شناسهٔ خبر: 34987616 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رییس سازمان غذا و دارو :

میزان تولید داروی جدید در کشور چشمگیر است /لزوم استفاده از ظرفیت داروخانه ها به عنوان پایگاه های سلامت

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- شانه ساز گفت:هر دارویی که به کشور ما وارد شود و نیاز مصرف در آن حوزه را داشته باشیم، پس از دو سال توانایی تولید آن را خواهیم داشت.
به گزارش خبرگزاری آریا، «محمد رضا شانه ساز» در چهل و یکمین همایش ملی روز داروسازی ایران گفت: روز داروسازی و همایش های مربوط به آن می تواند باعث بالا بردن سطح سواد رسانه ای در حوزه سلامت شود.
رییس سازمان غذا و دارو گفت:در سال های آتی سعی می کنیم تا همایش های مربوط به حوزه داروسازی به صورت مشترک برگزار شود.
وی با بیان اینکه غذا و دارو دو چیزی است که نمی توان آن را از جوامع انسانی قطع کرد، گفت: در اقلام داروی یک بیمار دیابتی نمی توان تغییری ایجاد کرد و یا به جای آن جایگزینی داشت چرا که ادامه حیات بیمار به آن وابسته است.
رییس سازمان غذا و دارو گفت: ما در حوزه تامین دارو هیچ مشکلی نداریم و هر دارویی که در دنیا وارد کلینیکال شود و پزشکان درخواست آن را داشته باشند، قطعا تامین و در دسترس قرار می گیرد.
وی افزود: هر دارویی که به کشور ما وارد شود و نیاز مصرف در آن حوزه را داشته باشیم، پس از دو سال توانایی تولید آن را خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد:میزان تولید داروی جدید در کشور چشمگیر است و هم اکنون درخواست ها برای حضور وزیر در مراسم رونمایی از داروهای جدید و خطوط تولید محصول بسیار زیاد است.
وی بیان کرد:هم اکنون وضعیت اقتصادی داروخانه ها جالب نیست و مشکلات داروخانه ها روز به روز در حال افزایش است و همه ما فشارها را تاکنون تحمل کرده ایم، هرچند این امر به خاطر گذشت و همکاری داروخانه ها می باشد.
شانه ساز با بیان اینکه هم اکنون در صنعت داروسازی ارز با زحمت تامین می شود و به دست تامین کنندگان دارو می رسد، گفت: به دنبال این هستیم تا اقتصاد اصلی داروخانه بر اساس ارایه خدمت باشد و داروخانه ها از فروش دارو خارج شده و مانند کشورهای دیگر از ظرفیت داروخانه ها به عنوان پایگاه های سلامت استفاده شود.
وی افزود:برون سپاری فعالیت های سازمان غذا و دارو در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و امیدوارم انجمن های داروسازی از ظرفیت های موجود در این حوزه استفاده نمایند.

واگذاری 70درصد وظایف سازمان غذا و دارو به بخش خصوصی
حسین رستگار دبیر علمی چهل و یکمین همایش روز داروسازی، نیز اظهار داشت: داروسازی یکی از پویاترین رشته های علوم پزشکی است.
وی ادامه داد:ما در خط اول حوزه سلامت قرار داریم و علی رغم اینکه جفاهای زیادی به ما شده است،اما هنوز هم چون نگینی در حوزه سلامت می درخشیم.
دبیر علمی چهل و یکمین همایش روز دارو سازی بیان داشت: اکنون 97 درصد داروها را در داخل تولید می کنیم.
رستگار افزود:امسال تلاش ویژه ای به کار گرفتیم و تقریبا تمام داروهای که صرفه اقتصادی دارد ،تمام مواد اولیه آنها طی یک دوره یکی دوساله تولید کنیم.
وی تصریح کرد:سازمان غذا و دارو با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه ای در حوزه نانو امضا شد تا جهش بزرگی که در داروسازی اتفاق افتاده است را چند برابر ارتقا دهیم.
دبیر علمی چهل و یکمین همایش روز داروسازی خاطرنشان کرد:دارو سازی مهمترین رکن حوزه سلامت است و نیاز است علم داروسازی مان را به روز کنیم.
رستگار با اشاره به برنامه های سازمان غذا و دارو،تاکید کرد:حدود 70 درصد وظایف سازمان غذا و دارو ظرف دو، سه  سال آینده به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی اضافه کرد:در حوزه فناوری نیز حرکت های بزرگی در تولید دارو های بیولوژیک خواهیم داشت تا این داروها را تولید کنیم.
دبیر علمی همایش انجمن داروسازان ایران گفت: برای ایجاد جهش در حوزه تولید داروهای بیوتکنولوژیک تفاهم نامه ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان غذا و دارو امضا شده است تا بتوانیم در این حوزه به جهشی بزرگ دست پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو به عنوان سیاستگزار حوزه دارو باید جلساتی را تشکیل دهد تا مسایل و مشکلات مربوط به انجمن داروسازان ایران در آنجا مطرح و بررسی شود.

نظر شما