شناسهٔ خبر: 35171686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رژیم صهیونیستی به روسیه تعهد داد دیگر حزب الله لبنان را هدف قرار ندهد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: یک رسانه لبنانی از متعهد شدن رژیم صهیونیستی به عدم تکرار تجاوزگری خود به نیروهای مقاومت لبنان خبر داد .

روزنامه اللواء به نقل از منابع دیپلماتیک فاش کرد که اسرائیل از روسیه درخواست کرده است به حزب الله فشار وارد کند که بار دیگر به قواعد درگیری سابق و به ویژه قطعنامه ۱۷۰۱ پایبند باشد. این منابع که روزنامه اللواء لبنان اعلام کرده اطلاعات ویژه و حساسی را درباره اسرائیل فاش کرده‌اند، افزودند: تل آویو به روس‌ها تعهد داده که رزمندگان حزب الله را در سوریه (همانند آنچه در منطقه عقربا رخ داد و رزمندگان حزب الله را هدف قرار داد) دیگر هدف قرار ندهد و قطعنامه ۱۷۰۱ را هم نقض نکند به شرطی که حزب الله هم به قواعد درگیری سابق پایبند باشد. این منابع از میانجی‌گری‌های آمریکا، فرانسه، روسیه و مصر برای احیای قطعنامه بین المللی خبر داده‌اند. در اطلاعاتی که منابع دیپلماتیک فاش کرده‌اند مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با طرف‌های رسمی لبنان از جمله سعدالحریری نخست وزیر برای فشار بر حزب الله با هدف توقف عملیات نظامی‌اش علیه اسرائیل تماس گرفته و اینکه حزب الله به همان پاسخی که داد و خودروی نظامی اسرائیل را در نزدیکی شهرک آویویم هدف قرار داد، ‌اکتفا کند. این رسانه نوشت: منابع دیپلماتیک همچنین از پیشنهادهایی پرده برداشتند که دولت ترامپ به حزب الله و دولت لبنان از طریق میانجی‌گران اروپایی داده است که دربرگیرنده تعهدات آمریکا به مهار اسرائیل و ملزم کردن آن به قطعنامه‌های بین المللی از یک سو و عدم تشدید اقدامات واشنگتن علیه لبنان از طریق به تاخیر انداختن اعمال تحریم‌های جدید علیه همپیمانان حزب الله یا طرف های اقتصادی مرتبط با آن از سوی دیگر است به شرطی که حزب الله بار دیگر به قواعد درگیری سابق به ویژه قطعنامه ۱۷۰۱ پایبند باشد و نیز پایبند باشد که نیروی هوایی اسرائیل را هدف قرار ندهد.

اذعان نتانیاهو

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از ادعای ارتش این رژیم مبنی بر راه‌اندازی یک سایت جدید تولید موشک‌های نقطه‌زن توسط حزب‌الله لبنان، گفت که موشک‌های این سایت می‌توانند به طور مستقیم به سمت حیفا هدایت شوند.بنیامین نتانیاهو در سخنانی مدعی شد که ارتش این رژیم یک سایت جدید برای تولید موشک‌های نقطه‌زن متعلق به حزب‌الله لبنان را کشف کرده است که موشک‌های آن می‌توانند مستقیماً شهر حیفا در شمال اراضی اشغالی را هدف قرار دهند.نتانیاهو با بیان اینکه بدون وقفه برای جلوگیری از مسلح شدن حزب‌الله به موشک‌های مذکور تلاش می‌کند به طرف‌های ذی‌ربط اسرائیلی دستور داد تا مانع از این کار شوند.ارتش رژیم صهیونیستی دو روز قبل با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که حزب‌الله لبنان سایت جدیدی را برای تولید و توسعه موشک‌های نقطه‌زن در دشت البقاع لبنان در شمال شهرک “النبی شیث” ایجاد کرده است. در این حال مجله فارین افرز نوشت، توانایی‌های نظامی حزب‌الله بالاتر از توانایی‌هایی است که جهان درباره آن اطلاع دارد. این مجله به اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که گفته بود توانایی‌های حزب‌الله رو به افزایش است. این نشریه به نقل از مرکز پژوهش‌های بین‌المللی و استراتژیک گزارشی را درباره توانایی‌های حزب‌الله لبنان منتشر کرد که در این گزارش آمده است: حزب‌الله بزرگترین قدرت نظامی خارج از چارچوب ارتش‌ها در سطح جهان را دارد و زرادخانه گسترده‌ای از توپخانه، موشک، موشک‌های بالستیک، ضدجنگنده، ضدتانک و موشک ضد کشتی در اختیار دارد. این مرکز اعلام کرد: حزب‌الله توانایی‌های موشکی خود را به عنوان اولین ابزار بازدارندگی در مقابله با اسرائیل چه در یک درگیری کوتاه و چه در جنگ طولانی مدت نشان داده است. این مرکز افزود که حزب‌الله در سال ۲۰۰۶، ۱۵هزار موشک و تعداد زیادی خودروهای کوچک با قابلیت حمل موشک‌ در اختیار داشت که طی جنگی که ۳۳روز طول کشید حدود ۴۰۰۰موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. این مرکز افزود: از آن زمان توانایی‌های موشکی حزب‌الله افزایش یافته و آمارها حاکی از این هستند که زرادخانه موشکی این حزب شامل ۱۳۰هزار پرتابه متنوع است.

