شناسهٔ خبر: 35065738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۹ شهریور ماه 1398

آخرین اخبار از قیمت بنزین / گرانی بنزین چقدر محتمل است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجار‌ت‌نیوز، روزنامه‌های ایران، امروز شنبه ۱۹ شهریور ماه به موضوع کارتی شدن بنزین‌ پس از ۴ سال پرداختند و بیشتر آن‌‌ها روی صحبت‌های وزیر نفت در برنامه صداوسیما مانور دادند که به برخی سوالات شهروندان در این خصوص پاسخ داد. گزارشی از گزارش روزنامه‌های «اعتماد»، «خراسان»، «جام جم» و «اطلاعات» می‌خوانید.

زنگنه: در صورت سهمیه‌بندی بنزین دونرخی خواهد شد

روزنامه خراسان به صحبت‌‌های وزیر نفت در برنامه «تیتر ۱» پرداخت و خبر از دو نرخی شدن بنزین‌ها داد.

این روزنامه نوشته است: زنگنه در پاسخ به سوالی درباره کارت سوخت تصریح کرد: مقرر شده در کلان شهرها از کارت سوخت شخصی استفاده شود. به اعتقاد بنده کارت سوخت زمانی لازم است که سهمیه بندی وجود داشته باشد. درخصوص سهمیه بندی ایده ای وجود دارد، اما هنوز به ما ابلاغ نشده و در واقع هنوز تصمیمی درباره آن اتخاذ نشده است.

در صورت سهمیه بندی، بنزین دو نرخی خواهد شد. زنگنه درخصوص این که چرا یک زمان کارت سوخت الزامی بود و بعد این سیستم برداشته شد گفت: سیستم کارت سوخت را برنداشته ایم ، فقط در این مدت با کارت جایگاه داران ارائه می‌شده است. الان هم استقبال از کارت سوخت شخصی کم بود و تا وقتی سهمیه بندی نباشد مردم آن را جدی نمی‌گیرند. وی افزود: هم اکنون سهمیه بندی و محدودیت در عرضه وجود ندارد اما با کارت جایگاه دار فقط ۳۰ لیتر بنزین عرضه می شود.

سختگیری در سوخت‌گیری

روزنامه جام جم در گزارش خود به مصایب بازگرداندن کارت سوخت در بازار سوخت ایران اشاره کرد و همچنین به مزایای کارتی بودن استفاده از بنزین و گاروئیل پرداخت.

این روزنامه نوشته است: بازگشت کارت سوخت‌های شخصی به جایگاه‌ها را می‌توان شبیه اختراع دوباره چرخ دانست. سوم خرداد ۹۴ بود که وزارت نفت سهمیه ۷۰۰ تومانی جایگاه‌های سوخت را دیگر به کارت‌ها واریز نکرد و اعلام کرد بنزین به صورت تک‌نرخی با قیمت هزار تومان عرضه خواهد شد.

براساس این تصمیم وزارت نفت، کارت‌های سوخت شخصی از چرخه مصرف خارج شد تا یکی از موثرترین ابزارهای مهار قاچاق در کشور کنار گذاشته شود. استفاده از کارت سوخت در فاصله سال‌های ۸۶ تا ۹۴ موجب جلوگیری از حجم عمده قاچاق بنزین شد و مصرف آن را هم کنترل کرد به طوری که بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس حدود صد میلیارد دلار به نفع کشور شد.

سال ۸۶ زمانی که سیستم کارت سوخت مورد استفاده قرار گرفت به دلیل تازه بودن سیستم پایش اطلاعات، خطاهایی در این شبکه نمایان می‌شد، اما کمتر از شش ماه مشکلات آن رفع شد. حدود چهار سال است کسی از کارت سوخت شخصی استفاده نمی‌کند که این برخلاف نظر کارشناسان حوزه سوخت و همچنین مسؤولان و کارشناسان مبارزه با قاچاق کالا بود؛ اما پس از چهار سال به علت رواج گسترده قاچاق سوخت به کشورهای همسایه، وزارت نفت دوباره تصمیم گرفت کارت سوخت را به چرخه مصرف بازگرداند.

