شناسهٔ خبر: 35055715 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد:

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز «فراتر» رفت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد میزان ذخایر و خلوص اورانیوم غنی شده ایران بار دیگر از حد مقرر در برجام فراتر رفته است.آژانس که نهاد ناظر بر اجرای مفاد توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ است، در ماه ژوئیه هم اعلام کرده بود که ایران خلوص اورانیوم خود را از ۳/۶۷ درصد فراتر برده و میزان ذخایر را نیز از حد مصوب ۲۰۲/۸ کیلوگرم افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز «فراتر» رفتبه گزارش پارسینه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر اینکه میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان روبه افزایش است اعلام کرد خلف وعده جمهوری اسلامی ایران از تعهداتش ذیل برجام ادامه دارد و بر میزان آن افزوده شده است.بنابر تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس که بخش‌هایی از آن روز جمعه ۸ شهریور در خبرگزاری‌های بین‌المللی بازتاب یافت، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر به ۲۴۱.۶ کیلوگرم رسیده است.

در گزارش محرمانه آژانس آمده است که میزان فعلی اورانیوم غنی‌شده ۳۶.۶ کیلوگرم بیش از گزارش قبلی آژانس (دو ماه پیش) است و از سقف تعیین‌شده در برجام نیز ۳۸.۸ کیلوگرم بالاتر است.آژانس در گزارش جدید خود همچنین گفته که سطح غنی‌سازی اورانیوم در حد ۴.۵ درصد باقی مانده است؛ این میزان با اینکه از سطح گزارش قبلی آژانس بیشتر نشده، اما همچنان نسبت به سطح تعیین‌شده در برجام (۳.۶۷) تخطی به شمار می‌رود.

با این حال آژانس در گزارش روز جمعه خود یادآور شده است که بازرسانش در ایران همچنان اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای را دارند و محدودیت‌های مربوط به آب سنگین نیز رعایت می‌شود.

روز جمعه، پیش از انتشار اخبار مربوط به گزارش تازه آژانس، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که اروپا همچنان به حفظ برجام متعهد است.موگرینی گفت: "هر تحولی که در جهت گفتگو، تماس و برقراری مسیر‌هایی باشد که راه دیپلماسی را باز می‌کند، مورد استقبال اتحادیه اروپا است. "

همچنین شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، از برنامه خود برای ملاقات با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده است.
 
جمهوری اسلامی ایران هشدار داده که در صورت ادامه روند کنونی و بی‌پاسخ ماندن مطالبات این کشور از دیگر طرف‌های برجام، سومین مرحله از کاهش تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای را آغاز خواهد کرد.اتحادیه اروپا، طرف‌های اروپایی برجام، روسیه و چین پیشتر نسبت به نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی ابراز نگرانی کرده بودند.

با وجود آنکه رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه از احتمال دیدار «قریب‌الوقوع» حسن روحانی و دونالد ترامپ، روسای جمهور ایران و ایالات متحده سخن گفت، ایران چنین احتمالی را رد کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است اگر آمریکا می‌خواهد با ایران مذاکره کند، باید به برجام بازگردد.
 

نظر شما