شناسهٔ خبر: 35770280 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

عوارض ۲۵ درصدی صادرات سنگ‌آهن مانعی برای خام‌فروشی

صاحب‌خبر -

عوارض ۲۵ درصدی صادرات سنگ‌آهن مانعی برای خام‌فروشی

گروه زمین و معدن - به دنبال ابلاغ بخشنامه وزارت صمت در مورد اخذ عوارض 25 درصدی صادرات مواد خام معدنی به گمرک، دریافت عوارض صادراتی از مواد معدنی به ویژه سنگ‌آهن از ابتدای ماه جاری اجرایی شد. بر این اساس صادرکنندگان سنگ‌آهن باید بابت صادرات محصولات خود به دولت عوارض 25 درصدی پرداخت کنند.

این اتفاق هرچند باعث خشنودی فولادی‌‌ها به عنوان مصرف‌کننده سنگ‌آهن در کشور شد ولی اعتراض بسیاری از معدنکاران و صاحب‌نظران این حوزه را نیز در پی داشته است.

جعفر سرقینی، معاون امور معدنی و صنایع‌معدنی وزارت صمت با اشاره به روند صعودی صادرات معدن و صنایع‌معدنی کشور طی چند سال اخیر، گفت: صادرات مواد معدنی و صنایع‌معدنی ایران در سال ۹۷ بالغ بر هشت میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال ۹۱ که این رقم سه میلیون تن بوده، صعود قابل توجهی در صادرات این بخش داشته‌ایم.

معاون امور معدنی و صنایع‌معدنی وزارت صمت تأکید کرد: در راستای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع‌معدنی کشور به ویژه در بخش فولاد، کنترل خام‌فروشی و کاهش صادرات، اعمال عوارض ۲۵ درصدی در این خصوص در دستور کار قرار گرفته است.

سرقینی اعلام کرد: با تأمین مواد اولیه معدنی مورد نیاز، انتظار داریم تولیدات فولاد کشور به ۲۸ میلیون تن برسد که با پیگیری‌های لازم حتماً به این عدد خواهیم رسید.

در این باره رضا علیزاده، نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: جلوگیری از خام‌فروشی یکی از مباحثی است که همیشه در کشور مطرح است، هرچه زنجیره تولید در داخل تکمیل شده و مواد خام در کشور فرآوری شود از یکسو ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد می‌شود و از سوی دیگر اشتغالزایی نیز برای کشور به همراه دارد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات مواد معدنی فرآوری شده عایدی بیشتری برای کشور دارد، افزود: وزارت صنعت،‌معدن‌و‌تجارت از سوی مجلس و کارشناسان همواره تحت فشار است تا از صادرات مواد خام جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: صادرات مواد آهنی خام بیشترین بخش صادرات مواد معدنی خام را تشکیل می‌دهد، به همین دلیل درآمد و فرصت‌های شغلی زیادی سهم سایر کشور‌ها می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: تولیدکنندگان داخلی باید با سیاست‌های وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی همراهی کنند.

وی ادامه داد: سنگ‌آهن برای تولید فولاد الزامی است و در ماه‌های اخیر برخی از تولیدکنندگان فولاد برای تأمین سنگ‌آهن به دلیل صادرات بی‌اندازه دچار مشکل شده‌اند، بنابراین وزارت صمت به منظور حل این مشکل برای صادرات سنگ‌آهن عوارض 25 درصدی اعمال کرد.

نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مواد معدنی خام و ذخایر کشور به قیمت ناچیز صادر شده و درآمد چندانی از آن به دست نمی‌آید، ادامه داد: منابع فولاد کشور محدود است، بنابراین نباید به دلیل نبود سنگ‌آهن از فرآوری آن چشم‌پوشی کرده و فولاد را به صورت خام صادر کنیم، این عملکرد موجب از دست رفتن منابع کشور می‌شود.

همچنین محمدجعفر صالحی، معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ‌آهن گفت: عوارض صادرات و تعرفه واردات، دو امر معمول در همه دنیا برای کنترل و ایجاد موازنه در تولید و بازار است همچنانکه کشور چین نیز برای فرومنگنز و فروسیلیس تعرفه 20 درصدی منظور کرده است و صادرات کک از این کشور تا سال 2013 ممنوع بوده است.

 وی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های فولادی داخلی با کمبود سنگ‌آهن مواجه بودند، لذا وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات این محصول، اقدامی ضروری از سوی دولت بود که جای تقدیر دارد. در این خصوص امیدواریم، قیمت پایه صادارتی سنگ‌آهن، قیمت منطقی متناسب با قیمت‌های جهانی صادراتی، مورد ادعای معادن سنگ‌آهن لحاظ و عملیاتی شود تا از کاهش اثرات بازدارنگی این عوارض، جلوگیری شود.

 معاون خرید ذوب‌آهن، طرح سهمیه‌بندی مواد اولیه برای واحد‌های تولیدکننده فولاد کشور را نیز یک اقدام حمایتی خوب از سوی دولت دانست و گفت: ضمن تقدیر از این حرکت حمایتی، باید گفت در این سهمیه‌بندی به سنگ‌آهن دانه‌بندی که نیاز اصلی ذوب‌آهن است توجهی نشده و تنها گندله و کنسانتره مدنظر قرار گرفته است.

نظر شما