹۸ به ۱۵ هزار ۴۳۳ نفر شب رسیده است. حمایت از گردشگری تنها با اجرایی شدن مدیریت یکپارچه در استان به سرانجام خواهد رسید.

فرزانه با اشاره به وجود ۸۱۲ آب‌بندان در استان گفت: ۷۵ قطعه شناسایی‌شده و به‌زودی پیرو تفاهم‌نامه با وزارت نیرو، گردشگری این مناطق به جریان خواهد افتاد. جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی و تاریخی در استان مازندران فرصت بی‌نظیری برای رونق مازندران گردی است.

مازندران در بخش گردشگری باید نگاه برنامه‌ای داشته باشد تا بتواند در رقابت با دیگر مناطق اکو و کشورهای حوزه راه ابریشم سهم خود را از اقتصاد توریسم دریافت کند

پروپوزال انتخاب پایتخت گردشگری اکو که به ابتکار ایران مطرح‌شده بود مورد تصویب وزیران گردشگری قرار گرفت و شهرهای ساری و اردبیل از ایران به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ انتخاب شدند.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در پیامی به مناسبت انتخاب ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو می‌گوید: مازندران در بخش گردشگری باید نگاه برنامه‌ای داشته باشد تا بتواند در رقابت با دیگر مناطق اکو و کشورهای حوزه راه ابریشم سهم خود را از اقتصاد توریسم دریافت کند و این سهم تنها در حوزه اقتصاد معنا پیدا نمی‌کند بلکه سهم فرهنگی و اجتماعی از ویژگی‌های بارز صنعت گردشگری در جهان امروزی است.

استاندار مازندران به بسیج استان برای تحقق اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از محورهای مهم و کلیدی پیشرفت مازندران اشاره کرد و بیان داشت: تمام دستگاه‌های مرتبط با همکاری دبیرخانه رویداد ۲۰۲۲ استان، می‌بایست پیوست گردشگری دستگاه خود را آماده کنند تا بتوان با برنامه مشخص، تمام استان را بر اساس معدل فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به‌سوی توسعه پایدار گردشگری سوق داد.

پیمودن مسیر گردشگری مازندران به سمت مجوز جهانی امری دشوار اما ارزشمند است و باید بتوان بر اساس فرمت‌های بین‌المللی طرح توجیهی و مکانیزم های لازم برای انتخاب پایتخت گردشگری کشورهای اکو در مازندران را تهیه کرد.

آیین انتخاب ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در آوریل سال ۲۰۲۲ در مازندران برگزار می شود.

نظر شما