شناسهٔ خبر: 35346605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

اردوغان: برای خرید سامانه موشکی «‌پاتریوت»‌ با ترامپ گفتگو می‌کنم

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: رئیس جمهوری ترکیه از گفتگو با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در ماه میلادی جاری برای خرید سامانه موشکی «پاتریوت» خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» در گفتگو با رویترز با اشاره به این که روابط شخصی وی با «دونالد ترامپ» می تواند بحران به وجود آمده بر سر خرید سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ روسیه توسط آنکارا را رفع کند، اعلام کرد‌: در ماه میلادی جاری با همتای آمریکایی خود برای خرید سامانه موشکی «پاتریوت» آمریکا گفتگو خواهد کرد.

اردوغان تصریح کرد: وی دو هفته پیش در تماس تلفنی با ترامپ در مورد خرید سامانه پاتریوت گفتگو کرده و در دیدار خود با رئیس جمهوری آمریکا در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل این گفتگوها را پیگیری خواهد کرد.رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با ترامپ گفت: من گفتم مهم نیست که ما سامانه اس ۴۰۰ را خریدیم، ما می توانیم از شما سامانه پاتریوت را بخریم.

وی در ادامه افزود:در دیدار دوجانبه خود با ترامپ پیرامون جزئیات بیشتر این خرید گفتگو خواهد کرد. اردوغان افزود: کشورش ناچار به خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس – ۴۰۰ روسیه به منظور تحقق صلح در منطقه و نیاز به چنین سامانه‌های دفاعی شد.وی همچنین تاکید کرد: در شرایط کنونی اس – ۴۰۰ در مقدمه مسائل بین ترکیه و آمریکا قرار دارد و گام خرید این سامانه‌ها یکباره برداشته نشده بلکه سابقه داشته و مربوط به زمان باراک اوباماست و واشنگتن در آن زمان از فروش سامانه‌های پاتریوت به آنکارا به بهانه این که کنگره اجازه آن را نمی‌دهد

امتناع کرد.

وی خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ درباره امتناع دولت اوباما از این بابت عصبانی است.اردوغان بار دیگر بر عدم وجود تعارض بین اس- ۴۰۰ و جنگنده‌های اف- ۳۵ تاکید کرد و گفت: ما تمامی بررسی‌ها را انجام دادیم و این سامانه‌ها در اوج سامانه‌های دفاعی هستند.

خبر دیگر این که «احمد داوداوغلو» نخست وزیرپیشین ترکیه پس از کناره گیری از حزب عدالت و توسعه گفت:این حزب از مبانی بنیادی خود عبور کرده است.

نظر شما