شناسهٔ خبر: 35376691 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

افزایش قیمت جهانی نفت پس از حمله انصارالله به آرامکو

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی : توقف استخراج و تولید نیمی از نفت رژیم سعودی در پی حملات دقیق ، سنگین و گسترده پهپادی اخیر انصارالله یمن به تاسیسات و پالایشگاه های شرکت بزرگ نفت «آرامکو» عربستان، قیمت جهانی نفت و همچنین بنزین در آمریکا را به نحو چشمگیری افزایش داد.

برخی منابع در همین راستا از افزایش ۱۹ درصدی قیمت نفت خام «برنت» در معاملات روز دوشنبه خبر دادند.شبکه خبری «بی بی سی» گزارش داد که قیمت معاملات آتی نفت خام «برنت» در بازار سنگاپور در آغاز معاملات روز دوشنبه با ۱۹ درصد افزایش به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت افزایش یافت که بالاترین رقم طی چهار ماه گذشته محسوب می‌شود.این شبکه افزود: قیمت نفت «وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز با ۱۵ درصد افزایش به ۶۳٫۳۴ دلار رسیده است. همچنین بهای نفت سه روز پس از حملات انصارالله یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که تولید نفت این کشور را به نصف کاهش داد، در بازار آسیا ۱۰ درصد افزایش یافت. حملات پهپادی انصارالله به شرکت نفت «آرامکو» عربستان حتی بهای بنزین در آمریکا را نیز افزایش داد.

برخی منابع گفتند که رانندگان آمریکایی و به خصوص اهالی سواحل غربی ایالات متحده با افزایش قیمت بنزین و گازوئیل ناشی از حملات به تاسیسات نفتی عربستان مواجه شده‌اند. به گفته آنها، با وجود فاصله ۱۳هزار کیلومتری «کالیفرنیا» از عربستان، رانندگان این ایالت با بیشترین افزایش نرخ بنزین روبرو شد اند زیرا به دلیل عدم اتصال خطوط لوله این ایالت به ایالات نفت خیزی مانند «تگزاس» و دورافتاده بودن پالایشگاه های آن، «کالیفرنیا» به شدت وابسته به واردات نفت خام از عربستان است.ایالت های سواحل غربی آمریکا ۴۷درصد نفت خود را از عربستان وارد می کنند.

در همین حال، خبرگزاری «رویترز» علت این افزایش ناگهانی قیمت نفت و فراورده های نفتی در برخی نقاط جهان را حملات اخیر پهپادی نیروهای انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی خواند و نوشت‌: در نتیجه این حملات پنج درصد عرضه نفت به بازارهای جهانی کاهش یافته است.

پایگاه خبری «بلومبرگ» نیز با بیان اینکه پنج درصد از نفت مورد نیاز بازار یعنی حدود ۵٫۷ میلیون بشکه در روز دچار اختلال شده است نوشت: این بدترین شوک برای بازارهای نفتی از زمان حمله صدام، دیکتاتور معدوم عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ است. «بلومبرگ» افزود: این میزان از دست دادن نفت حتی از کسری عرضه نفت ایران، ناشی از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ نیز بیشتر است. شبکه خبری «الجزیره» نیز اعلام کرد که حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات شرکت «آرامکو»، قیمت نفت را به بالاترین سطح در ۲۸ سال گذشته رسانده است.

شرکت انرژی انگلیسی Aspect نیز در تحلیل خود در زمینه اختلال در صادرات نفتی عربستان سعودی اعلام کرد که ۱۸ درصد از تولیدات گاز طبیعی و حدود ۵۰ درصد از تولیدات نفت عربستان سعودی بعد از این حملات دچار تعلیق و اختلال شده است . در چنین شرایطی،دولت آمریکا تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد ۱۹ نقطه از دو پالایشگاه بزرگ «بقیق » و «خریص» رژیم سعودی تحت تاثیر حملات پهپادی نیروهای انصارالله قرار گرفته و دچار آسیب های فراوان شده اند.

