شناسهٔ خبر: 35121434 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

انفجار در شهر قندوز/ درگیری های شدید طالبان و نیروهای نظامی افغان

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- حمله انتحاری بعد از ظهر امروز دوشنبه در شهر قندوز در شمال افغانستان شش کشته و پانزده زخمی بر جا گذاشت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «نصرت رحیمی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد: براثر این حمله انتحاری که در میان گروهی از نیروهای پلیس تامین امنیت بزرگراه قندوز به وقوع پیوست ، شش پلیس جان خود را از دست دادند و پانزده نفر از جمله یازده غیرنظامی و چهار پلیس زخمی شدند.
گروه طالبان مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفت.
دو روز قبل نیز براثر حمله انتحاری در میدان مرکزی شهر قندوز ده نفر از جمله «سید سرور حسینی» سخنگوی فرماندهی پلیس قندوز کشته و پنج نفر زخمی شدند.
«عصمت الله مرادی» سخنگوی استانداری قندوز وقوع این انفجار را تایید کرده است.

انفجار در مقابل بیمارستان در استان پکتیا افغانستان
یک انفجار مقابل بیمارستان مرکزی شهر «گردیز» مرکز استان پکتیا افغانستان به وقوع پیوست.
هنوز از تلفات احتمالی این انفجار گزارشی منتشر نشده است. برخی خبرها حاکی است که این انفجار ناشی از حمله انتحاری بوده است.

دیدار زلمای خلیل زاد و عبدالله عبدالله
زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان به دیدار عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان رفت
دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه دولت افغانستان اعلام کرد: خلیل‌زاد، عبدالله را در جریان آخرین جزئیات گفتگو‌های صلح قرار داده و نسبت به تامین صلح سراسری و پایدار در افغانستان اطمینان داده است. خلیل‌زاد که پس از پایان دور نهم مذاکرات آمریکایی‌ها با طالبان در قطر روز گذشته به کابل آمد در جریان این سفر با مسئولان دولت افغانستان و چهره‌های سیاسی افغان دیدار خواهد کرد. بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و مردم افغانستان خلیل زاد را نسبت به پنهان‌کاری در مذاکراتش با طالبان متهم می‌کنند مذاکراتی که در هیچ کدام از آن‌ها دولت افغانستان حضور نداشته است.

حمله خمپاری ای در استان لغمان افغانستان
یازده غیرنظامی افغان براثر حمله خمپاره ای در استان لغمان در شرق افغانستان کشته یا زخمی شدند.
«اسدالله دولتزی» سخنگوی استانداری لغمان اعلام کرد: یک خانه مسکونی در شهرستان «الیشنگ» استان لغمان هدف حمله خمپاره ای قرار گرفت که براثر آن پنج غیرنظامی کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.
وی طالبان را در این زمینه متهم کرد و گفت: کشته و زخمی شدگان این حمله خمپاره ای اعضای یک خانواده بودند .

درگیری های شدید طالبان و نیروهای نظامی افغان
نظامیان افغان پس از درگیری شدید با افراد گروه طالبان در شهر « پلخمری » مرکز استان بغلان ، حمله افراد این گروه را دفع کردند.
وزارت کشور افغانستان اعلام کرد: نظامیان افغان در درگیری شدید با افراد طالبان ، اعضای این گروه را در سه محل درگیری در شهر « پلخمری » سرکوب کردند و افراد طالبان از این شهر متواری شدند.اما درگیری های پراکنده میان طالبان و نظامیان افغان در حومه شهر پلخمری ادامه دارد .
وزارت دفاع افغانستان نیز امروز دوشنبه در بیانیه ای از کشته شدن بیست و دو نفر از طالبان در عملیات شبانه روز گذشته نیروهای ارتش در شهر پلخمری و منطقه «دند غوری» استان بغلان خبر داد.
منابع بیمارستانی نیز اعلام کردند: براثر درگیری ها در شهر پلخمری ، هشت نظامی و غیرنظامی افغان کشته و چهل نفر ازجمله بیست و هشت غیرنظامی زخمی شدند.
از سوی دیگر درپی درگیری های شدید در استان بغلان ، طالبان مسیرهای منتهی به شهر پلخمری را بستند.
گفته می شود بیش از دو هزار مسافر در مسیرهای استان بغلان گیر افتاده اند و هیچ نهادی تاکنون به کمک آنها نرسیده است.
مسافران گیر افتاده گفته اند: آنها با کمبود شدید مواد غذایی روبرو شده اند و نرخ یک قرص نان سه برابر شده است .

ابراز نگرانی از روند صلح آمریکا با طالبان
چهره های سیاسی افغان در دیدار با «زلمی خلیل زاد» نگرانی های خود را درباره مسایل مربوط به روند صلح آمریکا با طالبان اعلام کردند.
دفتر مطبوعاتی «حامد کرزی» رییس جمهور سابق افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد: «زلمی خلیل زاد» نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان با رییس جمهور سابق این کشور دیدار و درباره مسایل مربوط به روند صلح بحث و تبادل نظر کرد.
در این دیدار همچنین شماری از چهره های سیاسی افغان با تاکید بر تامین صلح سراسری و پایدار ، نگرانی های خود را درباره اقدامات بعدی در روند صلح ، قطع جنگ و خشونت ، تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان و سایر مسایل مرتبط با صلح مطرح کردند.
«محمد محقق» رییس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ، «یونس قانونی» عضو هیات رهبری جمعیت اسلامی افغانستان و «سید حامد گیلانی» رییس حزب محاذ ملی افغانستان از شرکت کنندگان در این نشست بودند.
قبل از این نیز بسیاری از چهره های سیاسی افغان از مبهم بودن مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر و نادیده گرفته شدن خواست های دولت و مردم افغانستان در این مذاکرات انتقاد کرده بودند.

