شناسهٔ خبر: 35147747 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

موافقت رهبری برای استفاده از صندوق توسعه در ساخت راه‌آهن چابهار- زاهدان

صاحب‌خبر -
 

مقام معظم رهبری با برداشت وام از صندوق توسعه ملی به منظور احداث راه آهن چابهار به زاهدان موافقت فرمودند.

این مطلب را مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دیروز در حاشیه مراسم بهره برداری از ۲۱۳ واگن جدید در ناوگان ریلی به خبرنگاران گفت و افزود: با تسریع در ساخت راه آهن چابهار به زاهدان، این خط ریلی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی، این خط مهم ریلی نقش بسزایی در توسعه محور شرق کشور و افزایش حجم ترانزیت کالا در مسیر جنوب آسیا به اروپا دارد و از طرف دیگر با تکمیل خط ریلی رشت- انزلی- آستارا کریدور ریلی شمال- جنوب فعال خواهد شد و شاهد رونق عبور و مرور بار ترانزیتی در این محور خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز بهره برداری از ۲۱۳ واگن ریلی ساخت داخل گفت: ما در شرایط تحریم با همت بالا و باور توانستیم رونق تولید را معنا کنیم. زیرا ایران دارای نیرو‌های با استعداد بسیار زیادی است و می‌توانیم هر آنچه که نیاز داریم در داخل تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در صنعت حمل و نقل ریلی باید سهم بالایی در بازار جهانی داشته باشیم و با استفاده از آن بتوانیم اشتغال و ظرفیت تولید را گسترش دهیم، افزود: منطقه غرب آسیا که ۶۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است ظرفیت خوبی برای توسعه دارد و ایران باید با استفاده از ظرفیت‌هایی که در خود دارد و تولیدکنندگان باتحویل به موقع تعهدات و سفارشات خود باید ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

اسلامی ادامه داد: اصلاح مسیرها، افزایش ظرفیت خطوط، ایجاد خطوط موازی، اتصال جدید به استان‌ها و مراکز بار از استراتژی‌های ما است که باید در برنامه ششم توسعه به آن دست یابیم و این یکی از سیاست‌های کلی نظام بوده و همواره اجرای آن مورد تأکید بوده است.

وی گفت: با توسعه زیرساخت‌ها، روان سازی خدمات، کاهش بروکراسی و همچنین کاهش زمان توقف بار باید بتوانیم رقابت را بین حوزه‌های حمل و نقلی ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید سهم خود را از ۱۰۰ میلیون تن بار اطراف خزر افزایش دهیم که این امر موجب افزایش اشتغال و همچنین تولید پایدار می‌شود.

گزارش خبرنگار ما حاکیست: اسلامی دیروز در مراسمی با حضور مقامات ریلی در ایستگاه راه آهن تهران از ۵ دستگاه لوکوموتیو، ۱۵ دستگاه واگن مسافری و ۱۹۳ دستگاه واگن باری که توسط شرکت مپنا الکترونیک، شرکت قطارهای پلور سبز و شرکت واگن پارس اراک در داخل کشور ساخته شده اند، رونمایی کرد.‌ برای ساخت این تعداد تجهیزات ریلی در داخل کشور بالغ بر

۳۶۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری شده است.‌وی همچنین به خبرنگاران گفت: برای توسعه صنعت ریلی و استفاده از توان داخلی در زمینه ساخت تجهیزات این حوزه حدود ۲ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه با سازمان برنامه و بودجه امضا کردیم. همچنین ۹ شرکت تولیدی و ۱۶ شرکت بهره‌بردار هم در این حوزه قرارداد منعقد کردند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، تمامی کارخانجات ریلی که سال های قبل خط تولید آنها متوقف شده بود، اکنون همگی فعال شده اند و امیدواریم قرارداد‌های جدید به سرانجام برسد که سهم ریل در جابجایی بار و مسافر افزایش یابد.

