شناسهٔ خبر: 35770353 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

افزایش 27 درصدی تولید خودرو نیازمند 26 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش

صاحب‌خبر -

وزیر صمت

افزایش 27 درصدی تولید خودرو نیازمند 26 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش

مهدی قره‌داغلی- وزیر صمت گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش تولید ۲۶۰ هزار دستگاه خودروی سواری در سال۹۸ نیازمند 26 هزار و 830 میلیارد تومان سرمایه در گردش است.

رضا رحمانی در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو افزود: سال‌های گذشته نیز صنعت مورد تحریم قرار گرفته ولی امروز با اراده‌ای که وجود داشته از آن فرصت ساختیم، به‌طوری که نهضت ساخت داخل در صنعت کشور شکل گرفته و باید باور کنیم راه نجات اقتصاد کشور توجه به تولید ملی است.

وی افزود: تا پایان سال پنج میز تعمیق ساخت داخل دیگر در صنعت خودرو خواهیم داشت و علاوه بر آن برگزاری این میز‌ها در صنایع لوازم خانگی، فولاد، مس، پتروشیمی، موتورسیکلت، برق و الکترونیک و حوزه فناوری اطلاعات را در برنامه داریم.

رحمانی ادامه داد: در صنعت خودرو، در میز نخست داخلی‌سازی به دستاوردهای خوبی رسیدیم، اما در عین حال باید نگاه‌مان به آینده بوده و به فناوری‌های جدید و تحولات جهانی این صنعت برای پاسخگویی به درخواست‌های مردم توجه داشته باشیم.

وزیر صنعت،معدن‌وتجارت با تأکید بر لزوم مبارزه با فساد در اقتصاد کشور بیان داشت: اینکه با تغییر مدیریت خودروسازی، تأمین‌کنندگان قطعات آن نیز تغییر کنند، بی‌معنی است که در صورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد. وی افزود: به همین منظور رابطه خودروساز و قطعه‌ساز باید سالم باشد چراکه صنعت در محیط فساد رشد نمی‌کند و باید به تقویت سرمایه‌گذاری‌ها و روابط برد- برد بپردازیم.

رحمانی، مهم‌ترین دغدغه برنامه‌های رونق تولید را تأمین نقدینگی برشمرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌‌ها برای کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات کشور تا سال ۱۴۰۰ انجام شده است که رسیدن به این هدف نیازمند حدود چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است (دو میلیارد دلار ارزی و ۲۰ هزار میلیارد تومان ریالی) .

وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت ضمن تقدیر از تلاش‌های بانک‌مرکزی، از قول مساعد این بانک برای تأمین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی صنایع در شش ماهه دوم امسال خبر داد و گفت: در حال‌حاضر برنامه‌های توسعه‌ای و ساخت داخل وزارت صمت آماده است. انتظار ما از بخش‌های مختلف که توانایی همکاری دارند، این است که پای کار بیایند.

وی با اشاره به حجم عظیم سرمایه‌های سرگردان در سطح جامعه، اظهار کرد: لازم است که با تضمین بانک‌مرکزی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سطح کشور تشکیل شده تا سرمایه‌های مردمی را جذب آنها کرده تا در صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

رحمانی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای افزایش تولید ۲۶۰ هزار دستگاه خودروی سواری بیشتر در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته که ٩۴٩ هزار دستگاه سواری تولید شد، صورت گرفته است که این مقدار 27 درصد تولید سال قبل را شامل می‌شود.

وی این افزایش سهم تولید داخل را نیازمند سرمایه شش هزار میلیارد تومانی و 500 میلیون یورویی دانست و افزود: در مجموع 26 هزار و 830 میلیارد تومان سرمایه در گردش، مورد نیاز است.

۱۷۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در داخلی‌سازی قطعات خودرو

در این مراسم مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت گفت: صنعت خودروی کشور با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و هدف اصلی تحریم‌ها ضربه زدن به این صنعت بوده و ما توانستیم با صرفه‌جویی منابع ارزی که با توسعه ساخت داخل به وجود آمده این هدف را ناکام بگذاریم. تشکیل میزهای تعمیر داخل در صنعت خودرو در راستای همین موضوع است.

صادقی‌نیارکی افزود: ما به دنبال این هستیم تا با حفظ وضع موجود و توسعه این صنعت، با تکیه بر توان داخلی و با هدف ارتباط بین تشکیل زنجیره ارزش بین قطعه‌سازان و خودروسازان به صنعت خودرو کمک کنیم. در اولین میز تخصصی، قرارداد 37 قطعه به ارزش 740 میلیارد تومان سبب شد که 76 میلیون یورو کاهش ارزآوری داشته باشیم و در میز دوم نیز 36 قطعه‌ساز با هدف ساخت 42 قطعه با قراردادی به ارزش 1200 میلیارد تومان وارد خواهد شد که 90 میلیون یورو کاهش ارزآوری داشته باشیم.

سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت بیان داشت: با برگزاری این دو میز 77 قطعه از صنعت خودرو داخلی‌سازی شد و بیش از 175 میلیون یورو کاهش ارزوری صورت گرفت. لازم به ذکر است که از قرارداد اول هم‌اکنون 9 قطعه به تولید انبوه رسیده که با تولید فقط سه قطعه، 20هزار خودرو تکمیل و به بازار عرضه شد.

همچنین در ادامه سیدرضا مفیدی، مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت گفت: در اولین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو ۱۲ قطعه از ۳۵ قطعه آن به تولید انبوه رسیده و ۲۳ قطعه تا پایان سال وارد چرخه تولید انبوه خواهد شد.

مفیدی اظهار کرد: ایجاد سامانه توانیران برای پیگیری ساخت داخل یک ابتکار بوده است تا سرمایه‌گذاران به سمت اطلاعات درست هدایت شوند.

وی افزود: هم‌افزایی و تأمین نیاز از طریق محصولات داخلی، تشکیل جلسات هیأت نظارت، اطلاع‌رسانی و تدوین آیین‌نامه‌های قانونی مورد نیاز، بررسی و پاسخگویی به استعلام سازمان‌ها و شرکت‌ها و حذف ثبت سفارش کالای خارجی از مهم‌ترین اقدامات در راستای تعمیق ساخت داخل بوده است.

مفیدی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری کم و متوسط برای داخلی‌سازی قطعات راهبردی خودرو از ویژگی‌های میز دوم تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو است، عنوان کرد: در میز دوم خواستیم محصول قطعه‌سازان کوچک و متوسط را تحت پوشش قرار دهیم.

وی تأکید کرد: ارتقای کیفیت خودرو، ارتقای خدمات پس از فروش، تسریع در تکمیل خودروهای ناقص و توسعه صادرات به کشورهای همسایه از برنامه‌ها و اهداف وزارت صمت و مدیران خودسازی خواهد بود.

نظر شما