شناسهٔ خبر: 35527998 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با صدور بیانیه صورت گرفت؛

روایت فرانسوی‌ها از دیدار ماکرون و روحانی

مریم خرمایی

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه با صدور بیانیه‌ای، روایت خود را از آنچه در دیدار بین رؤسای جمهور فرانسه و ایران گذشت؛ ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای به شرح دیدار دیروز امانوئل ماکرون و حسن روحانی همتای ایرانی وی پرداخت.

ادعا می‌شود در این دیدار، رئیس‌جمهوری فرانسه خطاب به روحانی گفته است: راه کاهش تنش‌ها در منطقه تنگ‌تر شده و وقت آن رسیده که ایران گامی در راستای خنثی‌کردن بحران بردارد.

به روایت طرف فرانسوی، دیدار ماکرون و روحانی که به فاصله کوتاهی بعد از صدور بیانیه ضدایرانی E۳ انجام شد؛ ۹۰ دقیقه طول کشیده است.

در بیانیه صادر شده از سوی دفتر ماکرون می‌خوانیم: رئیس‌جمهور (فرانسه) گفت در موقعیت فعلی، راه کاهش تنش تنگ است اما اکنون موقع آن رسیده و این موضوع بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد که ایران اقدامی بکند.

این در حالی است که علیرضا میریوسفی سخنگوی هیأت ایران در سازمان ملل در پیامی توئیتری، محورهای دیدار رؤسای جمهور ایران و فرانسه را برجام، روابط دوجانبه و طرح منطقه‌ای جدید ایران عنوان می‌کند.

ماکرون قرار است امروز سه‌شنبه دیداری با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود پیرامون موضوع ایران داشته باشد.

گفتنی است روز گذشته، دولت‌های اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه مشترک، اتهاماتی را متوجه ایران در ارتباط با حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی عنوان کردند.

سه کشور اروپایی در بیانیه خود مدعی شده‌اند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفت سعودی است.

در این بیانیه همچنین گفته شده: حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش ها را نشان می‌دهد. حال زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات دراز مدت درباره برنامه هسته‌ای، موضوعات امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی نیز می‌شود را مورد پذیرش قرار دهد.

سه کشور اروپایی صادر کننده بیانیه مذکور در عین حال همزمان با طرح اتهامات خود علیه ایران، مدعی شده‌اند که همچنان به برجام پای بند خواهند ماند.

نظر شما