شناسهٔ خبر: 3542244 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

شهرهای جنوبی خوزستان بار دیگر در گرد و خاک فرو رفت

صاحب‌خبر - اهواز- خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: پدیده گرد و خاک باز هم خوزستان را در نوردید. ظهر دیروز آسمان ابری شهرهای جنوبی خوزستان به یکباره غبارآلود شد و موجی از گرد و غبار شهر‌های جنوبی استان خوزستان را فرا گرفت.
مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به گردوغبارهای هفته گذشته در اهواز، عنوان کرد: پیش‌بینی شده بود که وزش باد شدید همراه با گرد و غبار در مناطق جنوبی استان خوزستان به ویژه در اهواز مشاهده شود.
در نهایت، ظهر یکشنبه دوباره اهواز به زیر خاک فرو رفت و این بار شدت گرد و خاک بیش از هر بار دیگر در هفته‌های گذشته بود تا مردم غافلگیر دوان‌دوان خود را به خانه و فضای بسته‌ای برسانند و نفس بکشند.
موج باد و گرد و خاک، شهرستان‌های جنوبی خوزستان را به حال بحران درآورده و با اعلام اداره‌کل مدیریت بحران، مراکز آموزشی 6 شهرستان تعطیل شدند.
هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: با افزایش غلظت گرد و غبار نوبت بعد از ظهر کلیه مقاطع تحصیلی مدارس و همچنین کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در شهرستان‌های اهواز، آبادان، هندیجان، دشت‌آزادگان، امیدیه و ماهشهر تعطیل شد.
اسماعیل ارزانی، فرماندار اهواز نیز از تعطیلی ادارات دولتی اهواز خبر داد و گفت: به دلیل بالا رفتن غلظت گرد و خاک در اهواز براساس تصمیم ستاد بحران در استان، علاوه بر تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی، ادارات نیز تعطیل هستند.
برای نخستین بار غلظت بالای 66 برابری حد مجاز را در مدت چند سالی که خوزستان با پدیده گردوغبار روبه رو است تجربه کرده بود. تا ساعت 13 روز یکشنبه میزان غلظت گردو غبار در اهواز به هشت هزار و 110میکروگرم بر متر مکعب رسیده است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین از تداوم گرد وغبار تا پایان هفته در استان خبر داد.
کورش بهادری اظهار کرد:همان‌طور که پیش‌بینی شد، وقوع بارش باران به همراه تندباد، گرد و خاک و مواج شدن خلیج فارس را در استان در روزهای آینده خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: وقوع تندباد شدید و گرد و خاک در مناطقی از استان به وقوع پیوسته و طبق این وضعیت تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.
رئیس اداره هواشناسی ماهشهر نیز گفت: روز سه‌شنبه احتمال وزش تندباد شدید و شکسته شدن درخت‌ها و تیرهای چراغ برق در ماهشهر وجود دارد.
فرمانداری ویژه شهرستان آبادان دیروز به دلیل افزایش گرد و غبار در این شهرستان، با صدور اطلاعیه‌ای دستگاه‌های اجرایی آبادان را تعطیل کرد.
همچنین پروازهای ظهر فرودگاه اهواز به علت کاهش دید افقی کمتر از 50متر که ناشی از گرد و خاک غلیظ می‌باشد انجام نشد. و تمام 15پرواز امشب فرودگاه اهواز در صورت مساعد شدن هوا با تاخیر انجام می‌شود.
در دو هفته اخیر نشست و برخاست هواپیماهای مسافری در فرودگاه‌های آبادان، ماهشهر، اهواز و دزفول به علت گرد و خاک غلیظ با اختلال رو به رو بوده است.
پدیده گرد و خاک که چند سال است گریبان کشور به ویژه شهرهای جنوبی را گرفته بار دیگر آمد تا صرفا خوراک خبری رسانه‌ها را تامین کند و بس!
به اعتقاد کارشناسان گرد و غباری که در کشور وجود دارد از دو منشا داخلی و خارجی است که پنج درصد آن داخلی و 95 درصد منشا خارجی دارد که عراق و سوریه به ترتیب بیشترین میزان تولید گرد و غبار را داشته و کشورهای دیگری مانند عربستان، اردن و حتی کشورهای واقع در شمال آفریقا در بروز این پدیده تاثیر دارند.
کارشناسان معتقدند علت اصلی گرد و غبار که در دو سه سال گذشته شدت گرفته خشکسالی‎ها و خشک شدن برخی تالاب‎ها است. امید است که مسئولین به رسیدگی به موقع و اقدام موثر این معضل را برطرف نمایند.

نظر شما