شناسهٔ خبر: 35145059 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خروجی رایزنی‌های 10 ساعته ایران و فرانسه برای حفظ برجام/ وزیر دارایی فرانسه راهی واشنگتن شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- پس از رایزنی‌های 10 ساعته ایران و فرانسه در پاریس، این کشور شروط راه اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری با ایران را اعلام کرد.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، رایزنی‌های کارشناسان ارشد ایران و فرانسه در پاریس به ریاست عراقچی بیش از 10 ساعت به طول انجامید و جزییات سناریوهای محتمل برای پیشبرد ابتکار مطرح شده بین روسای جمهور 2 کشور بررسی شد.
مذاکرات فشرده ایران و فرانسه در سطح کارشناسان ارشد دو کشور دیروز (دوشنبه) در پاریس به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و با حضور معاونان بانک مرکزی و وزارت نفت و بهرام قاسمی سفیر کشورمان در پاریس برگزار شد. نحوه تامین مطالبات و منافع ایران در برجام محور اصلی این مذاکرات بود.
مقرر شد طرفین ضمن تداوم کار فشرده بر روی این سناریوها، رایزنی های خود با سایر طرف های ذیربط را نیز افزایش داده و به گفتگوهای مستمر با یکدیگر در سطوح مختلف ادامه دهند.
عراقچی که اول مرداد ماه نیز حامل پیام کتبی روحانی برای امانوئل ماکرون بود در دو مذاکره ای که ظریف در پاریس و بیاریتز در دو هفته اخیر داشت او را همراهی کرده بود.
از سوی دیگر نیز ظریف در سفر به مسکو با همتای روس خود درباره برجام به گفتگو پرداخت و او را در جریان گفتگوها با فرانسه قرار داد.
وزیر خارجه ایران امروز در نشست خبری مشترک با لاوروف درباره طرح ماکرون گفت: بحثی که با آقای ماکرون داریم درباره نحوه اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و جلوگیری از ادامه تنش در اجرای برجام است که حتما به نفع کسی نخواهد بود. گفتگوهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و امروز نیز همکاران من در فرانسه این گفتگوها را ادامه می‌دهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هدف اصلی طرح ما اجرای تعهدات اروپاست. آنچه رئیس جمهور فرانسه با شرکای آمریکایی خود ادامه می‌دهد، مربوط به فرانسوی‌ها و اتحادیه اروپاست. آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام است. دوستان روسیه و چین ما تعهداتشان را در حد امکان عملی کردند. البته توقع داریم همانطور که روسیه توقع دارد، روش‌ها و راهکارهایی که برای اجرای برجام دیده می‌شود، منافعش برای همه اعضای برجام باشد و نه منحصر به برخی اعضا.

پیشنهاد فرانسه به ایران برای حفظ توافق هسته ای
خبرگزاری «رویترز» امروز (سه‌شنبه) در تایید اخباری که پیش از این هم منتشر شده بود، نوشته است که پیشنهاد فرانسه به ایران برای حفظ توافق هسته‌ای، اعطای یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تا پایان سال جاری میلادی در ازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای است.
این خبرگزاری به نقل از یک فرد مطلع، نوشته است: «سؤال این است که آیا می‌توانیم به این سطح 15 میلیارد دلاری برسیم؟ ثانیا اینکه چه کسی آن را تأمین مالی می‌کند و سوم اینکه ما دستکم یک تایید ضمنی از ایالات متحده نیاز داریم. هنوز موضع ایالات متحده را نمی‌دانیم.»
رویترز در ادامه به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که مذاکرات ایران و فرانسه هنوز به مرحله بحث در مورد نحوه بازپرداخت این خط اعتباری نرسیده است، اما انتظار می‌رود که فروش نفت ایران به مرور از سر گرفته شود. تاکنون چند کشور برای پیوستن به این ساز و کار با فرانسه رایزنی کرده‌اند.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه اعطای این خط اعتباری را به بازگشت ایران به انطباق کامل با برجام منوط کرده است. یک دیپلمات فرانسوی در این رابطه گفته است: «این موضوعی فوق‌العاده حساس است و نمی‌خواهیم مخالفان این ایده آن را به شکست بکشانند. اوضاع به شدت ناپایدار است.»
روزنامه گاردین نیز روز گذشته (دوشنبه) با توجه به تماس تلفنی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نوشت، فرانسه در تلاش است تا برای پیش خرید نفت ایران یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری راه اندازی کند.
به گزارش این روزنامه انگلیسی، فرانسه برای راه اندازی خط اعتباری پیش خرید نفت ایران تلاش می کند اما هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا اجازه چنین اقدامی را می دهد یا هر شرکت یا کشوری که به دنبال خرید نفت از ایران باشد را تحریم خواهد کرد.
در کنار فشارهای آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت خام ایران، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد سه مرحله ای خود را به مقامات ایرانی مطرح کرده است.
به نوشته گاردین، پیشنهادات مکرون شامل تعهدات دو طرف به حفظ توافق هسته ای سال 2015 است.
روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت، پیشنهادات رئیس جمهوری فرانسه از طرف دولتمردان بریتانیا و آلمان نیز حمایت می شود.