سخنان معاون حزب‌الله

معاون دبیرکل حزب‌الله ضمن اعلام اینکه انتشار تصاویر عملیات این جنبش علیه خودروی زرهی صهیونیستی ادعاهای نخست‌وزیر این رژیم را تکذیب کرد، گفت، این عملیات نشان داد مقاومت اهل عمل به وعده خود است. «نعیم قاسم» گفت، زمانی که رژیم صهیونیستی به لبنان تعدی می‌کرد و بیروت تنها به رجوع به شورای امنیت کفایت می‌کرد، گذشته است و مقاومت به تجاوزها پاسخ خواهد داد. وی گفت: روز یکشنبه مقاومت اسلامی یک عملیات جهادی –نظامی علیه خودروی زرهی دشمن اسرائیلی انجام داد و تمام کسانی که در آن بودند کشته یا زخمی شدند و این اجرای وعده سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله است که گفته بود حزب‌الله به تجاوز به سوریه و کشته شدن شهیدان «یاسر ضاهر و حسن زبیب» پاسخ خواهد داد و باید به وعده با هر بهایی عمل می‌شد. نعیم قاسم ادامه داد: موضوع مهم در این موضوع همان شبه اجماع لبنانی ها درباره حق مقاومت در پاسخگویی بود. معاون حزب‌الله گفت: بنیامین نتانیاهو گمان می‎کرد که می‌تواند بر مقاومت پیروز شود و در آن روز زود در رسانه‌ها ظاهر شد و گفت هیچ اتفاقی رخ نداده است؛ وی گمان نمی‌کرد تصاویری از عملیات موجود باشد زیرا مکان انجام عملیات سخت و پیچیده است. در این حال خبرنگار شبکه «روسیا الیوم» با حضور در خط مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی، نشان داد که رژیم صهیونیستی از ترس ادامه عملیات تلافی‌جویانه حزب‌الله لبنان، پایگاه‌های مرزی خود را تخلیه کرده است. پس از آنکه گزارش‌هایی در مورد خالی شدن پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در مرز لبنان منتشر شد، خبرنگار شبکه «روسیا الیوم» به این پایگاه‌ها مراجعه کرد تا صحت این گزارش‌ها را بررسی کند.گزارشی که روسیا الیوم منتشر کرده، نشان می‌دهد که نظامیان رژیم صهیونیستی پایگاه «آویویم» واقع در خط مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی را به کلی ترک کرده‌اند و حتی آنقدر عجله داشته‌اند که درهای این پایگاه نیز باز است و بخشی از مهمات نظامیان صهیونیست نیز جا مانده است. خبر دیگر اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مقامات امارات و بحرین به دلیل موضع‌گیری علیه حمله حزب‌الله لبنان به این رژیم، تشکر و قدردانی کرد. بنیامین نتانیاهو، از اظهارات مقامات وزارت خارجه بحرین و امارات، که اقدام تلافی‌جویانه حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی را محکوم کردند، استقبال کرد و افزود: امارات و بحرین ناتوانی دولت لبنان را در جلوگیری از عملیات حزب‌الله علیه اسرائیل محکوم کردند.

نظر شما