روزنامه «وال‌ استریت ژورنال» نیز نوشت : خسارت ناشی از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان «شدیدتر» از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد.« وال‌ استریت ژورنال» به نقل از یک فرد آگاه سعودی که نامش را ذکر نکرد، نوشت: عربستان باید بتواند در روزهای آینده دومیلیون بشکه از تولید روزانه خود را بازگرداند. یک منبع مطلع دیگر در بخش انرژی عربستان اما به «رویترز» گفت: هنوز مشخص نیست توقف تولید نفت تا کی ادامه خواهد یافت زیرا خسارت‌هایی که در اثر حملات انصارالله به زیرساخت‌های این تاسیسات وارد شده « بسیار گسترده‌» است و امکان جبران آن به زودی ممکن نیست و ماه ها طول می کشد. در چنین شرایطی، «فایننشیال تایمز» در گزارشی نوشت : حملات پهپادی اخیر انصارالله یمن به تاسیسات نفتی وابسته به شرکت نفتی «آرامکو»، اعتماد بازار جهانی به عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین کشور تولید کننده نفت در جهان از بین برده است.

مجوز ترامپ

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که به دلیل حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی ، مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را صادر کرده است.ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: به دلیل حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که ممکن است روی قیمت نفت تاثیر داشته باشد من مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را در صورت نیاز صادر کرده‌ام‌، به اندازه‌ای که بازارها نفت کافی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: تامین نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است ، دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم ، آماده شلیک هستیم اما اقدامات بعدی بستگی به راستی آزمایی دارد، اما منتظر می‌مانیم تا از پادشاهی سعودی بشنویم که آنها چه کسی را مقصر این حمله می‌دانند و تحت این شرایط به جلو پیش خواهیم رفت. ترامپ در بخش دیگر از توئیت‌های شبانه خود نوشت: رسانه‌های جعلی می‌گویند که من به دنبال دیدار با مقامات ایران هستم، بدون شروط ، این یک توضیح نادرست است‌، مثل همیشه.

وی افزود که کشورش به نفت و گاز منطقه خلیج فارس و عربستان نیازی ندارد ( ! ) اما به همپیمانانش کمک می کند.رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین با وزیر دفاع این کشور برای بررسی نحوه پاسخ به حملات علیه تاسیسات نفتی شرکت «آرامکو» عربستان نشستی امنیتی برگزار کرد. برخی رسانه ها همچنین مدعی شدند دولت ترامپ به دنبال پاسخ نظامی جدی در واکنش به این قضیه است حال آنکه برخی از مقامات «پنتاگون» ، دولت را به خویشتنداری ترغیب می‌کنند. «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا نیز در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی نامربوط به دستور کار نشست، کشورمان را به حمله علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرد.

یک مقام آمریکایی نیز اعلام کرد: سعودی‌ها نشانه‎ها و مدارکی دارند که موضوع حمله پهپادی را منتفی کرده و تقصیرها را متوجه ایران و موشک‌ های «کروز» می‌کند. «پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا اما برخلاف گذشته‌، این بار در سخنانی تائید کرد که حمله صورت گرفته به تاسیسات نفتی «آرامکو» عربستان سعودی ، از خاک عراق صورت نگرفته است.

واکنش دموکرات‌ها

اظهارات ترامپ و برخی مقامات آمریکا در حمایت از دولت سعودی پس از حمله پهپادی به تاسیاست نفتی این کشور و اعلام اینکه ارتش آمریکا برای حمایت از عربستان در دسترس خواهد بود، واکنش تند دموکرات‌ها از جمله «برنی سندرز» را به دنبال داشت.

« برنی سندرز»، نامزد مطرح دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ریاست‌جمهور‌ی آمریکا در واکنش به سخنان دونالد ترامپ، مبنی براینکه منتظر دستور پادشاهی سعودی است و نیروهای آمریکایی آماده و مجهز هستند تا به آنها گفته شود کجا و کی بمب‌هایشان را بیندازند، گفت : آقای ترامپ، قانون اساسی آمریکا بسیار صریح و واضح است، فقط کنگره اختیار اعلام جنگ دارد.وی در ادامه تاکید کرد: کنگره به شما مجوز آغاز یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه را نخواهد داد آنهم فقط به این دلیل که « دیکتاتوری وحشی سعودی » از شما این درخواست را دارد.وی افزود: شما که نمی‌توانید از سربازان حفاظت کنید ، به جنگ نروید.

