شناسهٔ خبر: 34910356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

برجام محور گفتگوهاي ظريف و ماکرون / در ديدار ظريف با رئيس جمهور فرانسه چه گذشت؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-فرانسه پیشنهادی را ارائه داده ما هم پیشنهادهایی را داشتیم که همه آن ها در مورد نحوه اجرای برجام و گام هایی است که نیاز از سوی طرفین برای اجرای برجام برداشته شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو  کرد.
دیدار مکرون و ظریف یک روز پیش از آغاز نشست سه روزه رهبران گروه هفت (G7) در  فرانسه انجام شد.
ظریف که پنجشنبه شب وارد پاریس شده، در روزهای قبل به هلسینکی، استکلهم و اسلو سفر کرده و با مقامات ارشد فنلاندی، سوئدی و نروژی دیدار و گفت‌ و گو کرده بود. وی همچنین به دعوت همتای چینی خود یکشنبه به پکن سفر خواهد کرد.

پیشنهادهای مکرون برای ایران
رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده بود: ساعاتی قبل از آغاز نشست گروه 7 دیدارهایی با ایرانی‌ها خواهم داشت تا به آنها چیزهایی پیشنهاد کنم
 امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با اشاره به دیدارش با محمدجواد ظریف گفت: ساعاتی قبل از آغاز نشست گروه 7 دیدارهایی با ایرانی‌ها خواهم داشت تا به آنها چیزهایی پیشنهاد کنم.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد قبلاً به ایران درباره کاهش برخی تحریم ها یا اتخاذ یک سازوکار جبران خسارت پیشنهاد داده ام.
سفیر سابق فرانسه در آمریکا نیز با انتشار پیامی توئیتری گفت: امانوئل مکرون, رئیس جمهور فرانسه پیش از حضور در نشست گروه هفت میزبان یک نماینده ایرانی خواهد بود تا راه های حفظ برجام و ایجاد مسیری برای راه حل دیپلماتیک در بحران کنونی بررسی شود.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد رئیس جمهور فرانسه خواهان پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای و برگزاری مذاکرات گسترده تر درباره مسائل دیگر شد.
وزارتخارجه فرانسه و الیزه برای دیدار روز جمعه ظریف با لودریان و مکرون اجازه ورود "قلم" و "دوربین" ایرانی را نمی دهد.
وزارتخارجه فرانسه و الیزه برای دیدار روز جمعه ظریف با لودریان و مکرون اجازه ورود به خبرنگاران ایرانی را نمی دهد! این در حالی است که در سفر لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به تهران وزارت امور خارجه به خبرنگاران خارجی از جمله فرانسوی اجازه پوشش خبری داده بود.

اکسپرس: دیدار ظریف با مکرون خشم ترامپ را در می آورد
روزنامه «اکسپرس» انگلیس روز چهارشنبه نوشت: در صورت دیدار محمد جواد ظریف با رئیس جمهور فرانسه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به شدت خشمناک و عصبانی خواهد شد.
به گزارش اکسپرس، وزیرخارجه ایران در نشست استکهلم گفت، قرار است در روز جمعه (اول شهریور) در پاریس با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه دیدار کند.
محمدجواد ظریف شامگاه چهارشنبه در خصوص دومین سفرش به کشورهای اسکاندیناوی در صفحه توئیتر خود نوشت: نشست های مهمی با مقامات سوئد، حول موضوعات سیاسی و اقتصادی همچون اهمیت حفظ برجام و حوزه های علاقه مندی دوجانبه گفت وگو کردیم.
وی قرار است در ادامه سفر دیپلماتیک خود به کشورهای اسکاندیناوی به نروژ و فرانسه سفر کند. و پس از آن راهی کشور چین شود.
روزنامه اکسپرس افزود: اگرچه آمریکا وزیر امورخارجه ایران را تحریم کرده است اما وی به راهبرد دیپلماتیک خود در کشورهای اروپایی ادامه می دهد.
به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای در سال گذشته و بازگشت تحریم های نفتی علیه ایران، تا کنون سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) با این نوع از سیاست های آمریکا مخالفت کرده و در طول یک ساله اخیر در مورد سیاست های ترامپ علیه ایران ایستادگی کرده اند.
در کنار کشورهای اروپایی، فرانسه راهبرد اروپا برای نجات توافق هسته ای را رهبری می کند، زیرا دولت ترامپ مجدداً تحریم هایی را علیه تهران برای جلوگیری از صادرات نفت اعمال کرده است.
در حالی که کشورهای اروپایی می گویند که نگرانی های ایالات متحده در مورد رفتار منطقه ای و برنامه موشکی ایران را تایید می کنند، اما آنها خروج آمریکا از توافق هسته ای را آشکارا محکوم می کنند.
روزنامه اکسپرس می نویسد، رئیس جمهوری فرانسه بارها سعی در متقاعد کردن ترامپ برای لغو برخی از تحریم ها و گفت وگو با ایران برای کمک به خنثی کردن بحران کرده است.
با این حال ترامپ از تلاش های رهبر فرانسه برای حل اوضاع غافل شده و اوایل این ماه وی را به ارسال «سیگنال های مختلط» به تهران بر سر مذاکرات احتمالی متهم کرد.

