شناسهٔ خبر: 35594047 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ارز مورد نیاز صنعت دارو به موقع تامین نمی شود

مدیر کل امور دارو سازمان غذا و دارو گفت: ارز مورد نیاز صنعت دارو به موقع تامین نمی شود و مجبوریم که اولویت بندی کنیم این کار باعث می شود. تولید برخی داروها در خطوط تولید به عقب بیفتد.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز– غلامحسین مهرعلیان در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران فارما در مصلای تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد سلامت جهان صنعت افزود: به هر حال منابع ارزی کشور محدود است و چاره ای جز این نداریم که توزیع ارز صنعت دارو را مدیریت کیم.

وی اضافه کرد: عمدتا شرکت های دارویی و فعالان صنعت دارو برای تامین مواد اولیه و بسته بندی مشکل تامین ارز دارند و ما به نمایشگاه ایران فارما آمدیم تا حرف های آنها را بشنویم و نیازهای آنها به موقع تامین شود تا خط های تولیدی آنها بتواند با سرعت کار کند.

۵۰ درصد مواد اولیه دارو از خارج می آید

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مواد اولیه صنعت دارو ی کشور وارداتی است و با وجود تحریم ها به خصوص تحریم های بانکی در تلاشیم که تامین مواد اولیه شرکت های دارویی کشور دچار وقفه نشود.

مهرعلیان تاکید کرد: این موضوع که مشکل اصلی صنعت دارو است را در رأس امور قرار دادم و در جلسات مرتبطی که با وزیر بهداشت داریم این موضوع را دنبال می کنیم.

وی گفت: با وجود این مشکلات شرکت های دارویی تولیدی در کشور با قدرت کار می کنند و هیچ شرکتی نیست که به علت کمبود مواد اولیه خط تولیدی آن متوقف شده باشد.

واردات مواد اولیه دارو از هند و چین

مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: عمده مواد اولیه از هند و چین وارد می شود، از شرکت هایی که جزو تولیدکنندگان مواد اولیه معروف دنیا هستند و همان طورکه شرکت های بزرگ دنیا حتی اروپایی از این دو کشور مواد اولیه خرید می کنند ما هم از منابع معتبر خرید می کنیم.

مهرعلیان تاکید کرد: مهمترین دغدعه و خواست شرکت های دارویی که در نمایشگاه ایران فارما به وزارت بهداشت منتقل شد، تامین ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه است و آنها این درخواست را دارند که با همکاری وزارت بهداشت ارز مورد نیاز آنها به موقع تامین شود که به مشکل نخورند.

بازار دارو آرام است

وی درباره کمبود اقلام دارویی در بازار ایران گفت: کمبود دارو نداریم، حتی در مورد مواد اولیه هم کمبود نداریم و دنبال این استراتژی هم هستنیم که در آینده هم به کمبود نخوریم و اکنون بازار دارو آرام است.

مهرعلیان با اشارهبه کمبود حدود ۲۰ قلم دارو در بازار گفت: حدود ۲۰ قلم دارو به نوعی دچار کمبود است که اعلام کردیم به صورت فوریتی تامین شود البته از نظر وزارت بهداشت این کمبود نیست بلکه داروهایی هستند که عمدتا کم مصرف، تک نسخه ای و فوریتی هستند، تعداد کمی مصرف کننده دارند و وارد کننده مشخصی هم ندارند.

واردات داروی برند، ممنوع

مدیرکل داروی وزارت بهداشت اضافه کرد: داروی کلیدی و حیاتی و پر مصرف نداریم که در تامین آن مشکل داشته باشیم.

وی درباره واردات داروهای خارجی گفت: به داروهای برند اجازه واردات نمی دهیم و داروهای برندی که تولید داخل دارند بین ۸۰ تا ۱۰۰درصد واردات آنها ممنوع است و اجازه واردات به این داروها نمی دهیم.

پنجمین نمایشگاه ایران فار دوم تا چهارم مهر با حضور ۵۵۰ شرکت دارویی ایرانی و خارجی در محل مصلای تهران برگزار شد.

محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار جهان صنعت نیوز گفت: قیمت برخی داروهای داخلی یک بیستم مشابه خارجی است.

وی خبر داد که اگر دارو یا محصولی باشد که شرکتی در صنعت دارو به علت حاشیه زیان مجبور به توقف تولید شود و مجبور شویم آن را با قیمت و ارزبری بالا از خارج بخریم با افزایش قیمت آن البته زیر نرخ تورم موافقت می شود.

به گفته وی، افزایش قیمت اقلام دارویی که امسال اتفاق افتاده بسیار کمتر از نرخ تورم است و زیر ۱۰ درصد افزایش قیمت را داشته ایم.

وی گفت: مردم بدانند قیمت برخی اقلام دارویی تولید داخل گاهی معادل یک بیستم قیمت مشابه خارجی است اما تولید کننده هم حق دارد طوری با او رفتار شود که بتواند حداقل هزینه هایش را تامین کند.

افزایش قیمت دارو کمتر از ۱۰ درصد

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: پیشنهادهای افزایش قیمت شرکت های دارویی داخلی را بررسی می کنیم و اگر ببینیم شرکتی به حاشیه زیان می رود به نحوی که آن محصول در داخل تولید نشود و مجبور شویم آن محصول را از خارج به چندین برابر قیمت و با ارزبری بالا بخریم با افزایش قیمت آن موافقت می کنیم.

اولویت های قرارگاه دارویی وزارت بهداشت

رئیس سازمان غذا و دارو درباره اولویت های قرارگاه دارویی وزارت بهداشت گفت: مبارزه با فساد و رانتی که می تواند وجود داشته باشد، تسریع در روند افزایش تولید داخل، حمایت های ارزی برای دارو و محصولات سلامت محور، اصلاح قیمت گذاری از جمله اولویت های قرارگاه دارویی است.

وی افزود: البته نباید رفتاری داشته باشیم که تولیدکننده داخل متضرر شود و باید از بیمار حمایت بیمه ای کافی انجام شود، اینها سرفصل های برنامه های وزارت بهداشت در حوزه داروست که در قرارگاه دارویی پیگیری می شود.

شانه ساز توضیح داد: تولیدات و شرکت های دانش بنیاد و تولید محصولات جدید نیز مورد حمایت وزارت بهداشت است و یکسری تسهیلات را برای سریعتر تولید شدن این محصولات در نظر گرفته ایم.

وی اضافه کرد: موضوعی که کمتر درباره آن صحبت می شود، کنترل و نظارت بر تولیدات است که از جمله اولویتها و برنامه های مهم وزارت بهداشت است و واقعا نظارت بر محصولات با تکنولوژی بالا، خود تکنولوژی و دانش فنی بالایی می خواهد و کار آسانی نیست.

نظر شما