شناسهٔ خبر: 35414805 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تفاهم نامه پایگاه استنادی علوم اسلام با دانشگاه سمنان امضا شد

تفاهم نامه همکاری های علمی، پژوهشی و فناوری بین مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با دانشگاه سمنان امضاء شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، این تفاهم نامه میان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، از یک طرف و دانشگاه سمنان در نشست مشترک مسئولین دانشگاه سمنان و رایسست و ISC امروز چهارشنبه ۲۷ شهریور در شیراز به امضاء رسید.

در این نشست روسای دو سازمان دکتر محمدجواد دهقانی رئیس رایسست و سرپرست ISC و دکتر مسعود نصیری رئیس دانشگاه سمنان و همچنین اعضای هیئت رئیسه و برخی مدیران دو مجموعه حضور داشتند.

دکتر محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خدمات، زیرساخت ها، فعالیت ها و دستاوردهای این مرکز را تشریح کرد و با برشمردن اهداف و ماموریت های کلان دوسازمان، بر اهمیت تبدیل مرکز منطقه ای به پایگاه تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز کشور به منظور نظام مند کردن هزینه های کشور در رابطه با تامین و خرید پایگاه های اطلاعاتی بین المللی تاکید کرد.

وی از طرف مرکز منطقه ای و ISC، در خصوص همکاری با دانشگاه سمنان در حوزه های مختلف از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی علم سنجی برای واحدهای آن دانشگاه، همکاری در جهت معرفی و ورود دانشگاه در نظام های رتبه بندی بین المللی، نمایه سازی مجلات منتشره توسط واحدهای دانشگاه سمنان در فهرست نشریات ISC اعلام آمادگی کرد.

دهقانی افزود: هدف نهایی ما این است که رایسست و ISC را به مراکزی برای ثبت نشریات علمی و ارزشگذاری نشریات، دانشگاه ها و دانشمندان در سطح منطقه و جهان اسلام تبدیل کنیم.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یادآور شد: بر اساس تفاهم نامه همکاری میان مرکز منطقه ای علوم و فناوری و دانشگاه سمنان، ضمن ایجاد امکانات مناسب جهت استقرار شاخه مرکز منطقه ای، امکان ارائه خدمات اطلاع رسانی علمی به اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بدون محدودیت فراهم شده و دسترسی مستقیم به منابع علمی پایگاه های اطلاعاتی مرکز منطقه ای ایجاد خواهد شد.

وی گفت: ایجاد شاخه مرکز منطقه ای در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور یکی از موثرترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی بخصوص در شرایط تحریم است زیرا در این صورت امکان تبادل مدارک علمی فی مابین و اشتراک گذاری منابع علمی مختلف از قبیل کتاب های تخصصی، مقالات مختلف علمی منتشر شده در مجلات معتبر و یا همایش های علمی، گزارش های فنی و پژوهشی، پایان نامه ها و غیره، فراهم آمده و باعث صرفه جویی در تأمین بودجه و اعتبار منابع علمی مورد نیاز دانشگاه ها خواهد شد.

دکتر مسعود نصیری رئیس دانشگاه سمنان اظهار داشت: نقش رایسست در تامین اطلاعات منابع علمی و نیز جایگاه ISC در رصد تولید علم و نیز مبحث رتبه بندی نشریات، محققان و  نیز دانشگاه ها برای ما بسیار ارزشمند است و خدمات مشاوره ای این مجموعه به ارتقاء جایگاه دانشگاه های کشور در سطح بین المللی کمک خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با سازمان دهی و تمرکز بخش به رتبه بندی دانشگاه های کشور و محول کردن این مهم به ISC، دانشگاه ها و موسسات علمی کشور هرچه بهتر ارزیابی شده و عملکرد آنها بهبود یابد.

نصیری یادآور شد: امیدواریم در سایر حوزه ها نظیر انجام پروژه های تحقیقاتی، همکاری های بین المللی، برگزاری همایش ها، کارگاه ها و نشست های علمی ملی و بین المللی و نیز چاپ نشریه و کتاب و موضوعات مورد علاقه دیگر نیز تعاملات گسترده ای با رایسست و ISC شکل گیرد.

بر اساس این تفاهم نامه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و دانشگاه سمنان در زمینه نمایه سازی اطلاعات و آمار تولیدات پژوهشگران دانشگاه در پایگاه های مرکز منطقه ای وISC، تبیین و تحقق شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه و تعیین جایگاه دانشگاه در بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی، معرفی و ورود دانشگاه به نظام‌های بین المللی رتبه بندی، چاپ و انتشار نشریات معتبر علمی دانشگاه و درونداد و پردازش این مجلات در (ISC) و ایران ژورنال (نظام نمایه‌سازی مرکز منطقه‌ای) باهم همکاری می کنند.

اجرای فعالیت‌های پژوهشی در قالب طرح‌های تحقیقاتی مشترک، چاپ و انتشار کتاب های علمی دانشگاه و کتاب های همسو با اهداف سازمانی مرکز منطقه ای و ISC ، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها، دوره‌های دانش‌افزایی و سمینارهای ملی و بین المللی به صورت مشترک، استفاده از توانمندی اعضای هیئت علمی برای همکاری های علمی و بین المللی در راستای تعامل با دانشگاه های کشورهای  جهان اسلام، تهیه مجلات و منابع علمی مورد نیاز و برگزاری دوره های فرصت مطالعاتی از دیگر موارد همکاری دو مرکز است.

پیش از این شاخه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) در سال ۹۵ در دانشگاه سمنان افتتاح شده است.

نظر شما