همزمان، «کریس مورفی» نماینده مردم ایالت «کنتیکت» در مجلس سنای آمریکا نیز در یک رشته توییت ضمن انتقاد از مواضع سعودی در یمن به توانایی نظامی بالای انصارالله اذعان کرد و نوشت: بذر افتضاح و بحران یمن را سعودی‌ها در دهه ۸۰کاشتند.

وی درباره « دیکته کردن دستور کار آمریکا در یمن» از سوی عربستان سعودی هشدار داد و به شدت از توئیت ترامپ درباره آمادگی ارتش آمریکا برای «شلیک» در واکنش به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی انتقاد کرد و افزود:خیلی عجیب است که چطور سعودی‌ها این روزها دارند مواضع خودشان را به ما دیکته می‌کنند ، ما با پادشاهی عربستان سعودی ائتلاف نظامی دوجانبه نداریم و حالا هم نباید وانمود کنیم چنین ائتلافی داریم.او همچنین از ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره دست داشتن ایران در عملیات پهپادی به آرامکو و همچنین تاکید «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه بر لزوم «حمله به پالایشگاه‌‌های ایران» به شدت انتقاد کرد.

«رند پال»، سناتور جمهوریخواه از ایالت «کنتاکی» آمریکا نیز جنگ یمن را یک مناقشه منطقه ای دانست و تصریح کرد: نباید آمریکا در آن مداخله کند و ایران را در ارتباط با آن تهدید کرد. وی افزود:‌ عربستان نیز به شدت درگیر جنگ یمن شده و غیرنظامیان و کودکان این کشور را می کشد ، از این رو باید مذاکرات صلح و آتش بس در یمن صورت گیرد.

سایر واکنش‌ها

برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی نیز به حملات انصارالله یمن علیه عربستان واکنش نشان دادند. در همین راستا، وزیر خارجه انگلیس در اظهارنظری محتاطانه، حمله به تاسیسات نفتی عربستان را مورد انتقاد قرار داد اما تصریح کرد که برای واکنش به این حادثه بایستی تمامی حقایق روشن شود.وی این حمله را نقض ناخواسته قوانین بین‌المللی خواند اما افزود:‌ درباره اینکه چه کسی مسئول این حادثه است، تصویر به طور کامل روشن نیست.وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد با شرکای خود درباره حمله اوایل هفته به تأسیسات «آرامکو» عربستان تحقیقاتی را آغاز کند.

وزارت خارجه روسیه نیز سوء‌استفاده از مساله حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی برای افزایش تنش‌ها پیرامون ایران را غیرسازنده خواند.«دیمیتری پسکوف» ، سخنگوی کاخ «کرملین» نیز از اتهام‌زنی «عجولانه» آمریکا به ایران انتقاد کرد وگفت: ما از همه می‌خواهیم از اقدامات و نتیجه‌گیری‌های عجولانه پرهیز کنند.وی تاکید کرد که روسیه با تعجیل و شتاب زدگی در زمینه رسیدن به جمع بندی درباره عاملان این حمله مخالف است. همچنین وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد که حملات پهپادی انصارالله به تاسیسات شرکت نفت «آرامکو»عربستان ممکن است اثرات مخرب بر امنیت انرژی جهان داشته باشد.

از سویی، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به حملات انجام شده به تاسیسات نفتی آرامکو، خواستار خویشتنداری همه طرف ها در این رابطه شد.«هوا چون اینگ» در کنفرانس خبری در پکن در پاسخ به سوالی مبنی بر اتهام آمریکا به ایران در خصوص حملات انجام شده به تاسیاست نفتی «آرامکو» عربستان افزود: چین موضوع را زیر نظر دارد و معتقد است نباید شتاب زده تصمیم گرفت و کسی را متهم کرد.وی در ادامه گفت: باید در این موضوع منتظر نتیجه بررسی‌های بی‌طرفانه و اثبات حقایق بود.

در همین حال، « آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به عملیات پهپادی روز شنبه یمن به پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» آرامکو در شرق عربستان سعودی، از همه طرف‌ها خواست از خود «خویشتنداری حداکثری» نشان دهند. اتحادیه اروپا نیز «خویشتنداری حداکثری» در درگیری‌های یمن را خواستار شد. این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد : مهم است قبل از آنکه کسی به عنوان مقصر عملیات حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی معین شود، حقایق مربوط به این رخداد شفاف‌سازی شود.

