شناسهٔ خبر: 35302288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

یاداشت عطوان درباره پیامد عملیات مقاومت در اشدود:

دروغين بودن ادعا‌هاي نتانياهو براي همگان فاش شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دو فروند موشک مقاومت که شهرک صهیونیستی اشدود را هدف قرار داد، نقاب از چهره واقعی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برداشت و دروغین بودن ادعا‌های او را فاش کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روزنامه رای الیوم، دو فروند موشک مقاومت که شهرک صهیونیستی اشدود را هدف قرار داد، نقاب از چهره واقعی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برداشت و دروغین بودن ادعا‌های او را فاش کرد.
عبدالباری عطوان سردبیر رای الیوم یادداشت امروز خود را به اقدام یکی از گروه‌های مقاومت فلسطین در شلیک دو موشک بالستیک به شهرک صهیونیست نشین اشدود اختصاص داد و نوشت: دو موشک بالستیکی که یکی از گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه سه شنبه گذشته به سمت شهرک صهیونیست نشین اشدود، جایی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر  اسرائیل مشغول سخنرانی انتخاباتی بود، نقشی بزرگ در مشخص کردن نتایج انتخابات کنست دارد که سه شنبه آینده برگزار خواهد شد. این رخداد در انتخابات اسرائیل نقش آفرینی می‌کند نه بیانیه‌های وزیران خارجه کشور‌های عربی در محکومیت صحبت‌های نتانیاهو که گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات غور اردن (دره اردن) و شمال بحر المیت را به سرزمین‌های اشغالی ملحق می‌کند. آنچه بیشتر باعث خشم می‌شود عبارتی است که وجه مشترک همه بیانیه‌های وزیران خارجه کشور‌های عربی بود. آن‌ها گفته بودند این اقدام روند صلح و راه حل دو کشوری را نابود می‌کند. آن‌ها از تکرار این عبارت خجالت نمی‌کشند، آنهم در حالی که به خوبی می‌دانند به محض انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و ملحق کردن ارتفاعات جولان، مطرح کردن معامله قرن به عنوان جایگزینی برای از بین بردن مناقشه فلسطین و سقوط خجالت آور طرح صلح عربی و مسابقه گذاشتن کشور‌های عربی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر، گزینه تاسیس دو کشور دیگر اعتباری ندارد؟
عطوان ادامه داده است: به دو موشکی برمی گردیم که صدای آژیر‌های خطر را به صدا در آوردند و باعث شد نتانیاهو مانند موش برای نجات زندگی خود به سمت نزدیک‌ترین پناهگاه بدود آنهم در حالی که ترس در صورتش موج می‌زد. اهمیت این دو موشک در دقت زمان آنهاست که نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت در نوار غزه توانایی اطلاعاتی بالا در رصد و پیگیری رخداد‌های کوچک و بزرگی دارند که در فلسطین اشغالی رخ می‌دهد به خصوص اقدامات نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل.
نتانیاهو که خود را به عنوان یک قهرمان ملی خستگی ناپذیر و رهبری شجاع به رای دهندگان نشان می‌دهد و مدعی است که فقط او می‌تواند از اسرائیل حمایت کند و لبنان، ایران و نوار غزه را به عصر حجر برگرداند، در مقابل دوربین صد‌ها هزار شبکه اجتماعی صوتی و تصویری، بر عکس همه ادعاهایش نمایان و مشاهده شد که همه نگرانی اش نجات خودش است و مصداق این مثل شد که ”انسان در سختی‌ها خودش را نشان می‌دهد. ”