پایان بی نتیجه دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان
همزمان با پایان نهمین دور مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر ، جنگ و درگیری در افغانستان نیز شدت یافته است.
نهمین دور مذاکرات آمریکا با طالبان روز گذشته پایان یافت و همزمان با روزهای پایانی این مذاکرات و در حالی که طرفین از رسیدن به یک‌توافق می گفتند ، طالبان حملات خود را به شهرهای شمالی افغانستان افزایش داد به گونه ای که شهرهای مهم «پلخمری» و «قندوز» تا مرز سقوط به دست طالبان پیش رفت.
در این حملات که به درگیری های شدید طالبان با نظامیان افغان منجر شد ، صدها نفر از جمله غیرنظامیان و نظامیان افغان کشته یا زخمی شدند .
تازه ترین گزارش از استان قندوز حاکی از آن است که طالبان بامداد امروز به شهرستان «دشت ارچی» از توابع این استان حمله کردند و درگیری آنها با نظامیان افغان به شدت ادامه دارد.
«محمد یوسف ایوبی» رییس شورای استانی قندوز نیز گفت: همزمان با جنگ و درگیری در شهرستان دشت ارچی ، فرماندار و رییس اداره امنیت ملی این شهرستان نیز براثر انفجار مواد منفجره کار گذاشته شده در شهرستان دشت ارچی زخمی شدند.
درگیری ها در شهر پلخمری نیز که از روز گذشته آغاز شده است به شدت ادامه دارد و مسیرهای منتهی به این شهر مسدود است.
از سوی دیگر همزمان با تشدید جنگ و درگیری در افغانستان ، نظامیان آمریکایی نیز بمب های بیشتری را بر مناطق مسکونی این کشور می ریزند که براثر آن افراد غیرنظامی نیز کشته یا زخمی می شوند.
زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان پس از هر دور مذاکره با طالبان ، وعده برقراری صلح را به مردم افغانستان می دهد.
خلیل زاد پس از نهمین دور مذاکرات صلح ادعا کرده است که آمریکا و طالبان به توافق نزدیک شده اند اما این در حالی است که تنور جنگ در افغانستان شعله ورتر شده است.
«صادقی زاده نیلی» کارشناس امور سیاسی و نماینده سابق مجلس افغانستان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما هدف از تشدید جنگ طالبان در این کشور را تلاش برای امتیازگیری دو طرف در مذاکرات صلح دانست و گفت: هر زمانی که مسایل مربوط به صلح داغ تر می شود ، جنگ و درگیری در افغانستان نیز شدت می یابد.
اما در این بین دولت افغانستان که در مذاکرات آمریکا با طالبان در حاشیه قرار دارد همواره تاکید کرده است که روند صلح بسیار پیچیده و زمانگیر بوده و تاکنون نتایجی نداشته است.

تدابیر ویژه برای تامین امنیت عزاداری محرم در افغانستان
سخنگوی وزارت کشور افغانستان از تدابیر ویژه برای تامین امنیت عزاداران عاشورای حسینی در ماه محرم خبر داد.
«نصرت رحیمی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت: برنامه جامع امنیتی در دهه اول ماه محرم در افغانستان برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در سراسر کشور تدوین شده است که این برنامه به صورت کامل اجرایی خواهد شد.
وی افزود: مردم افغانستان اطمینان داشته باشند در همه مساجد و حسینیه‌های افغانستان که آیین عزاداری برگزار می‌شود، نظامیان افغان از جمله نیرو‌های پلیس امنیت آن را تامین می‌کنند.
«اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان نیز در دیدار با علمای شیعه این کشور بر همکاری مردم برای تامین امنیت مراسم عزاداری ماه محرم تاکید کرد.
«رازمحمد اوریا خیل» فرمانده مرکز هماهنگی نیرو‌های امنیتی کابل نیز اعلام کرد: تامین امنیت مساجد، حسینیه‌ها، مناطق پرجمعیت و آسیب پذیر در ماه محرم در اولویت کاری نظامیان افغان قرار دارد.
دو سال قبل وزارت کشور افغانستان با اجرای طرح امنیتی در میان اهالی در مساجد و حسینیه‌های شهر کابل بین پنج تا ده قبضه سلاح توزیع کرد تا در همکاری با نیرو‌های ارتش و پلیس، امنیت مراسم ماه محرم را تامین کنند.
اهالی مساجد و حسینیه‌های شهر کابل نیز در روز‌ها و شب‌های محرم مسلح می‌ شوند و با نیرو‌های پلیس در تامین امنیت همکاری می‌کنند.
بازرسی بدنی شرکت کنندگان در مراسم عزادارای شب‌ها و روز‌های ماه محرم عمدتا بر عهده اهالی مساجد و حسینیه‌های شهر کابل است که داوطلبانه فعالیت می‌کنند.
دسته سینه زنی در عاشورای 1390 در مرکز شهر کابل و شب عاشورای 1395 مراسم عزاداری در زیارتگاه سخی هدف حملات تروریستی قرار گرفت که براثر آن بیش از صد نفر شهید یا زخمی شدند.

نظر شما