ولیعهد سعودی نیز اولین واکنش خود را به حملات پهپادی اخیر ارتش و انصارالله یمن علیه تاسیسات نفتی «آرامکو» در دو منطقه «بقیق» و «خریص‌» عربستان نشان داد.«محمد بن سلمان » گفت که عربستان قادر است تا با آنچه به زعم خود تجاوزگری تروریستی خواند، مقابله کند. «بن سلمان» در تماس تلفنی «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی با وی بر تصمیم عربستان برای مقابله با این حملات و برخورد با عاملان آن تاکید کرد.

تهدیدات انصارالله

سخنگوی نیروهای مسلح یمن بار دیگر رژیم سعودی را تهدید کرد و به خارجی‌های مشغول در عربستان هشدار داد تا این کشور را ترک کنند چون ممکن است هر نقطه از عربستان در هر لحظه هدف قرار گیرد.«یحیی سریع» توضیحاتی درباره عملیات «موازنه بازدارندگی شماره دو» که علیه دو پالایشگاه «بقیق» و «خریص» انجام شد ، ارائه کرد و گفت: این عملیات به وسیله‌ پهپادهایی صورت گرفت که با موتورهای مختلف از جمله «موتور معمولی» و «موتور جت‌» کار می‌کنند.

وی در ادامه به شرکت‌ها و خارجی‌های مشغول در تأسیسات سعودی که توسط ارتش یمن هدف قرار داده شده‌اند، هشدار داد این اماکن را ترک کنند زیرا در تیررس یمن هستند و ممکن است در هر لحظه هدف قرار بگیرند.سریع خطاب به عربستان سعودی تأکید کرد: ارتش یمن هر نقطه‌ای را در هر زمانی که بخواهد می‌تواند هدف بگیرد، ریاض باید در محاسبات خود بازنگری کند و به حملات و محاصره یمن پایان دهد.

از طرفی، «عبدالوهاب المحبشی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در سخنانی اعلام کرد: پهپادهای یمن همگی «بومی» هستند و از کشور دیگری وارد نمی‌شود.«محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیزگفت : طرح اتهام علیه ایران در حملات اخیر پهپادی ما، نشانه ورشکستگی نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان است. در همین حال، یک مقام ارشد انصارالله یمن «ابوظبی» را نیز تهدید و اعلام کرد: : اگر امارات کاملا از یمن خارج نشود ، به زودی تأسیسات نفتی‌اش هدف قرار می‌گیرد. وی با صوری دانستن عقب‌نشینی امارات از برخی محورها در یمن، تأکید کرد: این عقب‌نشینی ظاهری ، مانع هدف قرار دادن شرکت‌های نفتی امارات نمی‌شود و این حمله در چارچوب حق مشروع برای توقف تجاوزگری و جنایت در یمن خواهد بود.

تحولات میدانی

تحولات میدانی یمن نیز همزمان با واکنش ها به حملات پهپادی اخیر انصارالله همچنان ادامه داشت . در همین راستا، منابع رسانه‌ای عربستان از کشته شدن هشت نفر از نظامیان سعودی در مرز جنوبی این کشور با یمن در ۴۸ ساعت گذشته خبر دادند.. منابع رسانه‌ای سعودی نیز صحت کشته شدن این هشت نظامی عربستان را تایید کردند.

ارتش و کمیته های مردمی یمن همچنین مواضع مزدوران سعودی در «جیزان» را هدف قرار دادند.در این عملیات، مواضع مزدوران سعودی در شرق «جبل الدود» در شهر مرزی «جیزان» هدف قرار گرفته شد. ارتش و انصارالله یمن همچنین در عملیاتی گسترده در شهر مرزی «عسیر» دهها عنصر مزدور سعودی را به هلاکت رساندند.از سوی دیگر اما جنگنده‌های رژیم سعودی مناطق مختلف «الجوف» یمن را هدف حملات هوایی گسترده قرار دادند.طبق اعلام رسانه‌های عربی، منطقه «خب والشعف» در «الجوف» هدف بیشترین حملات توسط سعودی ها قرار گرفت.

نظر شما