به گفته اکثر اسرائیلی ها، نتانیاهو یک دروغگوی حرفه‌ای است و اگر می‌خواست دره اردن را (به سرزمین‌های اشغالی ملحق کند) چرا طی این چند دهه این کار را انجام نداد در صورتی که مانعی هم پیش رویش نبود. او می‌توانست به عنوان نخست وزیر در این خصوص تصمیمی اتخاذ و آن را اعلام کند، اما می‌داند شانس پیروزی ائتلاف لیکود، به رهبری او، و تشکیل کابینه زیاد نیست به همین سبب و به امید اینکه شانسش در پیروزی بهتر شود وعده می‌دهد. وعده هایش را با ملحق کردن دره اردن شروع و با تهدید به حمله به غزه برای از بین بردن حکومت حماس و پایان دادن به مقاومت در این شهر، پایان داد.
رای دهنده اسرائیلی که امنیت را در صدر اولویت‌های خود قرار می‌دهد شاید در رای دادن به ”رهبری“ که نشانه‌های ترس و وحشت در چهره اش نمایان شد بسیار تردید کند. علاوه بر این اشاره به ملحق کردن دره اردن و یهودی کردن و شهرکسازی در آن، امنیت و ثبات را محقق نمی‌کند بلکه نتایج معکوس داشته و خواهد داشت. تقویت موشک‌های غزه، دقت آن‌ها و وجود زرادخانه پهپادی موازی با آن یکی از نمونه‌ها در این خصوص است.
در ادامه این مقاله آمده است: نتانیاهو جرات یورش به غزه و پایان دادن به مقاومت در این شهر را نخواهد داشت زیرا اگر اینگونه نبود یک ساعت بعد از آغاز رویارویی‌های اخیر به سرعت به قاهره نمی‌رفت تا آتش بس را از آن گدایی کند. نتانیاهو به خوبی می‌داند ادامه جنگ باعث خواهد شد پنج میلیون شهرک نشین اسرائیلی برای چند هفته، البته اگر نگوییم چند ماه، در پناهگاه‌ها زندگی کنند، فرودگاه بن گوریون ویران شود. علاوه بر این چه کسی می‌داند آیا نتانیاهو مقاومت را در غزه از بین خواهد برد؟ اگر عکس این رخ دهد و مقاومت قوی‌تر شود چه؟
یک مسئله دیگر باقی مانده است اینکه دره اردن فقط 30 درصد از خاک کرانه غربی اشغالی را تشکیل می‌دهد که بخش حاصلخیز اراضی اردن را شامل می‌شود که به موجب پیمان وادی عربه (25 سال به اسرائیلی ها) اجاره داده شد. این اراضی شامل بحرالمیت است که اسرائیل آن را ملک انحصاری خود می‌داند و می‌خواهد در چارچوب سیاست (تصرف) موریانه‌ای بر روی این دریا و آنچه اطرافش هست دست بگذارد و این اقدام را گامی در جهت تشکیل "اسرائیل بزرگ" می‌داند.
اما کسی که کرانه باختری، قدس اشغالی و ارتفاعات جولان را ملحق کرد چرا بخش اردنی دره اردن را ملحق نمی‌کند؟ در سایه بی توجهی و سهل انگاری کشور‌های عربی چه چیزی مانع او می‌شود؟
عطوان ادامه داده است: وعده‌های نتانیاهو و اقدامات پهلوان مآبانه اش، که آخرین آن‌ها سفر به سوچی و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود، خیلی برایش فایده‌ای نخواهد داشت، زیرا کمی قبل از انتخابات اخیر اسرائیل هم سفری مشابه این سفر داشت. حتی اگر این سفر برای نتانیاهو فایده داشته باشد و در انتخابات پیروز شود، که البته پیروزی او مورد تردید است، نتانیاهو، اسرائیلی‌ها را وارد بحران‌های بی حد و حصری کرده است. آن‌ها در محاصره یک قدرت بازدارندگی قوی از شمال، جنوب و شرق قرار دارند و در شرایطی که برتری نظامی آن‌ها به سرعت رو به افول است، قدرت محور مقاومت روز به روز بیشتر می‌شود.
در پایان این یادداشت آمده است: اسطوره نتانیاهو به پایان خود نزدیک می‌شود و سلولی که چند سال از عمر خود را در آن به سر خواهد برد در یکی از زندان‌های اسرائیل در حال آماده شدن و استقبال از اوست. دو موشکی که اشدود را هدف قرار داد و چهره واقعی نتانیاهو را نشان داد، به یاد داشته باشید.

نظر شما