شناسهٔ خبر: 35309212 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در حمله پهپادی انصارالله

انفجار شدید در پالایشگاه نفتی عربستان

برخی منابع از وقوع انفجار در شهر بقیق نزدیک دمام عربستان سعودی خبر دادند

صاحب‌خبر -
   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، برخی منابع در توییتر از وقوع انفجار در شهر بقیق نزدیک دمام در عربستان سعودی خبر داده اند.
 سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن مسئولیت حمله به دو پالایشگاه بقیق و خریص در عربستان را برعهده گرفت. وی افزود: این عملیات با 10 فروند پهپاد صورت گرفت.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع از اختلال در تولید و صدور نفت در عربستان سعودی در پی حمله به تأسیسات شرکت آرامکو در دو منطقه بقیق و خریص خبر داد. حمله پهپادی به تأسیسات شرکت آرامکوی عربستان، بر صادرات ۵ میلیون بشکه نفت در روز تأثیر می‌گذارد.
رویترز عربی از آتش گرفتن گاز (همراه نفت) در میدان نفتی الغوار بزرگترین میدان نفتی عربستان پس از حمله پهپاد‌ها خبر داد و افزود تأسیسات پالایش در این میدان نفتی از کار افتاده اند.
 
تصاویر آتش سوزی گسترده در تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان
<div id="video-display-embed-code_3944048"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2522904/3944048?width=350&height=250"></script></div>
 
شبکه تلویزیونی المسیره بیانیه نیروهای مسلح یمن را درباره حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو در شهر بقیق پخش کرد. سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمنی این بیانیه را قرائت کرد.
در این بیانیه آمده است:
خداوند فرمود هر کس به شما تجاوز کرد به همان شکل به او تجاوز کنید.
به یاری خداوند بزرگ یگان پهپادی یمن صبح امروز عملیات تهاجمی گسترده ای با استفاده از ده فروند پهپاد انجام داد و پالایشگاه های بقیق و خریص وابسته به شرکت آرامکو را در مناطق شرقی هدف قرار داد. عملیات با دقت کامل انجام شد. این عملیات با عنوان عملیات توازن بازدارندگی دوم نامگذاری شده است. این عملیات در چارچوب حق قانونی و طبیعی ما برای پاسخگویی به جنایات متجاوزان و محاصره مداوم آنها علیه کشور ما صورت می گیرد که از پنج سال پیش تاکنون ادامه دارد. این عملیات یکی از بزرگترین حملاتی است که نیروهای ما در عمق خاک عربستان انجام داده اند. این عملیات پس از اقدامات اطلاعاتی دقیق و همکاری آزادگان و افراد شرافتمند از داخل عربستان اجرا شد. تا زمانی که تجاوزات به یمن و محاصره این کشور ادامه دارد عملیات آینده ما گسترده تر از پیش و شدیدتر از قبل خواهد بود. تاکید می کنیم که بانک اهداف ما روز به روز گسترده تر و غنی تر می شود و رژیم سعودی هیچ چاره ای جز توقف تجاوزات به یمن و محاصره این کشور ندارد.
  سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن
<div id="video-display-embed-code_3945032"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2522904/3945032?width=350&height=250"></script></div>
بر اساس گزارش‌ها، چندین مورد آتش سوزی در پالایشگاه نفتی آرامکو در عربستان رخ داده است. 
تلویزیون الجزیره نیز اعلام کرد بزرگ ترین پالایشگاه جهان در منطقه بقیق عربستان قرار دارد که هدف حمله پهپادی نیرو‌های یمنی قرار گرفت. همچنین در منطقه ”خریص“ بزرگ ترین تأسیسات نفتی عربستان قرار دارد.
شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی نیز  گزارش داد: وزارت کشور عربستان از وقوع دو آتش سوزی در کارخانه‌های شرکت آرامکو در دو منطقه بقیق و خریص این کشور خبر داد و اعلام کرد این دو آتش سوزی مهار شد.
این وزارتخانه اعلام کرد این دو کارخانه شرکت نفتی آرامکو هدف حمله پهپادی قرار گرفتند.
<div id="video-display-embed-code_3943549"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2522904/3943549?width=400&height=300"></script></div>
در همین حال تلویزیون العالم به نقل از رسانه‌های سعودی از آتش سوزی در شرکت آرامکو در منطقه بقیق در شرق عربستان خبر داد.
رسانه‌های سعودی اعلام کردند از تلفات یا خسارات احتمالی این حادثه نیز گزارشی منتشر نشده است.
در خبری دیگر تلویزیون سعودی الحدث از مهار کردن آتش سوزی در یکی از تأسیسات شرکت آرامکو در منطقه بقیق شرق عربستان سعودی خبر داد.

نظر شما