به گفته مسؤولان مبارزه با قاچاق کالا، روزانه بین ده تا ۱۲ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود که با تداوم استفاده از کارت سوخت امکان کاهش این عدد تا حد زیادی وجود داشت. پس از چهار سال هنوز بنزین با قیمت هزار تومان عرضه می‌شود، اما دولت در طول سال‌های گذشته چندین بار تقاضای افزایش قیمت بنزین را در بودجه ارائه کرد که با مخالفت نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.

بعد از اعلام وزارت نفت برای بازگشت کارت سوخت به چرخه مصرف، مهلتی داده شد تا مردم کارت سوخت خود را دریافت کنند و تا ۲۲ مرداد نیز مهلت داده شد تا حداقل یک‌بار از آن در جایگاه‌های عرضه سوخت استفاده شود. از ابتدای شهریور هم سهمیه عرضه بنزین با کارت‌های آزاد جایگاه‌ها از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافت تا مردم ترغیب شوند از کارت سوخت خودشان استفاده کنند. اما در شرایطی که هنوز همه دارندگان وسیله نقلیه کارت خود را دریافت نکرده‌اند این تصمیم باعث تشکیل صف‌های طویل در جایگاه‌های عرضه سوخت شده است.

از سوی دیگر برخی از کارگران جایگاه‌های سوخت به مشتریان اعلام می‌کنند طبق قانون افراد فقط یک‌بار می‌توانند از کارت جایگاه بنزین بزنند که سقف آن هم ۳۰ لیتر است و برای بار دوم این امکان فراهم نیست. این در حالی است که مشاهدات خبرنگار ما از برخی جایگاه‌های عرضه سوخت نشان می‌دهد برخی کارگران با دریافت مبالغی اجازه سوخت‌گیری برای بار دوم را به رانندگان خودروها می‌دهند. ضمن این‌که هیچ قانونی مبنی بر این‌که برای هر خودرو تنها یک تراکنش در جایگاه سوخت صادر می‌شود وجود ندارد.

هدر رفت منابع با حذف کارت بانکی

ناصر رئیسی‌فرد، رئیس کانون کارفرمایان جایگاه‌های سوخت کشور به خبرنگار ما گفت: بهتر بود به جای این‌که برای هر خودرو یک کارت سوخت استفاده کنیم سیستمی طراحی می‌شد تا افراد با استفاده از کارت‌های بانکی خود اقدام به سوخت‌گیری می‌کردند که در این صورت هم از حمل پول نقد جلوگیری می‌شد و هم سیستم پایش اطلاعات، دقیق‌تر بود.

این مقام صنفی می‌گوید: در روزهای گذشته طبق گزارش‌هایی که دریافت کردیم برخی کارگران جایگاه تخلفاتی در این زمینه مرتکب شده‌اند که مورد پیگیری قرار گرفته است.

رئیس کانون کارفرمایان جایگاه‌های سوخت کشور معتقد است، دستگاه‌های کارتخوان جایگاه‌های سوخت به دلیل این‌که در طول چهار سال گذشته از یک کارت استفاده می‌کردند به‌روزرسانی نشدند و اکنون که کارت‌های مختلف وارد سیستم می‌شود خطاهایی نشان می‌دهد.

زمزمه بنزین دونرخی

روزنامه اعتماد در گزارش امروز خود به قاچاق سوخت در این چهار سالی که بنزین مثل سابق به‌صورت آزاد عرضه می‌شد پرداخت و یکی از دلایل زمزمه‌های جدید کارتی شدن بنزین را همین موضوع دانست.

این روزنامه نوشته است: از آخرین باری که افراد با کارت سوخت اقدام به سوخت‌گیری کردند و سهمیه هر شخص نیز مشخص بود، ۵۰ ماه می‌گذرد. در این مدت اتفاقات زیادی در اقتصاد کشور رخ داد. تحریم‌ها دوباره راه خود به اقتصاد ایران را باز کردند.