 در دیدار ظریف با رییس جمهوری فرانسه چه گذشت؟
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با امانوئل مکرون در الیزه اظهار داشت:گفت‌وگو های روز جمعه با آقای مکرون در ادامه گفت‌وگو ها و تماس های تلفنی است که بین آقای روحانی و مکرون صورت گرفته است، فرانسه پیشنهادی را ارائه داده ما هم پیشنهادهایی را داشتیم که همه آن ها در مورد نحوه اجرای برجام و گام هایی است که نیاز از سوی طرفین برای اجرای برجام برداشته شود.
گفت‌وگو های خوب و سازنده‌ای انجام شد. البته این موضوع بستگی به این دارد که اتحادیه اروپا چگونه بتواند به تعهدات برجامی خود و تعهداتی که بعد از خروج آمریکا از برجام داده است، عمل کند 
این گفت‌وگو در آستانه برگزاری اجلاس «جی 7» انجام شده است و این اجلاس فرصتی را برای آقای مکرون فراهم می‌کند که با سایر اعضای اروپایی برجام و دیگر اعضای گروه جی 7 در این ارتباط رایزنی و گفت‌وگو کند .
ما گفت‌وگوهای خود را با فرانسه ادامه می‌دهیم و تماس‌ها بین آقایان مکرون و روحانی نیز ادامه خواهد داشت.
دیدگاه ایران در مورد برجام کاملا مشخص است. ما برجام را غیر قابل مذاکره مجدد می‌دانیم، اما برای اجرای برجام همانطور که در کمیسیون مشترک برجام گفت‌وگو می کردیم آمادگی داریم که در سطوح مختلف گفت‌وگو کنیم.
یکی دیگر از موارد مورد بحث در این جلسه بحث آزادی کشتیرانی بود. جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف گفته که آزادی کشتیرانی باید برای همه باشد و ایران به عنوان کشوری که دارای سواحل طولانی با دریای عمان و خلیج فارس است و بخش شمالی تنگه هرمز را در اختیار دارد، مطمئن ترین نیرو برای ایجاد امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است و همواره علاقه مند به تامین آزادی کشتیرانی در این منطقه بوده است. البته ضرورت دارد که این آزادی برای کشتی های ایرانی که حامل کالا و نفت برای ایران نیز هستند ،فراهم شود.
ظریف که پنجشنبه شب وارد پاریس شده، در روزهای قبل به هلسینکی، استکلهم و اسلو سفر کرده و با مقامات ارشد فنلاندی، سوئدی و نروژی دیدار و گفت‌ و گو کرده بود. وی همچنین به دعوت همتای چینی خود یکشنبه به پکن سفر خواهد کرد.
 ظریف در پاسخ به خیرنگاران پس از دیدار با ماکرون:
می توانیم در عرض چند ساعت به اجرای کامل برجام بازگردیم
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از حضور در کاخ الیزه و دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه جلوی دوربین یورونیوز نشست و به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد.
وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه گفت: «آمریکا یکی از طرف های توافق هسته ای بود و آن در مورد آن مذاکره کرده بود. این یک توافق اختیاری نبود بلکه توافقی بود که به تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود.»
وی گفت: «این توافق یک شبه به سرانجام نرسیده بود و در مورد هر لغت آن بحث زیادی صورت گرفته بود.»
به گفته محمد جواد ظریف «ساز و کار نقض برجام در این توافق آمده است» و «اگر اتحادیه اروپا همراه با آمریکا یا بدون آمریکا تصمیم بگیرند که تعهدات خود در برجام را اجرا کنند ما می توانیم در عرض چند ساعت به اجرای کامل برجام بازگردیم.»
گفتنی است دکتر ظریف پس از تور اروپایی و رایزنی با رئیس جمهور و وزیرخارجه فرانسه به چین سفر خواهد کرد.

 

نظر شما