وی درباره تاخیر صورت گرفته در بهره‌برداری از قطعه یک آزاد راه تهران – شمال گفت: قبلا وعده داده بودیم که تا پایان تابستان عملیات احداث و عمرانی منطقه یک به پایان می‌رسد، اکنون هم عملیات اجرایی در این محور جاده ای به سرعت ادامه دارد و ۳ هزار نفر آنجا فعال هستند.

اسلامی افزود: قطعه یک آزادراه تهران – شمال هم اینک در مرحله ایجاد سیستم مدیریت بهره‌برداری و آزمایش نهایی است و با خاتمه این مراحل، مسیر تردد از این آزادراه را برای مردم باز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی در منطقه یک در حال اتمام است،گفت: به شرکت‌های پیمانکار گفته‌ایم به منطقه ۲ مهاجرت کنند و تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان کار دولت، بخش عمده‌ای از این آزاد راه به پایان برسد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای اتصال به جاده چالوس نیازمندیم که این جاده را تا ۱۳ کیلومتر در بخش اتصال به آزاد راه افزایش دهیم، بنیاد مستضعفان تقاضا کرد که جاده چالوس را ببندیم تا این کار با سرعت انجام شود، اما به دلیل آنکه ایام تابستان است و تقاضای سفر در این محور بالا است، برنامه‌ریزی کردیم با همکاری پلیس راه در روز‌های وسط هفته این جاده را ببندیم و عملیات را به سرعت انجام دهیم.

دکتر سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم به خبرنگاران گفت: با توجه به تفاهمنامه‌ای که سال گذشته با رئیس سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید تا پایان سال آینده ۹۷۴ دستگاه انواع لکوموتیو با استفاده از منابع داخلی به شبکه حمل و نقل ریلی اضافه خواهد شد.

وی درباره تامین مالی طرح‌های راه آهن گفت: منابع متنوعی برای تامین مالی وجود دارد که منابع ۲۲ طرح از محل اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تامین شده و ۱۷۹۱ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان ساخته می‌شود.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه به واسطه حمایت رهبری، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هم برای تکمیل طرح‌ها فراهم شده است، افزود: تا پایان سال ۳۷ دستگاه واگن مسافری،۳۰ دستگاه لکوموتیو و ۲۱۷ دستگاه انواع واگن‌های باری به شبکه ریلی اضافه می‌شود.‌وی عمر متوسط واگن‌های باری و مسافری را ​۲۴ سال ذکر کرد که با ورود این واگن های جدید عمر ناوگان ریلی کاهش می‌یابد و افزود: با تلاش متخصصان داخلی میزان وابستگی به خارج برای تأمین تجهیزات ریلی به حداقل رسیده و هم اینک تولید قطعه مرکزی سوزن ریلی و چرخ که جزو قطعات مهم صنعت ریلی هستند، در کشور آغاز شده است.

رسولی با اظهار اینکه در سیستم سیگنالینگ هم ما جزو ۸ کشوری هستیم که به این فناوری تسلط داریم، از برداشتن گام‌های بلندی در تولید لوکوموتیو خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر واگن‌های باری، مسافری، مترو و خودکشش در داخل ساخته می‌شود و البته نظیر کشورهای دیگر جهان برخی قطعات از کشورهای دیگر می‌آید.

وی ادامه داد: امسال هم همانند سالهای قبل ستاد سفرهای اربعین در راه آهن تشکیل شده است و برای جابجایی زائران به مرزهای عراق برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در این ایام قطارهای ویژه ای به مقصد کرمانشاه، شلمچه و چزابه اعزام کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طراحی ساخت خط آهن سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان به دستور وزیر راه و شهرسازی مورد بازنگری قرار گرفته تا سرعت تردد قطارها در این مسیر به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش یابد. هم اینک پیشرفت فیزیکی کل مسیر کمتر از ۱۰ درصد است، اما ‌در عملیات خاکی و زیرسازی بین قم تا اصفهان بیش از ۶۰ درصد رشد فیزیکی داریم. همچنین در بخش تهران تا قم هم اقداماتی انجام شده است.

نظر شما