شروط فرانسه برای راه اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری با ایران
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که «هنوز اقدامات زیادی برای حفظ برجام باید انجام شود.»
وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که مذاکره با ایران در زمینه ایجاد یک خط اعتباری نفتی در جریان است و هنوز کارهای زیادی باقی مانده است که برای حفظ برجام باید انجام شود.
وی با اشاره به مذاکرات اخیر میان تهران و پاریس گفت که مذاکرات با ایران شکننده است اما در جریان است.
وزیر خارجه فرانسه درباره محتوای مذاکرات با طرف ایرانی نیز اعلام کرد که مذاکرات جاری با ایران درباره ایجاد یک خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود، است و همچنان ادامه دارد.
وی همچنین تاکید کرد که در نهایت این خط اعتباری منوط به اعطای معافیت از سوی آمریکا است.
لودریان اضافه کرد: «این خط اعتباری، یک در ازای بازگشت به برجام، امنیت در خلیج(فارس) و شروع مذاکراتی درباره امنیت منطقه ای بعد از سال 2025(پایان برخی بندهای توافق هسته‌ای 2015) است.»
وی افزود: همه اینها با فرض این است که دونالد ترامپ معافیتهای تحریمی صادر کند.

وزیر دارایی فرانسه راهی واشنگتن شد
خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع مطلع نوشته است که وزیر دارایی فرانسه برای رایزنی در مورد پیشنهاد خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به ایران، راهی واشنگتن شده است.
خبرگزاری «رویترز»، امروز (سه‌شنبه) در تایید شایعه‌ای که پیش از این هم منتشر شده بود، نوشته است که پیشنهاد فرانسه به ایران برای حفظ توافق هسته‌ای، اعطای یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تا پایان سال جاری میلادی در ازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای است.
این خبرگزاری به نقل از یک فرد مطلع، نوشته است: «سؤال این است که آیا می‌توانیم به این سطح 15 میلیارد دلاری برسیم؟ ثانیا اینکه چه کسی آن را تأمین مالی می‌کند و سوم اینکه ما دستکم یک تایید ضمنی از ایالات متحده نیاز داریم. هنوز موضع ایالات متحده را نمی‌دانیم.»
رویترز نوشته است که «برونو لو میر» وزیر دارایی فرانسه امروز راهی واشنگتن شده است تا در مورد این ساز و کار با واشنگتن رایزنی کند. بر اساس این گزارش، یک دیپلمات گفته است که ممکن است آمریکا امروز موضع خود در قبال پیشنهاد فرانسه را اعلام کند.
به نوشته این خبرگزاری، هرچند مقام‌های آمریکایی رفع تحریم‌های ایران را رد کرده‌اند، اما در جریان نشست سران گروه 7 در «بیاریتز» فرانسه، به نظر می‌رسیده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با این ایده مخالف نیست.
رویترز به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که مذاکرات ایران و فرانسه هنوز به مرحله بحث در مورد نحوه بازپرداخت این خط اعتباری نرسیده است، اما انتظار می‌رود که فروش نفت ایران به مرور از سر گرفته شود. تاکنون چند کشور برای پیوستن به این ساز و کار با فرانسه رایزنی کرده‌اند.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه اعطای این خط اعتباری را به بازگشت ایران به انطباق کامل با برجام منوط کرده است. یک دیپلمات فرانسوی در این رابطه گفته است: «این موضوعی فوق‌العاده حساس است و نمی‌خواهیم مخالفان این ایده آن را به شکست بکشانند. اوضاع به شدت ناپایدار است.»
رویترز به نقل از یک مقام ایرانی که خواسته نامش فاش نشود، نوشته است: «هرچند اتحادیه اروپا و به ویژه فرانسه حسن نیت دارند، اما آن‌ها باید ایالات متحده را به همکاری با ما متقاعد کنند... در غیر اینصورت، ایران درباره کاهش تعهدات هسته‌ای خود بسیار جدی است. اگر توافق برای ما منفعتی نداشته باشد، هیچ منطقی برای پایبندی به آن وجود ندارد.»


نظر شما