شناسهٔ خبر: 34954193 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

متوسط درآمد و هزینه سالانه خانوارهای شهری و روستایی

صاحب‌خبر -
نتایج طرح آمارگیری از متوسط درآمد و هزینه‌ سالانه‌ یک خانوار در مناطق شهری و روستایی درسال ۱۳۹۷منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۷ متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری۴۳ میلیون تومان و هزینه‌ هایش ۳۹ میلیون تومان بوده است. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری ۹۴ میلیون و ۵۰۵ هزار ریال با سهم ۲۴ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۲۹۸ میلیون و ۷۲۲ هزار ریال با سهم۷۶ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

نتایج طرح آمارگیری از متوسط درآمد و هزینه‌ خانوارها در مناطق شهری و روستایی درسال ۱۳۹۷ به این شرح است:

- متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ۳۹۳ میلیون و ۲۲۷ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال ۹۶ معادل ۳ر۱۹ درصد افزایش نشان می دهد.

از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری ۹۴ میلیون و ۵۰۵ هزار ریال با سهم ۲۴ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۲۹۸ میلیون و ۷۲۲ هزار ریال با سهم۷۶ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

- متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ۴۳۴ میلیون و ۹۰۵ هزار ریال بوده است که نسبت به پارسال ۶ر۱۸درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۳۹۷ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری نزدیک به رشد هزینه کل سالانه بوده است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می دهد که ۴ر۳۳ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری و ۱۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۶ر۴۹ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

- مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ نشان می دهد که خانوارهای استفاده کننده از اتومبیل شخصی از ۶ر۵۰ درصد به ۲ر۵۳ درصد، یخچال فریزر از۲ر۶۳ درصد به ۵ر۶۸ درصد، جاروبرقی از ۹۱ درصد به ۵ر۹۱ درصد، ماشین لباسشویی از ۳ر۸۶ درصد به ۶ر۸۶ درصد، ماشین ظرفشویی از ۳ر۷ درصد به ۴ر۸ درصد، اجاق گاز از ۹ر۹۸ درصد به ۲ر۹۹ درصد و مایکروفر و فرهای هالوژن دار از ۴ر۱۲ درصد به ۶ر۱۲ درصد افزایش یافته است.

- در سال ۱۳۹۷، عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ۷ر۹۳ درصد از خانوارهای شهری برای گرمایش، گاز طبیعی (شبکه عمومی) بوده است.

در این گزارش در باره میزان درآمد و هزینه خانوارهای روستایی در سال ۹۷ هم آمده است:

متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی ۲۱۴ میلیون و ۴۷۲ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی ۸۰ میلیون و ۲۴۶ هزار ریال با سهم ۳۷ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۱۳۴ میلیون و ۲۲۶ هزار ریال با سهم ۶۳ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۴ درصد مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۲۸ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه‌ یک خانوار روستایی در سال ۹۷ بالغ بر ۲۳۳ میلیون و ۱۱۴ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل از آن معادل ۵ر۱۵ درصد افزایش داشته است.

منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می دهد که ۷ر۳۰ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری و ۹ر۳۱ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۴ر۳۷ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است. مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۳۹۷ نشان می دهد که خانوارهای استفاده کننده اتومبیل شخصی از ۶ر۲۹ درصد به ۳ر۳۲، یخچال فریزر از ۲ر۴۵ درصد به ۲ر۴۹ درصد، اجاق گاز از۹۸ درصد به ۳ر۹۸ درصد، جاروبرقی از ۶ر۶۴ درصد به ۱ر۶۶ درصد، ماشین لباسشویی از ۹ر۵۳ درصد به ۵۶ درصد، ماشین ظرفشویی از۳ درصد به ۵ درصد و مایکروفر و فرهای هالوژن دار از ۹ر۱ درصد به ۲ درصد افزایش رسیده است.

- در سال ۱۳۹۷ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ۸ر۶۷ درصد از خانوارهای روستایی برای گرمایش، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و ۴ر۲۰ درصد نفت سفید بوده است.

طبق این گزارش، بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ۵۸۴ میلیون و ۶۷۶ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ۲۳۷ میلیون و ۴۱۵ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ۱۳۹۷ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ۶۴۰ میلیون و ۳۰۳ هزار ریال بیشترین و استان آذربایجان غربی با ۲۶۴ میلیون و ۷۱۱ هزار ریال کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ۱۳۹۷ به خود اختصاص داده اند.گفتنی است: در سال ۱۳۹۷ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ۲۰۳۵۰ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۸۶۱۰ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور بوده است.

نظر شما