شناسهٔ خبر: 34931221 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

‌هاآرتص‌: حملات ‌اسرائیل علیه الحشدالشعبی به تضعیف روابط بغداد با واشنگتن منجر شده است

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی نوشت: حملات هوایی اخیر اسرائیل به مواضع الحشدالشعبی عراق، روابط بغداد با واشنگتن را تضعیف کرده است.
«هاآرتص» در گزارشی ضمن هشدار درباره غیرقابل پیش بینی بودن مواضع رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران و بازگشت دوباره ترامپ به «برجام»، نقش «تل‌آویو» در انفجارهای مشکوک اخیر مقرهای الحشدالشعبی عراق را فاش کرد و نوشت: آمریکا از اقدام اسرائیل در حملات هوایی علیه مواضع الحشدالشعبی عراق ناخرسند است زیرا این حملات ، به تضعیف روابط بغداد با واشنگتن منجر شده است. روزنامه «هاآرتص» در این گزارش مدعی شد که حملات هوایی اسرائیل به اهداف ایران ( مقرهای الحشدالشعبی) در عراق سبب تضعیف روابط بغداد با کاخ سفید شده است.
«هاآرتص » افزود: ادامه این حملات ، روابط آمریکایی ها با متحد مهمشان ، «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق را بیش از پیش تضعیف می‌کند.این روزنامه صهیونیستی نوشت: آنها (آمریکایی‌ها) اخیرا تصمیم گرفتند تا نقش اسرائیل در این حملات را برملا کنند و گفتند که اسرائیل مسئول این حملات به عراق است. طبق گزارش «هاآرتص»، آمریکایی ها نگرانند که تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و بغداد ممکن است سبب شود که دولت عراق از آمریکا بخواهد نظامیانش را از این کشور خارج کند.«هاآرتص» در ادامه از مواضع ناپایدار « ترامپ» در قبال رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
در همین حال، وزارت خارجه عراق به دنبال انفجارهای اخیر در پایگاه‌های الحشد الشعبی این کشور و انتشار اسناد و مدارک درباره نقش «واشنگتن» و «تل آویو» در این حملات،‌ کاردار سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد را احضار کرد.شبکه «المیادین» لبنان در همین رابطه اعلام کرد که «محمد علی الحکیم»، وزیر خارجه عراق ، « براین مک ‌فیترز»، کاردار سفارت آمریکا در بغداد را احضار کرده و از او خواسته است تا کاخ سفید به توافق «همکاری راهبردی» با عراق پایبند باشد.حکیم بعد از احضار «مک‌فیترز»، تأکید کرد‌: عراق به اصل حسن همجواری با همسایگان خود پایبند است و میدانی برای درگیری و اختلافات نیست.
وزیر خارجه عراق گفت: عراق و دولت این کشور همه گزینه‌های دیپلماتیک و قانونی را در رأس اولویت های خود قرار می‌دهد تا از هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی ممانعت و امنیت و حاکمیت عراق و مردم این کشور را حفظ کند.وزارت دفاع عراق اعلام کرد که برای روشن شدن علت این حوادث‌، تحقیقات گسترده‌ای انجام خواهد داد. با این حال، سازمان الحشد الشعبی از زبان «ابو مهدی المهندس»، معاون رئیس این سازمان اعلام کرد که آمریکایی‌ها پشت پرده انفجارهای انبارهای مهمات الحشد الشعبی قرار دارند.
از سویی، شورای امنیت ملی عراق نیز برای بررسی حوادث اخیر در پایگاه های الحشد الشعبی تشکیل جلسه داد. «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق در جلسه شورای امنیت ملی این کشور در سخنانی بر حمایت دولت از تمامی نهادهای نظامی از جمله الحشد الشعبی تأکید کرد.شورای امنیت ملی عراق همچنین ضمن تاکید بر لزوم تجهیز پدافند هوایی این کشور به سامانه های پیشرفته، بر اجرای دستور «عبدالمهدی» برای لغو تمامی مجوزهای پرواز در آسمان عراق تأکید کرد.اینشورا همچنین بغداد را مسئول حفاظت از مقرهای الحشد الشعبی دانست. در چنین شرایطی، برخی کارشناسان امور امنیتی عراق اعلام کردند : رژیم صهیونیستی تاکنون ۱۷بار به مواضع الحشد الشعبی در عراق حمله کرده است.
در تحولات امنیتی نیز، برخی منابع از انفجار یک دستگاه موتور سیکلت بمب گذاری شده در استان «بابل» عراق و زخمی شدن ۳۹غیرنظامی در پی این انفجار خبر دادند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت. در همین حال نیروهای عراقی مرحله چهارم عملیات «اراده النصر» را در راستای پاکسازی استان «الانبار» از تروریست‌های داعش آغاز کردند.
در این عملیات ، فرماندهی عملیات الجزیره، فرماندهی عملیات الانبار، نیروهای عشایر و فرماندهی الحشدالشعبی در استان «الانبار» و نیروهای پلیس مشارکت دارند.به گفته منابع امنیتی، نیروهای الحشد الشعبی در جریان پیشروی های خود در چارچوب مرحله چهارم عملیات «اراده پیروزی» موفق شدند پنج منطقه در غرب استان«الانبار» را پاکسازی کنند. در خبری مرتبط ، وزارت دفاع ترکیه از آغاز عملیات نظامی «چنگال-۳» ارتش این کشور در منطقه «سینات-حفتانین» در شمال عراق خبر داد.

نظر شما