میزان قاچاق سوخت روزانه ۱۱ میلیون لیتر برآورد شد و مصرف روزانه بنزین نیز طی شش سال گذشته بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته و از ۷۰ میلیون لیتر مصرف در سال ۹۳ به ۹۵ میلیون لیتر در اوایل تابستان ۹۸ رسید. از بین رفتن ثروت‌های طبیعی و اعطای انواع و اقسام یارانه‌های پیدا و پنهان انرژی موجب شده ایده سهمیه‌بندی سوخت دوباره به جریان بیفتد.

افزایش تولید به دلیل افزایش مصرف

بیژن زنگنه در برنامه پنجشنبه تیتر امشب در خصوص میزان تولید بنزین نیز توضیحاتی ارایه کرد. او میزان تولید بنزین در سال ۹۷ را ۷۶ میلیون لیتر عنوان کرد. به گفته وزیر نفت در حال حاضر کل تولید بنزین در سال جاری و پس از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده که ۸۵ درصد آن مصرف می‌شود و مابقی نیز در لیست صادراتی قرار دارد.

زنگنه: در صورت سهمیه‌بندی سوخت، بنزین ۲‌ نرخی خواهد شد

روزنامه اطلاعات هم همانند روزنامه خراسان با تیتر مشابه به صحبت‌های وزیر نفت پرداخت و از دو نرخی شدن بنزین در ماه‌‌های آینده خبر داد.

این روزنامه نوشته است: ایده‌هایی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین در دولت وجود دارد، اما هنوز تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.

این مطلب را مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به شبکه خبر اعلام کرد و در پاسخ به سوالی درخصوص کارت سوخت تصریح کرد: تصمیم برای استفاده از کارت سوخت حدود ۲۰ سال پیش با تکنولوژی آن موقع گرفته شد و به اجرا هم رسید و تاکنون ۴۴ میلیون کارت سوخت برای انواع وسائل نقلیه داده شده است.

وی افزود: کارت سوخت زمانی لازم است که سهمیه بندی وجود داشته باشد. البته در خصوص سهمیه بندی ایده ای وجود دارد، اما هنوز به ما ابلاغ نشده و در واقع هنوز تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده است. در صورت سهمیه بندی، بنزین ۲ نرخی خواهد شد.

زنگنه در خصوص اینکه چرا یک زمان کار سوخت الزامی بود و بعد این سیستم برداشته شد، گفت: سیستم کارت سوخت را برنداشته ایم، فقط در این مدت با کارت جایگاه‌داران ارائه می‌شده است. الان هم تا وقتی سهمیه‌بندی نباشد مردم آن را جدی نمی‌گیرند. در حال حاضر سهمیه بندی و محدودیت در عرضه وجود ندارد اما با کارت جایگاه دار فقط ۳۰ لیتر بنزین عرضه می شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت روغن موتور گفت: قیمت روغن موتور آزاد است و فقط فرآورده های نفتی اصلی همچون نفت کوره، بنزین، گازوئیل یارانه ای هستند. وزیر نفت درباره برداشت از میادین مشترک گفت: بزرگترین ذخائر مشترک ما در پارس جنوبی و غرب کارون است تا چند سال پیش در میزان برداشت از طرف عراقی و قطری عقب بودیم. در حال حاضر در برداشت روزانه جلو افتاده ایم.

وی ادامه داد: برای میدان‌هایی که با عربستان داریم با عنوان فروزان برنامه توسعه برداشت داریم. در میدان فرزاد‌‌ای و فرزاد بی هم معطل هندی‌ها هستیم و از این دو میدان برداشتی نکرده ایم. از ۲۷ فاز پارس جنوبی، پالایشگاه‌های ۲۵ فاز کامل شده است و تا اواخر امسال یا اوایل سال بعد بخش دریایی تمامی ۲۷ فاز به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

نظر شما