شناسهٔ خبر: 35698995 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دانستنی‌ها

صاحب‌خبر -

گیاه‌خواری غیراصولی سلامت افراد را به خطر می‌اندازد

گیاه‌خواران معتقدند که انسان به عنوان موجودی همه چیزخوار می‌تواند با پیروی از یک رژیم غذایی خالی از هرگونه گوشت و فرآورده حیوانی در سلامت کامل به زندگی ادامه دهد. در ادامه به ابعاد مثبت و منفی پیروی از این رژیم غذایی خواهیم پرداخت:
به گزارش ایرنا، گیاه‌خواری یک اصطلاح کلی دربردارنده طیفی متنوع از رژیم‌های غذایی است که افراد در آن‌ها از مصرف گوشت، تخم مرغ و غذاهای دریایی پرهیز می‌کنند. یک رژیم پایه گیاهی نیز غالبا با عنوان «رژیمی شامل سبزیجات، میوه‌ها، غلات، مغزها و گاها تخم مرغ و محصولات لبنی» تعریف می‌شود. این نوع رژیم غذایی که از قرن‌ها پیش شناخته شده بود در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی پیدا کرده است.
به لطف مواد محافظی که در میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، گیاهان دریایی، دانه‌ها، غلات کامل، روغن‌های گیاهی و دیگر غذاهای پایه گیاهی یافت می‌شود، ریسک ابتلا به چاقی، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی-عروقی، انواع دیابت‌ها، آرتروز، سرطان (بویژه سرطان‌های روده بزرگ و پروستات) و بیماری‌ کشنده ایسکمیک قلبی در افرادی که از رژیم‌های غذایی پایه گیاهی پیروی می‌کنند، کمتر است.
اگرچه رژیم گیاه‌خواری فوایدی را برای سلامتی افراد به همراه دارد اما نمی‌تواند معایب و خطرات ناشی از آن را نادیده گرفت. تحقیقات اخیر دانشمندان از آن حکایت دارد که رواج گیاه‌خواری می‌تواند بهره هوشی نسل آینده را تحت الشعاع قرار داده و خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. علاوه بر موارد ذکر شده، نگرانی‌هایی نیز در مورد ارتباط گیاه‌خواری با بروز اختلالات تغذیه‌ای در نوجوانان وجود دارد. پیروی ناآگاهانه و بدون برنامه ریزی از این نوع عادات غذایی همچنین احتمال بروز کمبود مواد مغذی را در بدن افزایش می‌دهد.
نیاز روزانه افراد به انرژی در سنین نوجوانی به نسبت جنس و سن بلوغ آن‌ها متفاوت است و به راحتی از طریق هر نوع رژیم غذایی تامین می‌شود. تا سن چهارده سالگی ۲۵۰۰ کالری در روز برای هر دو جنس دختر و پسر کفایت می‌کند. این در حالی است که در پسران و دختران بالای ۱۵ سال به ترتیب به ۳ هزار تا ۲۳۰۰ کالری در روز نیاز است. نکته حائز اهمیت این است که یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا می‌تواند پیش از جذب انرژی مورد نیاز حس سیری را در فرد ایجاد کند و رژیم‌های گیاه‌خواری که کمتر از ۱۵ درصد کالری آن‌ها از چربی است، می‌توانند بر رشد و تکامل کودکان و نوجوانان اثر منفی بگذارند. افزون بر این، از کمبود سطوح پروتئین، آهن و زینک در بدن می‌توان به عنوان یکی از مهمترین پیامدهای منفی پیروی غیراصولی از این نوع رژیم‌ها نام برد.  
 

برچسب‌ها:

نظر شما