مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از تشکیل کمیته های تخصصی بررسی مشکلات کمیت و کیفیت در صنعت قطعه سازی با همکاری تشکلها خبر داد و گفت: برای ایجاد شفافیت در فرآیند تولید مقرر شد انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در جلسات مشترک با ساپکو، ساز و کاری برای انتخاب قطعه سازها، نحوه پرداخت، تعیین سهمیه هر قطعه ساز و قیمت گذاری اعلام کند. انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در نشست با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بسته پیشنهادی چندبخشی جبران کسری نقدینگی در صنعت خودرو به روش های تخصصی را ارایه کرد.در این نشست، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن استقبال از همراهی انجمن و تشکل های مرتبط با خودروسازی برای رفع مشکلات جاری، دستور بررسی کارشناسی و اجرای پیشنهادات ۸ بندی ارایه شده از سوی انجمن همگن قطعه سازان را صادر کرد.فرشاد مقیمی با بیان این که مشکلات امروز یک شبه ایجاد نشده که بخواهد یک شبه هم حل شود گفت: مسایل قابل حل است و با اجرای الزامات آن و در کنار یکدیگر می توانیم از تمامی آن عبور کنیم. از جایی باید شروع کنیم که بیشترین اثرگذاری را در روند مسایل داشته باشد. وی تنها راه نجات کشور را توجه به توان داخل و داخلی سازی تولید دانست و گفت: حتما مسایل جاری را پشت سر خواهیم گذاشت، از جمله مهم ترین آن تکمیل خودروهای ناقص و تامین نقدینگی تولید است. با همدلی و همراهی هم می توانیم از مسایل پیش روی با موفقیت عبور کنیم.
تحویل تمام خودروهای معوق سال ۹۷ سایپا تا پایان ماه آینده
قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش گفت: با توجه به تکمیل و تجاریسازی تعداد زیادی از خودروهای دارای کسری قطعات و همچنین اجرای موفقیتآمیز طرح عبور مستقیم و تولید تمام محصولات سایپا بهصورت کامل، تا پایان مهرماه همه تعهدات مربوط به سال ۹۷، تحویل داده خواهد شد. مجید باقری گفت: خودروهای پرتیراژ قابل عرضه سایپا مشمول این طرح خواهند بود و ثبتنامکنندگان محصولات خانواده رنو، برلیانس و آریو که به دلیل بدعهدی و ترک ایران از سوی شرکای خارجی از خودروهای غیرقابل تولید هستند در صورت مشارکت در طرح تبدیل، خودروهای تبدیلی خود را تحویل میگیرند.به گفته باقری در چندماه گذشته، بخشی از محصولات خانواده پراید و تیبا بهدلیل کمبود تعدادی از قطعات پیشرفته، بهصورت ناقص تولید میشد که این روند با تلاش مدیریت ارشد سایپا در حال حاضر به روال عادی بازگشته و موجب تسریع در تحویل خودروها شده است.وی ادامه داد: سایپا بهدلیل جایگزینی هر یک از محصولات برند مشترک با دو یا سه محصول قابل عرضه خود، با افزایش تعهدات در خصوص تعداد خودروهای تحویلی مواجه شد که این امر، زمینه طولانی شدن روند تحویل محصولات را ایجاد کرد.
خطر تعطیلی کرمان موتور و بیکاری ۱۰ هزار نیروی کار
مدیرعامل کرمان موتور با اعلام اینکه دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد، گفت: اگر نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم.به گزارش تسنیم، سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با حضور رییسکل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی، استاندار کرمان و سایر اعضای ستاد و همچنین خودروسازان و قطعه سازان استان کرمان برگزار شده بود، درباره ریشه مشکلات به وجود آمده برای فعالان صنعت خودرو کرمان گفت : ریشه تمامی مشکلات از سیاستهای ارزی دولت در سال گذشته و انفعال وزارت صنعت که اساسا می بایست از تولیدکنندگان حمایت نماید نشأت میگیرد.وی افزود: از ابتدای سال تاکنون تمام انرژی ما صرف عمل به تعهدات و دستورالعملهای وزاتخانه که سال گذشته درباره قیمت خودروهای پیشفروش شده بود و پرداخت مابهالتفاوتهای نرخ ارزی شد که به ما تحمیل گردید.فیروزی با اعلام اینکه در حال حاضر دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد، تصریح کرد: به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردهایم اگر طی یک ماه آتی نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم.مدیرعامل کرمان موتور با اشاره به اینکه بخش بزرگی از بحران امروز خودروسازان به دلیل تصمیمهای دولت در سال گذشته است، اظهارکرد: با این وجود وزارت صمت بعد از معلق کردن تمام آییننامه های فروش و پیشفروش؛ از ابتدای سال ۹۸ تاکنون حتی یک مجوز برای پیش فروش بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است.
∎
نظر شما