سخنران پیش از خطبههای نماز جمعه تهران گفت: شورای نگهبان باید در صورت لزوم وسط انتخابات مثل یک داور، کارت قرمز به نامزدها نشان دهد و بهعنوان مثال بگوید آقا شما دروغ گفتید که اگر رقیب رأی بیاورد، در پیادهروها دیوار میکشند.
حجّتالاسلام علیرضا پناهیان، رئیس حوزه علمیه دارالحکمه در سخنانی با موضوع مقدمات شهادت حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام که پیش از خطبههای نمازجمعه تهران در دانشگاه تهران ایراد کرد، گفت: چقدر خوب است که در ذکر مصیبتهای اباعبداللهالحسین علیهالسلام از ریشههای شکلگیری این مظلومیت هم سخن به میان میآید.
وی با بیان اینکه نباید به اجمال از کنار ریشههای شکلگیری این مظلومیت عبور کرد و باید به تفصیل درباره آنها سخن گفت، یکی از اوّلین ریشههای شکلگیری واقعه کربلا را ایجاد جریان نفاق در زمان پیامبر دانست و گفت: شکلگیری جریان نفاق در زمان پیامبر(ص) باعث نزول سوره منافقین شد. اینکه خوب است در نماز جمعه سوره منافقین خوانده شود، به این معنا نیست که این یک وردی است که خواندنش مستحب است، بلکه فهمیدن معنای آن و تناسبی که با نمازجمعه دارد، لازم است.
وی با اشاره به ایجاد دوقطبی مهاجر ــ انصار، توسط «عبدالله بن اُبَی» در یکی از غزوات پیامبر(ص) گفت: پیامبر از سخنان اُبَی، آنقدر ناراحت شدند که لشکر را در موقعی که باید استراحت میکردند، حرکت دادند. وقتی علّت این اقدام را از ایشان پرسیدند، فرمودند که مگر ندیدید که اُبَی گفته وقتی به مدینه برگردیم، میخواهیم مهاجرین را اخراج کنیم.
پناهیان، وجود اختلاف نظر در جامعه اسلامی را مایه برکت دانست و تصریح کرد: درعین حال، دوقطبی کردن جامعه و ذلیل کردن یک قطب و عزیز دانستن قطب دیگر، رفتاری منافقانه است.
وی با بیان اینکه متأسفانه در جامعه ما سالهاست دوقطبی شکل گرفته است، اظهار داشت: این دوقطبی، در اوایل، معنا و مصادیقی داشت که بعدها تغییر و تحوّل پیدا کرد؛ دوقطبی که با هم دعوا داشتند، در کنار هم قرار گرفتند، امّا اسمشان باقی ماند. بنابراین، دوقطبیای که اکنون جریان دارد، یک دوقطبی کاذب است.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با تشکر از رئیسجمهور بابت موضعگیری اخیر خود علیه دوقطبیسازی در جامعه، گفت: از ایشان عجیب بود که در یک سخنرانی، هم علیه دو قطبی سازی سخن میگویند هم اینکه با طرح موضوع زن، یک دوقطبی را برای انتخابات آتی ایجاد میکنند و به تبلیغاتچیها گرا میدهند که از این موضوع برای ایجاد دوقطبی استفاده کنند.
پناهیان با بیان اینکه در موضوع زن، دوقطبی خاصی وجود ندارد، گفت: طرح این موضوع از سوی رئیسجمهور، عجیب است که البته این طور سخن گفتن از سوی ایشان، زیاد رخ داده است. پناهیان با بیان اینکه دو قطبی سازی، شایسته سالاری را از بین خواهد برد، گفت: هر کسی از قطبها که بالا بیاید، حتّی اگر شایسته هم نباشد، میگویند چون مربوط به قطب ماست باید از او دفاع کنیم.
وی ادامه داد: در جامعه دوقطبی، بسیاری از طرحها و حرفها زمین میماند چون در دعوای دوقطبی نمیشود مسائل را شفاف بررسی کرد. برخی که طرفدار شفافیت هستند تا میبینند کسی از شفافیت سخن گفته که متهم به حضور در یک قطب دیگر است، شروع میکنند به حرف زدن علیه شفافیت.
پناهیان ادامه داد: تقاضا میکنم اندیشمندان بررسی کنند که دیکتاتوری رسانهای که ذیل عملیات دو قطبی سازی انجام میشود، شومتر است یا دیکتاتوریِ دیکتاتورهایی مثل رضاخان قُلدر و آل سعود که محبوب استکبار جهانی هستند؟
وی با محکوم کردن کسانی که به ایجاد دوقطبی در جامعه دامن میزنند، گفت: خدا لعنت کند کسانی که هر کسی انتقاد میکند، متهم و منتسب به یک جناح میدانند. این لعنتیها کسانی هستند که نمیگذارند جامعه پیش برود و فضای نقد و گفتوگوی آزاد، شکل گیرد.
