شناسهٔ خبر: 35124046 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

المپیکی شدن بسکتبال ایران در ابهام

صاحب‌خبر -
 

تیم ملی بسکتبال ایران با هدایت «مهران شاهین‌طبع» دومین دیدار خود را هم در جام جهانی ۲۰۱۹ با شکست پشت سر گذاشت تا حضورش در المپیک در ابهام قرار گیرد.

در سومین روز از رقابت‌های جام‌جهانی بسکتبال در چین، تیم ملی ایران دومین دیدارش را برابر تونس برگزار کرد، اما در این دیدار حساس هم نتوانست کاری از پیش ببرد و برابر نماینده آفریقا شکست خورد.

تیم ملی بسکتبال ایران که در دیدار اولش برابر پورتوریکو باختی عجیب را تجربه کرده بود در این مسابقه باید به برد می رسید تا امید صعودش زنده بماند اما با نتیجه ۷۹ بر ۶۷ بازی را واگذار کرد تا بدون برد باقی بماند.

در این مسابقه، تیم ملی ایران کوارتر نخست را ۲۹ بر ۱۹ واگذار کرد. در کوارتر دوم ۱۶ بر ۱۵ به برتری رسید، اما کوارترهای سوم و چهارم را با نتایج ۱۵ بر ۱۳ و ۲۰ بر ۱۹ واگذار کرد و در نهایت باخت.

در این دیدار «آرون گرامی پور» و «حامد حدادی» بهترین‌های ایران بودند. گرامی پور ۱۸ امتیاز، ۸ ریباند و تاثیرگذاری ۲۲ داشت و حدادی هم با ۱۳ امتیاز، ۱۱ ریباند و تاثیرگذاری ۲۳ به کار خودش پایان داد. «صلاح مجری» سنتر تیم ملی تونس با ۲۲ امتیاز، ۱۵ ریباند و تاثیرگذاری ۳۸، بهترین بازیکن میدان بود.

با این باخت تیم ملی دومین شکستش را تجربه کرد و چهارشنبه باید به مصاف اسپانیا برود که پیروزی برابر این تیم مدعی دور از ذهن به نظر می رسد.

با این نتایج، تیم ملی صعود به جمع ۱۶ تیم برتر جهان را از دست می دهد و برای کسب سهمیه المپیک باید امیدوار باشد که چین هم به مرحله دوم صعود نکند تا تیم ملی بتواند در رقابت تیم ها برای رده های هفدهم تا سی و دوم جایگاهی بهتر نسبت به حریفان آسیایی کسب کند و المپیکی شود.

اختلاف بسکتبال آسیا با دنیا

رامین طباطبایی که در محل برگزاری دیدارهای تیم ملی بسکتبال در جام‌جهانی حضور دارد، بعد از شکست دیروز مقابل تونس گفت: رقابت مهمی داشتیم. به همین دلیل بعد از شکست روز شنبه مقابل پورتوریکو، تلاش کردیم تیم را به حالت اول بازگردانیم تا بازیکنان بتوانند با شرایط و پتانسیل بهتر برای دیدار با تونس آماده شوند.

وی با بیان این که ملی‌پوشان بسکتبال، روحیه برد مقابل تونس را داشتند، خاطرنشان کرد: بازیکنان برای برتری در این رقابت، تلاش زیادی کردند اما تجربه تونس بر این تلاش غلبه کرد. امروز، روز تونس بود. بازیکنان این تیم کاملاً حساب شده بازی کردند و در موقعیت‌های حساس، عملکرد بهتری داشتند. آنها هر زمان می‌خواستند جریان بازی را کُند مخی کردند یا به آن سرعت می‌دادند.

رئیس فدراسیون بسکتبال با بیان این که نسبت به دیدار با پورتوریکو، توپ ملی‌پوشان ایران کمتر وارد سبد شد، تصریح کرد: همه این عوامل دست به دست هم داد تا ایران بازنده رقابت با تونس باشد. هر چند که این شکست، چیزی از ارزش‌های ملی‌پوشان کم نمی‌کند.

طباطبایی همچنین یادآور شد: جام‌جهانی میدان بزرگی است که در آن نقاط ضعف تیم‌های شرکت‌کننده مشخص می‌شود، شکست‌هایی که ایران در این میدان متحمل شد، اختلاف سطح بسکتبال آسیا با دنیا را نشان می‌دهد؛ اختلافی که ما باید جبران کنیم.

وی تأکید کرد: به نظرم به جز چین، دیگر تیم‌های آسیایی که در جام جهانی حضور دارند، نمی‌توانند به مرحله دوم این مسابقات راه یابند؛ این ضعف کشورهای آسیایی است.

رئیس فدراسیون بسکتبال خاطرنشان کرد: ما باید خود را از قاره آسیا جدا کنیم تا سطح کیفی بهتری به خصوص در سطح اروپایی‌ها پیدا کنیم؛ این موضوع جزو برنامه‌های ما است.

پرتاب‌های ۳ امتیازی‌ تونس دور از انتظار بود

مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی ایران در باره شکست تیم ملی بسکتبال کشورمان گفت: تلاش کردیم بعد از بازی اول مقابل پورتوریکو بازیکنان را بازسازی کنیم چون برابر تیمی باتجربه بازی داشتیم. سه امتیازی‌های غیرقابل پیش بینی از تونس دیدیم. بازیکن شماره ۴۵ تونس ۵۶ درصد پرتاب‌های سه امتیازی خود را وارد سبد کرد که یک آمار بسیار بالاست.

وی ادامه داد: در نیمه اول بازی، کنترل فضای زیر حلقه را به آن‌ها واگذار کردیم و چند ریباند دفاعی را از دست دادیم، البته در نیمه دوم اوضاع را تغییر دادیم و بهتر شدیم. فکر می‌کنم بازی اول مقابل پورتوریکو تاثیر زیادی روی ما گذاشت.از رسانه‌ها می‌خواهم از مسئولین بپرسند که چطور در بازی اول ما مقابل پورتوریکو یک داور چینی انتخاب شد؟ آیا چین قبول می‌کند که یک داور ایرانی در همین شرایط رقابت برای آن‌ها قضاوت کند؟

شاهین‌طبع گفت: همه تیم‌های آسیایی در تلاش و رقابت هستند. اصلا نمی‌خواهم علیه داوران چین صحبت کنم و به همه آن‌ها احترام می‌گذارم، اما کدام کشور آسیایی داور چینی را می‌پذیرد؟ نه فقط داور چینی بلکه هر داور آسیایی دیگر را در این شرایط نمی‌پذیرند. هیچ داور آسیایی نباید بازی تیم‌های آسیایی را قضاوت کند. نمی‌خواهم درباره تصمیم‌های داوری مقابل پورتوریکو صحبت کنم، اما این مساله از نظر ذهنی تاثیر زیادی روی تیم ما داشت.

وی همچنین درباره احتمال خداحافظی حامد حدادی از بازی‌های ملی گفت: حدادی یک شخصیت بسیار بزرگ است. او در سه ماه گذشته بیشترین تلاش ممکن را داشت و به سختی تمرین کرد. فکر می‌کنم او خیلی خوب بسکتبال را می‌فهمد و در این مسابقات هم عملکرد بسیار خوبی داشت. همین طور که در ۱۵ سال اخیر برای تیم ملی خوب کار کرده است. نمی‌خواهیم الان درباره آینده صحبت کنیم.

نظر شما