وی با بیان اینکه در این دو قطبی سازیها کسانی رشد میکنند که شایسته نیستند، اظهار داشت: در این دو قطبی سازیها، بیبیسیچیها با تبعیت از بیبیسی خبیث، فرصت جولان پیدا میکنند و حقایق را پنهان میکنند.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه، انتخابات مجلس یازدهم را مورد اشاره قرار داد و گفت: انتخابات مجلس از نظر رسانه ملّی، انتخابات پرتنشی نیست چون برخلاف انتخابات ریاستجمهوری مناظرهای در تلویزیون انجام نمیشود، ولی بههر حال یکی از موقعیتهایی است که برخی میخواهند از آن سوءاستفاده کنند و جامعه را دوقطبی کنند.
وی ادامه داد: باید بتوانیم به انتخاباتی برسیم که در آن، کاندیداها با احترام به همدیگر، طرحهای خود را ارائه دهند و اگر هم میخواهند علیه هم سخنی بگویند، فوقش بگویند ایده من از ایده شما بهتر است و بیشتر از این نگویند تا جامعه دچار تنش نشود.
پناهیان با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس به دنبال «تونسی زاسیون» کردن ایران هستند، گفت: آیا شورای نگهبان یا قوه قضائیه با کسانی که اینطور مردم را دعوت به آشوب میکنند طبق قانون نباید برخورد کنند؟
وی ادامه داد: در حد رسانههای بسیار نزدیک دولت، سراغ داریم که خبر دروغ منتشر میکنند تا مملکت را به آتش بکشند و بعد که به رسانههای دشمن منتقل میشود، خبر خود را حذف میکنند. این کار، ظاهراً از نظر قانونی مشکلی نخواهد داشت ولی از نظر مروّت و انصاف، جای سؤال دارد.
پناهیان تصریح کرد: از رئیسجمهور محترم انتظار داریم اطرافیان خود را نهی از منکر کنند تا از رفتارهای اینچنینی بپرهیزند، چرا که خودشان گفتند که جامعه نیاز به آرامش دارد.
پناهیان تصریح کرد: هر موقع از روشهایی نظیر دوقطبیسازی فاصله گرفتیم باید برای ظهور قریبالوقوع، منتظرتر باشیم.
وی با اشاره سخن حضرت زهرا (سلامالله علیه) مبنی بر اینکه «مَعاشِرَ الْمُسْلِمینَالْمُسْرِعَةِ اِلى قیلِ الْباطِلِ، الْمُغْضِیَةِ عَلَى الْفِعْلِ الْقَبیحِ» گفت: حضرت زهرا دو ویژگی را برای مردم مدینه برشمردند که میتوان آنها را ریشههای شهادت امامحسین(ع) هم دانست. ایشان فرمودند شما وقتی سخن باطل را میشنوید با سرعت بیشتری بهسمت آن میروید تا سخن حق.
پناهیان ادامه داد: ویژگی دوم مردم مدینه از نظر حضرت زهرا(س) این بود که وقتی فعل قبیحی را میبینند که به جامعه ضربه میزند، از آن چشمپوشی میکنند.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه به کلام امیرالمؤمنین علیهالسلام اشاره کرد و گفت: حضرت میفرمایند اگر شما از مُرّ حق دفاع میکردید و به سخن باطل توهین میکردید و زشتی آن را نشان میدادید، کار به جایی نمیرسید که بر شما مسلّط شوند.
پناهیان ادامه داد: از شورای نگهبان عزیز تقاضا میکنم در انتخاباتها از مُرّ حق کوتاه نیاید. وقتی شورای نگهبان نتواند وسط انتخابات مثل یک داور، کارت قرمز به نامزدها نشان دهد، این یعنی کوتاه آمدن از مُرّ حق. هیچ تنشی هم نباید در زمین بازی ایجاد شود. شورای نگهبان بگوید آقا شما دروغ گفتید که اگر رقیب رأی بیاورد، در پیادهروها دیوار میکشند.
وی افزود: وقتی کاندیدایی پول پخش کند، اینجا داور باید وارد شود و کارت قرمز نشان دهد. هرچند ممکن است برخی طرفداران آن تیم خوشحال نشوند ولی در درازمدت از داور تشکر خواهند کرد و میدانند که بالاخره نمیشود داوری را از مسابقه حذف کرد.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه به سخنان امامحسین یکسال قبل از واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: حضرت به علما میفرمایند که عبرت بگیرید از نهی خدا درباره علمای یهود که چرا نسبت به قول و سخن گناه آلود و محرومیت مردم سکوت کردهاند و آبروی خود را خرج نمیکنند.
پناهیان:
شورای نگهبان به کاندیداهایی که دروغ میگویند کارت قرمز نشان دهد
صاحبخبر -
∎